Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tegenlicht hoe belichting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tegenlicht hoe belichting

Hoe kan ik het beste een foto (van een persoon) bij tegenlicht maken?
    Ten eerste, belichting moet dat spotmeting worden? Ik ben regelmatig aan het stoeien met spot/matrix/etc. maar zie weinig verschil.
    Hoe moet ik diafragma instellen, ik neem aan groot getal (dus behoorlijk dicht' en dan beste inflitsen (omdat ik geen reflectiescherm heb en maar amateur ben)?

Thanks!
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Re: Tegenlicht hoe belichting

Normaal zou je toch verschil moeten zien tussen spot- en matrixlichmeting. Ook wel wat afhankelijk van hoe beeldvullend die persoon is.

Je zal geen kortere belichtingstijd dan je flitssynchronisatietijd kunnen instellen (bij de nikon D50 is dit 1/500s) en dus zal je, het diafragma dicht moeten draaien om geen overbelichte foto's te krijgen.

Allemaal wat afhankelijk van je lichtsituatie.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Wat ik meestal doe:
      camera op "M" zetten,
      belichting instellen om de achtergrond correct te belichten,
      de persoon in de foto plaatsen
      flits openklappen
      licht laten nemen op het gezicht
      flits-compensatie instellen op -0.3 of -0.7
      afdrukken
      ---
      Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
      http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Ik zet mijn flitsinstellingen op "fill-flash" en diafragmavoorkeuze , geeft heel mooie resultaten.
        Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
        Web-Albums

Comment

Gewoon in diafragmavoorkeuze, als je een persoon (model) wil fotograferen, dan is de achtergrond meestal minder belangrijk. Daarom zet je het diafragma vrij ver open zodat het model scherp op de foto komt, en de achtergrond wazig wordt.

Dan zet je gewoon de flitser aan, en die doet de rest.

Bij dat soort foto's werkt de "gemiddelde lichtmeting met nadruk op het midden" van mijn 20D het best (die staat hier standaard ingesteld voor 90% van de foto's), bij echte spotmeting zal de achtergrond zwaar overbelicht worden, omdat er dan op het donkerste punt van de foto licht gemeten wordt (de camera zal dan alleen rekening houden met de persoon die in de schaduw staat, en de belichting wordt daaraan aangepast).
          Voor het beste resultaat zal je wel wat met de flitsbelichtingscompensatie moeten spelen, maar meestal werkt de standaard-instelling (compensatie op "0" dus) al vrij goede resultaten.

Het is wel belangrijk dat de afstand tussen flitser en het model niet te groot is, anders zal de flitser niet voldoende licht geven.

Bij wielersport gebruik ik ook wel eens invulflits omdat anders de gezichten van de renners veel te donker zijn (de foto's van de kermiskoers in mijn fotopic-album zijn bijna allemaal met invulflits gemaakt omdat de zon vrij laag stond).

Bij deze uitleg ga ik er wel vanuit dat je de volledige foto zo juist mogelijk belicht wil hebben, soms kan tegenlicht ook voor een heel andere foto zorgen, en dat kan ook mooi zijn. Je moet dus alleen flitsen als je het model én de achtergrond zo juist mogelijk wil belichten, maar er zijn dus nog meer mogelijkheden om mooie foto's te maken met tegenlicht.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide reacties!!! Hier kan ik wat mee en het gaat goed.
            Groetjes, Damiaan.
            Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Comment

Bij wielersport gebruik ik ook wel eens invulflits omdat anders de gezichten van de renners veel te donker zijn (de foto's van de kermiskoers in mijn fotopic-album zijn bijna allemaal met invulflits gemaakt omdat de zon vrij laag stond).
              met welke sluitertijden.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                met welke sluitertijden.
                Die foto's zijn met diafragmavoorkeuze gemaakt, de sluitertijd is dus afhankelijk van de gekozen diafragma-waarde en de hoeveelheid licht (en de iso-waarde natuurlijk).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Working...
                X