Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe onderwerp opstellen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe onderwerp opstellen

Ik heb een 80-tal whisky kokers.
    Na al die tijd beginnen ze nu te veel plaats in te nemen.
    Mijn vrouw heeft nu voorgesteld dat ik van elke koker een mooie foto zou kunnen maken en dan kan ik de kokers zelf laten verdwijnen.
    Nu men vraag:Hoe stel ik deze kokers op om een mooie foto te kunnen trekken?
    Gewoon op de tafel zetten met genoeg licht of.....?
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

Re: Hoe onderwerp opstellen

Eigenlijk een best moeilijke vraag om goed op te kunnen antwoorden.
    Vooreerst zouden we moeten weten
    - wat jouw skills zijn met de fotografie
    - welke uitrusting bezit je qua verlichting
    - als je eventueel over voldoende daglicht beschikt waar je ze wilt fotograferen
    - hoe groot al die kokers samen zijn

Je zou er ook eerst even goed over na moeten denken hoe je ze precies in beeld wil brengen, net zoals bv. een schilder ook een schets maakt voor hij aan het eindresultaat begint.

Mvg,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
      Eigenlijk een best moeilijke vraag om goed op te kunnen antwoorden.
      Vooreerst zouden we moeten weten
      - wat jouw skills zijn met de fotografie
      - welke uitrusting bezit je qua verlichting
      - als je eventueel over voldoende daglicht beschikt waar je ze wilt fotograferen
      - hoe groot al die kokers samen zijn

Je zou er ook eerst even goed over na moeten denken hoe je ze precies in beeld wil brengen, net zoals bv. een schilder ook een schets maakt voor hij aan het eindresultaat begint.

Mvg,
      Ik zou elke koker afzonderlijk willen trekken.
      Ik ben maar een "vakantiefotograaf".
      Waar ik over twijfel is dat wanneer ik ze op een tafel zou trekken,dat misschien de tafel te veel in beeld komt.Ach ik moet misschien gewoon proberen,ik maak me misschien zorgen om niets.
      Maar alle ideeen zijn welkom.

Comment

Kan je eens een foto van zo'n koker posten?
        Effe de afmetingen erbij?

Dan komen de ideeën waarschijnlijk wel op gang.

Eén mogelijkheid is waarschijnlijk om er foto's van te maken in een softbox. Maar er een compositie mee maken zal waarschijnlijk meer tot de verbeelding spreken.

Bv: Met een fles en een glas whisky, eventueel nog wat extra attributen zoals een rokende sigaar. Om alzo een sfeer te creëren, daar moet dan uiteraard nog het goede licht bij hé.

Suc6,
        Peeke
        ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Zal voor na de vakantie zijn,heb nog meer te doen dan ik dacht.
          Ik weet wel dat uitproberen het beste is,maar had toch nog eerst wat info gehad.
          Met het goed weer van vandaag ondervind ik toch dat het hier binnen niet echt heel licht is,is het dan beter buiten te trekken in het zonlicht?
          Ik dacht om de kokers 1 voor 1 op een klein tafeltje te plaatsen,met als achtergrond een vaste kleur.
          Living is olijfgroen geschilderd,als ik men toestel op de muur afstel op 1/125 en F3.2 dan krijg ik -2 dus iets te donker?
          Alle hulp is welkom.

Comment

Ik zou het doen in een ministudio à la RUPSELKOPKE : zie dit draadje
            Ik heb al een paar keer op BD reeds verschillende soorten ministudio's gezien. De meeste werden gemaakt van kartonnen dozen met vensters erin uitgesneden.Daarna werden in deze vensters papier geplakt. Misschien is de versie van mij totaal overbodig en hebben de meesten reeds zulk een ministudio gemaakt. Benodigdheden ; 2

knappe en goedkope tip !! Waarvoor hartelijk dank uiteraard!!!
            BD0910BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kpr Bekijk bericht
              Ik zou het doen in een ministudio à la RUPSELKOPKE : zie dit draadje
              Ik heb al een paar keer op BD reeds verschillende soorten ministudio's gezien. De meeste werden gemaakt van kartonnen dozen met vensters erin uitgesneden.Daarna werden in deze vensters papier geplakt. Misschien is de versie van mij totaal overbodig en hebben de meesten reeds zulk een ministudio gemaakt. Benodigdheden ; 2

knappe en goedkope tip !! Waarvoor hartelijk dank uiteraard!!!
              Ik dacht spontaan ook aan de hierboven vernoemde thread. Misschien dat voor een koker een donkere achtergrond wel meer aangeraden is?
              ---
              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peeke Bekijk bericht
                Kan je eens een foto van zo'n koker posten?
                Effe de afmetingen erbij?

Dan komen de ideeën waarschijnlijk wel op gang.

Eén mogelijkheid is waarschijnlijk om er foto's van te maken in een softbox. Maar er een compositie mee maken zal waarschijnlijk meer tot de verbeelding spreken.

Bv: Met een fles en een glas whisky, eventueel nog wat extra attributen zoals een rokende sigaar. Om alzo een sfeer te creëren, daar moet dan uiteraard nog het goede licht bij hé.

