Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk brandpuntafstanden (deel 1: beeldhoek)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Vergelijk brandpuntafstanden

    Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    Je hoeft natuurlijk niet het zelfde onderwerp te kiezen, maar het idee is inderdaad de creatieve mogelijkheid van een objectief te tonen, eerder dan een objectief te zien als een vergroter of een verkleiner.
    Zoals Pol Parasol al aankaartte; het gross kiest voor een groothoek omdat die meer erop wil hebben, een grotere beeldhoek. Of voor een tele omdat het vogeltje daarginds er groter op moet staan.
    Dat er andere "effecten" of creatieve mogelijkheden zijn is voor die mensen van secundair belang. Maar je hebt gelijk, ze zijn er wel.

    Zo kan je bv. (dat is wat ik o.a. in mijn achterhoofd had) ALLE foto's uit je voorbeeld van de grotere brandpuntsafstanden afleiden uit de foto met de 10mm - kwestie van te 'croppen'. Je resolutie zal natuurlijk slechter worden, maar qua beeldhoek en perspectief krijg je EXACT hetzelfde beeld.
    Dat is juist wat ik wil vermijden. Dat is een vertekend beeld.

    Dit is met mijn voorstel niet zo: als je vertrekt van een normale lens, kan je zien hoe met een gelijkaardige compositie (het huisje is altijd evengroot) met een TELE idd. een compressie van het beeld kan scheppen, en door het gebruik van een GROOTHOEK meer ruimtelijkheid kan creeren.
    Dat wil ik dus als vervolg gaan doen; een deel 2, zoals je min of meer suggereerde. In dat geval komt het relaas van 'Momentopname' in beeld; de effecten van groothoek of tele op het beeld.

    Veel succes met het project en voormezelf: Santé
    Dank je. Vashe zdorovie!
    meer over mijn fotografie is te vinden op
    http://www.nandoonline.com

    Comment


    • #17
      Re: Vergelijk brandpuntafstanden

      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
      Mooie oefening !
      Iets dergelijks vind je trouwens op de site van Tamron voor de afstanden tussen 11 en 500 mm.
      Wat me vooral gerust stelt is het zeer beperkte verschil in beeldhoek tussen 10 en 12 mm. Ik heb gekozen voor een Tokina 12-24 op basis van meningen hier op BD en op basis van reviews (o.a. Photozone en Chasseur d'Images) die, op een enkele uitzondering na, de Tokina optisch en bouwtechnisch beter vinden dan de Sigma 10-20. De Tamron 11-18 komt er steeds als zwakste broertje uit. Bezitters van de Sigma roepen altijd luid over de wereld van verschil tussen 10 en 12 mm. Die wereld van verschil zie ik echter enkel bij Vermaelens Projects, maar niet bij de foto's van azhrarn, noch bij de foto's op de Tamronsite.
      En toch is het een enorm verschil hoeveel meer je op 10mm in de foto kan krijgen tov 12mm......het verschil wordt percentsgewijs stukken kleiner naarmate je objectief een langere brandpuntsafstand krijgt. In een wijds landschap kunnen het tientallen meters meer zijn dat je op 10mm mee in je foto krijgt.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #18
        Re: Vergelijk brandpuntafstanden (deel 1: beeldhoek)

        Rupkop, in % uitgedrukt heb je helemaal gelijk. Maar kijk eens naar de voorgrond van beide foto's. Tussen 10 en 12 mm gaat er niet zoveel verloren dat niet door een half metertje naar achteren te gaan kan opgelost worden, tenzij je tegen "de muur" staat. In de uiterst zeldzame gevallen dat dit laatste het geval is, neem je gewoon 2 foto's die je naderhand merged. Maar dat is mij nog nooit overkomen.
        Aan de andere kant (de lange kant dus) heb ik veel liever 24 mm dan 20 mm...
        Dus een 12-24 is véél universeler inzetbaarder dan een 10-20.

        Comment


        • #19
          Re: Vergelijk brandpuntafstanden (deel 1: beeldhoek)

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          Rupkop, in % uitgedrukt heb je helemaal gelijk. Maar kijk eens naar de voorgrond van beide foto's. Tussen 10 en 12 mm gaat er niet zoveel verloren dat niet door een half metertje naar achteren te gaan kan opgelost worden, tenzij je tegen "de muur" staat. In de uiterst zeldzame gevallen dat dit laatste het geval is, neem je gewoon 2 foto's die je naderhand merged. Maar dat is mij nog nooit overkomen.
          Aan de andere kant (de lange kant dus) heb ik veel liever 24 mm dan 20 mm...
          Dus een 12-24 is véél universeler inzetbaarder dan een 10-20.
          Pol sol, als je net hetzelfde in je foto wil behouden op 10 of 12 mm werkt een half metertje achteruit gaan staan niet. Buiten het halve metertje achteruit(wat natuurlijk geen ramp is om te doen) zal hetgene dat zichtbaar is in de foto een ander beeld zijn. Maar ik geef je wel gelijk dat door foto's te mergen je een enorm veel grotere beeldhoek in een foto kunt persen.
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #20
            Re: Vergelijk brandpuntafstanden (deel 1: beeldhoek)

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Pol sol
            Goe !!

            Comment

            Working...
            X