Zie bijgevoegde foto. Onderkant zoeker (niet optisch, wel EVF) evenwijdig met onderkant raam. Opstaande stijl van het raam (links) gaat schuin, die in het midden staat recht. Aannemer aanspreken, probleem van EVF, of doe ik iets fout ? In de praktijk moet ik vaak kiezen tussen een rechte horizon of een rechte boom, of toren... Hoe pak ik dat aan ? Herkent iemand dat probleem ? Dank voor hulp !
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Dommer, domst ?
Collapse
X
-
-
Re: Dommer, domst ?
Als ik het goed begrijp klaag je over de stijlen. Volgens mij heb je hier te maken met lens distortion: door imperfecties van de meeste lenzen (zeker die van compact camera's) krijg je zo'n vervormingen. Als je zeker wilt weten of de stijl verkeerd is meet dat dan met waterpas, niet met fototoestel.
-
hallo? lensdistorsie?
dit is gewoon de pure logica van
perspectiefwerking. nog nooit een
vluchtpunt-perspectief getekend?
zie bv deze topic ...
je kunt er wel voor zorgen dat op je
foto alles recht wordt getrokken, maar
dan ga je ofwel een technische camera,
of wat (digi)doka truukjes moeten
toepassen ...
mm
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk berichtHierna een correctie op vervormd perspectief en ook op "barrel"distortion (vatvervorming). Je opname werd gedaan met een zeer lage focaalwaarde (= 6 mm) m.a.w een groothoeklens
HenriCanon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!
Comment
-
Dank voor reacties. Het gekke is, dat ik dat met mijn blote oog niet zie (en perspectief toch wel), dus denk ik idd eerder in de richting van een vervorming door groothoek. Zie trouwens ook de buiging van het onderste profiel (is in werkelijkheid mooi recht)
- heb je dat ook op een reflex ? (ik heb een Canon PW S2 IS)
- kun je het ondervangen zonder nabewerking, maw bestaan er tips om in het achterhoofd te houden tijdens het fotograferen ? Nu is er altijd twijfel : ga ik voor dit of voor dat ? Of ik krijg het onaangename gevoel dat ik mijn camera scheef houdt als ik een bouwwerk evenwijdig met de zoeker plaats...
Comment
-
-
Dit krijg je ook op een reflex, heeft niets met het toestel te maken, enkel met de gebruikte lens en de brandpuntafstand.
Je kan dit goed opvangen door het groothoekbereik te vermijden (beetje inzoomen dus).Nikon D80 / Sony DSC-H5
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door eeweep Bekijk berichtAls ik het goed begrijp klaag je over de stijlen. Volgens mij heb je hier te maken met lens distortion: door imperfecties van de meeste lenzen (zeker die van compact camera's) krijg je zo'n vervormingen. Als je zeker wilt weten of de stijl verkeerd is meet dat dan met waterpas, niet met fototoestel.
Comment
-
Enkele extra 's:
1. een lens die ons normaal zicht benaderd heeft een focaal van 50 mm bij analoge toestellen. Bij digitaal is dit kleiner omwille van de afmeting van de sensor en ligt dit rond 35 mm.
2. een lens met een focaal die kleiner is heeft een grotere openingshoek. Bij een reflextoestel kan men dat zelf waarnemen omdat men door de lens kijkt.
Men bekomt een ruimer veld omdat het zicht spherisch wordt. Vergelijk het met een spionnetje (kijkglas in de deuren van hotelkamers bv.)
3. De ontstane vertekening (perspectief vertekening) wordt nog extra beïnvloed door de houding waarin de foto genomen wordt: dicht bij de grond (kikvorsperspectief ) of van heel hoog (vogelperspectief) en ook bij afwijkingen van loodlijn, horizon, en parallelisme.
4. bij zeer lage focaalwaarden krijgt men nog extra tonvervorming (barrel distortion): rechten worden gekromd weergegeven.
5. Om opnamen te maken die vrij zijn van al deze gebreken gebruikt men speciale cameras (technische camera met balguittrek ,draaibaar kader en waterpasopstelling). Hierbij past men de regel toe van "Scheimpfug" (mss eens opzoeken in dit forum of met google).
6. Om opnamen te corrigeren die op andere manieren gemaakt werden, zoals in deze topic, gaat men de regel van Scheimpfug" postoperatief toepassen. En dit kan o.a. met bewerkingsprogramma's als PS.
Henrilidnummer: BD0435BE
Comment
Comment