Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groepsfoto maken, tips gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groepsfoto maken, tips gevraagd

A.s donderdag moet ik van een 30 kinderen een groepsfoto maken.
    De foto's worden buiten op het schoolplein genomen.
    Het zullen 3 rijen met kinderen zijn, die voor elkaar staan / zitten.

Welke brandpuntsafstand, welk diafragma?

Mijn denkwijze is om het diafragma flink dicht te knijpen om zo voldoende scherptediepte te krijgen. F/8 of meer?
    Sluitertijd boven de 1/60 houden, indien nodig ISO verhogen.
    Niet flitsen.
    Statief gebruiken.

Wat is jullie manier van aanpak?
    Sta open voor alle tips.

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: Groepsfoto maken, tips gevraagd

Ik denk dat je zo al redelijk ver zal komen.

Als het kleine kinderen zijn zou ik voor een leuk geluidje zorgen die ergens uit de richting van de camera komt.
    Enkel zo heb je de aandacht van die kleine mannen...
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Probeer de kinderen op een plaatsje te zetten waarbij ze niet in de zon moeten kijken, anders trekken ze allemaal rare gezichtjes .

Het diafragma mag zeker niet helemaal open, want dan heb je veel te weinig scherptediepte, f8-f11 met een vrij korte lens (kitlens 18-55 bijvoorbeeld) zal wel voldoen.
      De sluitertijd mag ook zeker niet te lang zijn, want kinderen blijven nooit lang stil staan. (pas dus de iso aan als dat nodig is)
      Omdat de sluitertijd vrij kort is, heb je geen statief nodig, zonder statief kan je trouwens zelf ook veel sneller een ander standpunt kiezen als dat nodig zou zijn.
      Omdat je niet altijd op de juiste plaats foto's kan maken, kan invulflits ook helpen om de gezichten goed belicht te krijgen.

Maak een paar foto's heel kort na elkaar, want er staat altijd wel iemand op met de ogen dicht. Op die manier heb je nog de mogelijkheid om er achteraf de beste uit te kiezen.

Een leuk geluidje kan er inderdaad voor zorgen dat je de aandacht van alle kinderen tegelijk krijgt, maar zo'n geluidjes zitten alleen maar in de compactjes (mijn Casio heeft een paar van die grappige geluidjes ).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bedankt alvast voor jullie tips!

Peter.

Comment

Wat is de 'ideale' brandpuntsafstand voor groepsfoto's.
          Kan ik beter wat verder af gaan staan met de 17-55 lens en dan inzoomen, of 17 mm kiezen en dichterbij gaan staan?

Peter.

Comment

Je kan beter wat verder af gaan staan, en inzoomen omdat je dan minder vervorming krijgt.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Je kan beter wat verder af gaan staan, en inzoomen omdat je dan minder vervorming krijgt.
              Indien nodig zal ik moeten invulflitsen.
              Maar dat zal bij een groepsfoto wel moeilijk worden ivm de grootte van de groep, de afstand van de camera tot de groep en de kracht van de flitser?

Peter

Comment

Working...
              X