Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Volgens Ansel Adams moest de sluitertijd minstens 1 / 2 x brandpuntsafstand zijn om in zijn mening een scherpe foto te hebben . Volgens mij heeft hij gelijk en ik zou er nog de cropfactor bijrekenen ook. Alles hangt er van af hoe kritisch je bent. Dit is géén exacte wetenschap.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      Ok, foute vraag:
      Anders:
      Is de korreldichtheid van bv. een iso 100 film meer of minder dan de pixeldichtheid van een recente digitale reflex.

Volgens mij is die korreldichtheid groter dan de huidige pixeldichtheid, ongeacht of het nu om een fullframe- of cropccd gaat. En als de regel voor een analoog toestel van toepassing is, zal deze regel ook wel opgaan voor een digitaal toestel.
      Om op deze vraag te antwoorden.... Daarjuist in een boekske gelezen....
      Een goede dlsr-sensor= ongeveer 60lp/mm
      Een zéér goede analog film= op hoog contrast 130lp/mm
      Een zéér goede analoge film komt ongeveer overeen met 20megapixels! (ik spreek niet over de lenzen hé... dat is nog eens iets anders!!! Als je daar ook nog eens rekening mee moet houden.... pfff....)

Je kan makkelijk bereken hoeveel lp(/mm) een sensor heeft etc... en zo écht tot een conclusie komen.

Over deze POST;
      Er kan effectief iets op papier gezet worden kwa oplossigen etc... maar dat zal voor kwasie elk toestel verschillen. Als je rekening houd met
      -sensorgrootte
      -aantal pixels sensor of lp/mm sensor
      -Focal Length
      -Afstand sensor <-> onderwerp
      -beweging/trilling hand
      -sluitertijd
      -lenskwaliteit
      -vergeet ik nog iets..?

gewoon fotokes maken om deze post te vergeten, want uiteindelijk zal de theorie weer niet echt kloppen met de praktijk....

Lesley.
      -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
        Een goede dlsr-sensor= ongeveer 60lp/mm
        Een zéér goede analog film= op hoog contrast 130lp/mm
        Een zéér goede analoge film komt ongeveer overeen met 20megapixels! (ik spreek niet over de lenzen hé... dat is nog eens iets anders!!! Als je daar ook nog eens rekening mee moet houden.... pfff....)

en hoe ga jij lp/mm meten zonder lens

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
          en hoe ga jij lp/mm meten zonder lens
          pixeldichtheid
          -=- Light is the key...

Comment

de lpi wordt gemeten door te kijken hoeveel zwarte en witte lijntjes er op één inch kunnen getrokken worden waarbij er nog onderscheid kan gemaakt worden. de zwarte lijntjes worden steeds dunner op de duur grijzer, net als de witte lijntjes die dunner worden en dichter bij de zwarte lijntjes komen en ook grijzer worden, op een bepaald ogenblik is er geen verschil meer tussen de witte en de zwarte lijntjes, en ben je op de grens het het oplossend vermogen van je lens/sensor combinatie.

zonder lens kan je gewoon niets meten .. de pixeldensiteit is een gekend gegeven bij productie, maar is geen lpi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
              de lpi wordt gemeten door te kijken hoeveel zwarte en witte lijntjes er op één inch kunnen getrokken worden waarbij er nog onderscheid kan gemaakt worden. de zwarte lijntjes worden steeds dunner op de duur grijzer, net als de witte lijntjes die dunner worden en dichter bij de zwarte lijntjes komen en ook grijzer worden, op een bepaald ogenblik is er geen verschil meer tussen de witte en de zwarte lijntjes, en ben je op de grens het het oplossend vermogen van je lens/sensor combinatie.

zonder lens kan je gewoon niets meten .. de pixeldensiteit is een gekend gegeven bij productie, maar is geen lpi
              Dat had ik zéér duidelijk in men vorige post gezet... Theoretisch heeft een sensor wel een lp/mm waarde (of lpi zoals je wil) zodoende je wel kan berekenen. icm lens is dat een andere zaak om tot een kompleet geheel te komen.
              -=- Light is the key...

Comment

Working...
              X