Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Iedereen kent dit wel (denk ik ) batterijen te lang ergens laten in zitten zonder te gebruiken (oeps uitgelopen ,contactjes werken niet meer iemand een remedie 't gaat hier om een analoge externe flits) bij voorbaat dank Groetjes G.
"Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
Uit: Apocrief
proberen met contact spray (even laten "weken"), een beetje schuren met staalwol of een fijne vijl (opgelet dat er geen restjes van de staalwol kortsluiting kunnen maken achteraf), en eventueel als je kan zelfs met een soldeerbout proberen te hervertinnen.
Zelf gebruik ik een gewone potloodgom om contactjes te reinigen.
Wanneer er natuurlijk van die groene batterijsmurrie aanhangt dan zal het niet veel helpen vrees ik.
Uit m'n leven als jobstudent , herinner ik me dat vaseline de contactjes aanslagvrij houdt.
black bandit heeft gelijk in die zin dat contactspray ook wel enigszins agressief is. Dus niet het hele toestel onderspuiten.
Aangezien ik deze truc meestal moet gebruiken met afstandsbedieningen en er daar weinig risico is was het me ontgaan om dat te zeggen.
A propos, over welk toestel gaat het eigenlijk? Als de contacten te rot zijn kan je ze er - indien mogelijk - beter uitsolderen en iets anders aanzetten.
Dank u allemaal voor de tips ,'kzal dat straks eens uitproberen ;op vraag van Stefaan het gaat hier om een Kako (AUTO-2500S) hot shoe flitser van een analoge Pentax ME allebei uit het stenen tijdperk maar door de lenzen nog steeds in gebruik zij het sporadisch.Groetjes G.
als het iets heel oud is kan het zijn dat het niet zo ingewikkeld in elkaar zit , in dat geval proberen of je het kan openmaken om aan die contactjes te kunnen met staalwol...
Bij flitsers wel opletten voor de mogelijk opgeladen condensator, dood ga je er niet van maar je bent wel blij dat je nog leeft
Hij doet het weer ;ikke héééééééél blij beetje geschuurd met een nagelvijl stof weggeblazen et voila de tip met de vazeline ga ik straks proberen AAn allen mijn dank Groetjes G.
oude post maar heb 't nu pas gelezen, en wil mijn ervaring met electronica delen:
contactspray enkel gebruiken op laag-voltage contacten (5v, 12v, ..)
bij hogere voltages kan je op termijn een chemische reactie krijgen en doe je meer kwaad dan goed
als de batterijen uitgelopen zijn: alle 'groen' met schuurpapier wegschuren, met azijn neutraliseren, goed met water (of alcohol) reinigen en laten drogen
als je de base niet met een zuur neutraliseert zal de schade op termijn terugkomen (of zich blijven uitbreiden)
Comment