Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen op doopfeest.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fotograferen op doopfeest.

Hallo,

Kan er iemand mij info geven over fotograferen op een doopfeest.
    Ik ben zelf nooit gedoopt, ik heb nog nooit zo een feest meegemaakt, en kom niet vaak in een kerk. Ik weet er dus niet veel over, wat denk ik toch belangrijk is als je zoiets fotografeerd.

Albus
    No Surprise.

Re: Fotograferen op doopfeest.

Oorspronkelijk geplaatst door Albus Bekijk bericht
    Ik ben zelf nooit gedoopt,

Ik denk dat je veel aan deze herinnering zou hebben als je gedoopt was.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat je veel aan deze herinnering zou hebben als je gedoopt was.....
      Ja, dat geloof ik best. Maar ik ben niet van plan mij te laten dopen voor de fotografie.
      No Surprise.

Comment

christelijke doop, of studentendoop?

on topic:

het gebeuren in de kerk kan je best vergelijken met een communieviering of trouwfeest: je hebt hoge maar ruisvrije iso's, lange sluitertijden en grote diafragma-openingen nodig. een éénbeenstatief en lichtsterk glas kan wonderen doen. Flitsen raad ik af, en vraagt perfecte beheersing van de flitstechniek als je het toch doet

Comment

Dat word dan wel moeilijk, maar ik zal er alles aan doen om goede foto's te maken.

Mijn enig lichtsterk objectief is een EF 85mm 1:1.8 -> zeer scherp, zeer contrastrijk, alleen denk ik dat de brandpuntsafstand iets te lang is, voor die foto's.

Ik heb een goede tripod, en een Canon Eos 350D. Die geeft op 1600 nogal veel ruis, dus dat zal bijwerken worden.
          Lange sluitertijden uit de hand heb ik lange tijd geoefend en ik kom nu aan ongeveer 1/15 sherp, maar meestal bewegen de onderwerpen dan.
          No Surprise.

Comment

Een statief is niet echt handig bij een doop, omdat je nogal eens (snel) van standpunt zult moeten veranderen. Vast brandpunt idem: snel inzoomen op de actie van de priester, afgewisseld met een overzichtje van wat er rond de doopvont gebeurt, close-upje van de mama of het bekkentrekkende neefje.

Ik zou bovendien een externe flitser overwegen en flitsen met trage sluitersnelheid. Als je er geen hebt is dit dé gelegenheid om er een te kopen of er een af te bedelen van je pa of je suikertante.

Comment

die 85mm is perfect voor portretjes van dat kind, bv. als er water over het hoofdje vloeit .. je staat er niet direct op, mooi boukeh, goede scherpte

neem al je portretjes met deze lens, en gebruik je andere lens op statief voor overzichtsfoto's. Ach ja, ga al eens een dagje op stap met enkel deze lens om te wennen aan het werken met een prime ipv een zoom

als je ISO 1600 niet goed is, schiet dan op ISO 1250, in raw, in raw kan je veel ruis verwijderen in nabewerking, en als je als eerste foto een grijskaart fotografeerd, heb je je witbalans van al je kerkfoto's in één keer juist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht

Ik zou bovendien een externe flitser overwegen en flitsen met trage sluitersnelheid. Als je er geen hebt is dit dé gelegenheid om er een te kopen of er een af te bedelen van je pa of je suikertante.
                Ik werk met een d70S -flits SB600 -Nikkor 18-200 vr. Welke sluitertijd zou jij dan aanraden? Niet op auto werken maar vaste sluitertijd instellen ? Iso ? Diafragma dan laten kiezen door toestel ? Alle tips zijn welkom want ook ik heb binnenkort een doop in de familie.

Comment

allemaal mooi in theorie, maar als je daar op zo een doopceremonie staat, geloof me gerust, je heb geen tijd om van lens te wisselen. Neem je zoomlens en neem gerust je flits. Maar om de flits niet te laten overheersen fotografeer je op een langzame tijd. Bvb: 1/15 of 1/30, afhankelijk van het aanwezige licht in de kerk.
                  Ik weet het het klinkt allemaal mooi, foto's zonder flach, maar als je er geen voldoende ervaring in hebt........ Eén goede raad, FLACHEN.

Ik lees deze verhalen op verschillende sites, maar ik ken geen enkele maar dan ook geen enkele professionele fotograaf die niet flacht.
                  Als de familieleden je vragen om deze momenten te fotograferen, wil dit zeggen dat ze een vertrouwen in je stellen. Het is dan ook niet het moment om gaan te experimenteren, maar zorg dat je je foto's hebt, en dat is met flach. Natuurlijk kan je het licht difuus maken met een reflexieschermpje of een omnibounce, maar neem op die momenten geen risico's, je kan het niet opnieuw doen. Men rekent op U

Veel geluk

Luc

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
                    Ik werk met een d70S -flits SB600 -Nikkor 18-200 vr. Welke sluitertijd zou jij dan aanraden? Niet op auto werken maar vaste sluitertijd instellen ? Iso ? Diafragma dan laten kiezen door toestel ? Alle tips zijn welkom want ook ik heb binnenkort een doop in de familie.
                    Toestel handbediend, ISO 200 of 400, flash op auto. Instellingen op toestel hangen van af hoe donker het is. In een normaal verlichte woonkamer neem ik meestal 1/15 en f4,5 of 5,6. Effe proberen, bekijken, en dan maar raak schieten !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
                      Ach ja, ga al eens een dagje op stap met enkel deze lens om te wennen aan het werken met een prime ipv een zoom

als je ISO 1600 niet goed is, schiet dan op ISO 1250, in raw, in raw kan je veel ruis verwijderen in nabewerking, en als je als eerste foto een grijskaart fotografeerd, heb je je witbalans van al je kerkfoto's in één keer juist
                      Ik heb al eens een dag lang foto's met 85mm gemaakt (zelfs een landschapsfoto ). Maar wat ISO 1250 betreft, ik heb geen 1/3 stops ISO op mn 350D De volgende lagere is 800. En een grijskaart heb ik ook nog niet. Hoeveel kost zo eentje?
                      No Surprise.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                        Toestel handbediend, ISO 200 of 400, flash op auto. Instellingen op toestel hangen van af hoe donker het is. In een normaal verlichte woonkamer neem ik meestal 1/15 en f4,5 of 5,6. Effe proberen, bekijken, en dan maar raak schieten !

1/15 da's dan toch met statief?
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Nee, ik shiet soms ook 1/15 uit de hand, en als je daarbij flits combineert, is dat niet moeilijk omdat het beeld bevriest word.
                          No Surprise.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Albus Bekijk bericht
                            Nee, ik shiet soms ook 1/15 uit de hand, en als je daarbij flits combineert, is dat niet moeilijk omdat het beeld bevriest word.
                            dus niet zoveel kans op bewegingsonscherpte als bij gewoon daglicht zonder flits?
                            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

Comment

Meestal niet. Hangt er een beetje vanaf. Maar met flits heb je twee voordelen: niet alleen de trillingen van je hand of lichaam worden in zekere mate bevroren, ook de personen of bewegende onderwerpen die binnen het flitsbereik vallen.
                              No Surprise.

Comment

Working...
                              X