Suc6,
                Peeke
                gelukkig, ik was al verschoten! uwen whisky koken??? maar gelukkig zijn er ook die weten wat genieten is met een goed glas en een sigaar en zo.
                Ik zou toch die kokers na het fotograferen op een smal schap tegen de wand van mijnen werkkamer zetten.
                Om de foto's te maken gaat bij gebrek aan studiomateriaal een glad gestreken wit laken als achtergrond al goed helpen. maar op een gedrapeerde doek met een glas en sigaar erbij is ook fraai. eventueel daglicht in combinatie met een wat warmer licht van een gloeilamp om een schemerlampeffect te krijgen... zoiets als de klassieke stillevens.
                En dan wel natuurlijk regelmatig het glaske vullen he!
                Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lichtschrijver Bekijk bericht
                  gelukkig, ik was al verschoten! uwen whisky koken??? maar gelukkig zijn er ook die weten wat genieten is met een goed glas en een sigaar en zo.
                  Ik zou toch die kokers na het fotograferen op een smal schap tegen de wand van mijnen werkkamer zetten.
                  Om de foto's te maken gaat bij gebrek aan studiomateriaal een glad gestreken wit laken als achtergrond al goed helpen. maar op een gedrapeerde doek met een glas en sigaar erbij is ook fraai. eventueel daglicht in combinatie met een wat warmer licht van een gloeilamp om een schemerlampeffect te krijgen... zoiets als de klassieke stillevens.
                  En dan wel natuurlijk regelmatig het glaske vullen he!
                  En? Heb je al foto's gemaakt?

Wat denk je anders van zo'n koker op een klein rond tafeltje, met een glas whiskey erbij, een rokende dikke sigaar en op de achtergrond een boekenrek? Eventueel aan te vullen met een bril of zo, achtergrond redelijk donker en je kan die zo verkopen aan het merk van whiskey

Ik zou hier wel eens wat resultaat van willen zien
                  ~ Never be afraid to try something new. Remember that a lone amateur built the Ark. A large group of professionals built the Titanic ~

Comment

Juist terug uit vakantie,dik ontgoogeld over de foto's die ik daar genomen heb.
                    Weet niet of ik nog zin heb om die kokers te fotograferen.Heb blijkbaar gebrek aan fantasie.
                    ff aanpassen en dan hopen op wat tijd om toch maar te proberen zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maltje1962 Bekijk bericht
                      Juist terug uit vakantie,dik ontgoogeld over de foto's die ik daar genomen heb.
                      Hey,

Niet aantrekken, de foto's op vakantie vallen bij mij meestal ook tegen.
                      Dat is omdat je teveel vakantiekiekjes ziet en het niet makkelijk is om daar bovenuit te steken.

Het fotograferen van de kokers aangrijpen als een nieuwe kans om te bewijzen (aan jezelf) dat je WEL fantasie hebt!!!

Vooral de kokers nog even bijhouden, je foto's hier posten en dan kijken wat de reacties zijn. Eventueel opnieuw beginnen met de gegeven aanwijzingen als leidraad!

Greetz en suc6,
                      Peeke

Comment

ff tussen al het andere werk door.
                        Heb ik dit geprobeerd.
                        tijd 1/100
                        F5

al bijkomende vraagjes:Tekst onleesbaar dus zeker niet goed?
                        Flits gebruiken?
                        Misschien enkele kokers samen?
                        Ik heb dit getrokken in de veranda maar echt licht is het er niet.

Comment

Ik mis hier eigenlijk vooral contrast, het ziet er ewa plattekes uit

Flits zou ik niet gebruiken, camera op een statief zetten en de flits uitlaten.
                          Je kan eventueel wel bijlichten met een stevige bouwlamp.

De achtergrond vind ik persoonlijk ook niet geslaagd. Die is niet echt egaal en het motief leid me wat af van het eigenlijke onderwerp.

Sorry maltje1962, ik hoop dat dat niet te hard overkomt, maar het zijn an ook allemaal maar persoonlijke bemerkingen hé!

Ga bv eens een donker blad (foramat A3) halen, zet dat erachter en richt daar een spot op, zo komt de koker los van de achtergrond. Dan met een andere spot de koker uitbelichten.

Veel suc6 en zeker niet opgeven!!

Peeke

Comment

Hallo Maltje,

ik zou een lichtbron (lamp of gedempte flits) linksboven (iets achter de koker) plaatsen, en een reflecterend scherm (wit karton, ismopaneel, of _ voor een warmere kleur_ zo'n gouden karton dat ze onder de taarten leggen) rechts vooraan. Zo zal je alvast meer plasticiteit/ronding in de koker krijgen.
                            De achtergrond zou ik ook neutraler houden. Waarschijnlijk is het mooier als je een echte 'infini' maakt (dus zonder die horizontale plooi). Daarvoor gebruik je misschien beter een groot vel papier of licht karton, je zal dan minder last hebben van plooien.
                            Een tip: voor wat meer sfeer kan je misschien behangpapier als achtergrond gebruiken (met een mooi, rustig, rustiek motiefje)?
                            Succes.
                            Guy
                            www.guydewestelinckfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guydw Bekijk bericht
                              Hallo Maltje,

ik zou een lichtbron (lamp of gedempte flits) linksboven (iets achter de koker) plaatsen, en een reflecterend scherm (wit karton, ismopaneel, of _ voor een warmere kleur_ zo'n gouden karton dat ze onder de taarten leggen) rechts vooraan. Zo zal je alvast meer plasticiteit/ronding in de koker krijgen.
                              De achtergrond zou ik ook neutraler houden. Waarschijnlijk is het mooier als je een echte 'infini' maakt (dus zonder die horizontale plooi). Daarvoor gebruik je misschien beter een groot vel papier of licht karton, je zal dan minder last hebben van plooien.
                              Een tip: voor wat meer sfeer kan je misschien behangpapier als achtergrond gebruiken (met een mooi, rustig, rustiek motiefje)?
                              Succes.
                              Guy
                              Dat van die belichting is zeker het proberen waard!
                              En dat van dat behangpapier is een zeer goed idee!
                              Dat kan zo die rustieke sfeer mee helpen creëren die (naar mijn gevoel toch) samengaat met whiskey

Comment

Working...
                              X