Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor macro's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tips voor macro's

Hallo,
    ik probeer nu macro foto's te maken, maar dit lukt nog niet zo goed.
    Als ik jullie macro's zie valt het me op dat jullie BV. een vlieg zo enorm gedatailleerd hebben.
    gaan julllie dan zo dicht bij het voorwerp en hoe stel je dan nog scherp?

Wie heeft er tips en trucs voor macrofotografie?

Alvast bedankt
    --- Panasonic FZ 50---
    ---Canon Eos 450D---

Re: Tips voor macro's

je kan eventueel met een deftige zoomlens een tussenring gebruiken, of gewoon van op een afstandje volledig inzoomen, en een F van bijvoorbeeld 4 als je kan. Dan krijg je een énorm wazige achtergrond, en komt het voorwerp er mooi uit.

greetz

Comment

Re: Tips voor macro's

Oorspronkelijk geplaatst door pdspds Bekijk bericht
      Hallo,
      ik probeer nu macro foto's te maken, maar dit lukt nog niet zo goed.
      Als ik jullie macro's zie valt het me op dat jullie BV. een vlieg zo enorm gedatailleerd hebben.
      gaan julllie dan zo dicht bij het voorwerp en hoe stel je dan nog scherp?

Wie heeft er tips en trucs voor macrofotografie?

Alvast bedankt
      Scherpstellen doe je bij macro's manueel en soms al op voorhand.
      Stel je wil een vlieg fotograferen met een macrolens die 1:1 vergroting geeft......dat is geen groot insect....en je wil deze vlieg toch zo groot mogelijk op de foto. Draai je objectief manueel op de grootst mogelijke vergroting = kortste werkafstand. Richt de lens op je onderwerp en focus door met de lens vooruit of achteruit te bewegen tot je onderwerp exact in het focusvlak zit. Aan de focusring hoef je dus niet te draaien. Op veel macrolenzen zit een schaal waar je de vergroting en werkafstand kunt aflezen. Probeer op voorhand te weten te komen hoe je de lens moet zetten om een voorwerp van bepaalde afmetingen op de foto te kunnen passen. Onthoud deze waardes zodat de volgende keer je een soortgelijk onderwerp met gelijke afmetingen wil fotograferen je de lens al in de juiste werkafstand kunt zetten.( als je manueel focust natuurlijk).Succes!
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Working...
      X