Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Waar jullie het over hebben heeft al lang niks meer met bewegingsonscherpte te maken maar met de weergave van de foto op het scherm of een afdruk Bewegingsonscherpte wordt veroorzaakt door het verplaatsen van de camera tov een voorwerp. Het gaat hem over de horizontale ,verticale en diagonale verplaatsing. Als je een foto laat afdrukken in een posterformaat en een diezelfde foto in een pasfoto formaat dan ga je de bewegingsonscherpte natuurlijk beter kunnen zien op het grote formaat. Toch is het één en dezelfde foto met ongewijzigde bewegingsonscherpte. Opnieuw: wanneer je van een full frame en een crop een voorwerp op dezelfde manier(grootte) gaat weergeven door van de fullframe foto een stuk af te snijden.....met eenzelfde aantal pixels ......dan is de bewegingsonscherpte gelijK.De hoeveelheid pixels waarmee de foto gemaakt is doet ook niet ter zake.Je kan met een 20milj pixel camera ten opzichte van een 2milj pixel kamera de bewegingsonscherpte niet beter vermijden. Waar bij de 2milj pixel camera de bewegingsonscherpte over bv 2 pixels valt .....valt de beweginsonscherpte bij een 20milj pixel camera de bewegingsonscherpte over 20 pixels. De beweging van de camera is een verplaatsing in afstand.... bij een grote of kleine sensor blijft deze afstand gelijk....bij dezelfde weergave van het onderwerp dus ook een gelijke bewegingsonscherpte. Digitaal zoomen= upsampling= van een gegeven bestand een groter bestand te maken door pixels uit te rekken .Dit doe je niet met een crop camera tov een fullframe. Bij croppen zoom je ook niet digitaal in ......je snijd gewoon een deel van de pixels weg waardoor de foto kleiner word. Als je start met een 3000x2000 pixel bestand en je doet hierop crop hou je gewoon een kleiner aantal pixels over. Door upsampling kan je terug op deze foto het pixelaantal verhogen door pixeltoevoeging.Maar dan gaan er details verloren omdat de software waarmee je upsampeld pixels uit de omliggende details kopieerd.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 17 februari 2007, 14:04.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Hi,

Ik zit te wachten op de 10x crop camera.
      Dan zet ik daar mijn 100mm op, en neem rustig foto's op 1/100ste met mijn 1000 mm lens.

DPaul.
      Op een 10x crop sensor is de focuslengte nog steeds 100mm met een 100mm objectief, er is dus nergens geen sprake van een 1000mm lens .
      Om met uw fullframe een gelijk beeld(zelfde onderwerp, zelfde beeldvulling) weer te geven in verhouding met de 10x crop gaat ge er een 1000mm objectief moeten op plaatsen. De verhouding van de bewegingsonscherpte is dan weerom gelijk bij gelijke weergave.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 17 februari 2007, 15:19.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Rupselkope> doe me eens een plezier, en neem met je bigma 500 mm (als je die hebt) op je crop-factor body een foto uit de hand op 1/500 en eentje op 1/750, druk beide foto's af op fotopapier op A4 formaat .. en beoordeel zelf je resultaat .. dat is wat ik met een praktijktest bedoel .. als je toevallig een ijzeren hand hebt zoals JAJA .. dan ken je je eigen limiet, en weet je hoe laag je kan werken .. maar de meesten zullen korter dan 1/500 nodig hebben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio Bekijk bericht
          Rupselkope> doe me eens een plezier, en neem met je bigma 500 mm (als je die hebt) op je crop-factor body een foto uit de hand op 1/500 en eentje op 1/750, druk beide foto's af op fotopapier op A4 formaat .. en beoordeel zelf je resultaat .. dat is wat ik met een praktijktest bedoel .. als je toevallig een ijzeren hand hebt zoals JAJA .. dan ken je je eigen limiet, en weet je hoe laag je kan werken .. maar de meesten zullen korter dan 1/500 nodig hebben
          Ik ben volledig met je akkoord Visio dat hoe hoger de sluitertijd hoe minder de kans op bewegingsonscherpte.....maar dat geld evenzeer voor een fullframe.Er zijn mensen die een 500mm nog kunnen stilhouden op 1/200 en er zijn er die op 1/1500 nog bewegingsonscherpte hebben. Het betere advies is dat je beter een statief moet gebruiken waar mogelijk om zeker te zijn .De kans op beweginsonscherpte zal dan echt miniem zijn.

Maar daar ging de discussie helemaal niet over.

Deze materie is reeds tientallen keren stof tot discussie geweest op Dpreview, Photo.net , Fred Miranda enz .enz.
          Daar kwam ook geen einde aan geloof me. Ik vond het wel eens een uitdaging om me ook in zo'n discussie te storten. Niemand is er slechter van geworden en niemand zal er s'nachts minder om slapen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Maar daar ging de discussie helemaal niet over.
            met een simpele praktijktest die je met enkele brandpuntafstanden neemt met telkens een bracketing van verschillende sluitertijden met een gelijk % afwijking tov de vuistregel 1/brandpuntsafstand weet je zonder wekenlang te discutieren zeer goed wat voor U de vuistregel is .. en dan kan je dat toepassen in praktijk. al de rest is nodelos geleuter aan te toog. Je kan verdorie op 5 minuten testen meer weten dan door er weken lang over te discutiëren .. (en niet alleen over dit onderwerp) .. dat is mijn stelling.

Comment

met een simpele praktijktest die je met enkele brandpuntafstanden neemt met telkens een bracketing van verschillende sluitertijden met een gelijk % afwijking tov de vuistregel 1/brandpuntsafstand weet je zonder wekenlang te discutieren zeer goed wat voor U de vuistregel is .. en dan kan je dat toepassen in praktijk. al de rest is nodelos geleuter aan te toog. Je kan verdorie op 5 minuten testen meer weten dan door er weken lang over te discutiëren .. (en niet alleen over dit onderwerp) .. dat is mijn stelling.
              Of ik al da niet zal discussiëren zal niet van Visio afhangen, al beloof ik plechtig dat het nooit met Visio zal zijn. Iedereen heeft op een forum de keuze of hij wel of niet met een discussie wil meedoen. Beperkingen of regels worden niet door een enkeling gemaakt.

Comment

ik verbied je helemaal niet om te discutiëren, en een beperking opleggen doe ik zeker niet, zelf discutieer ik ook graag als ik er de tijd voor heb .. maar ipv je te beperken tot een discutie wil ik je net verruimen tot een praktijktest .. 't valt me op dat er zijn die liever wekenlang in het vage discutiëren (niet persoonlijk bedoeld) ipv zelf even 5 minuten een fototoestel vast te nemen en te experimenteren .. 't kost geen film en ontwikkeling meer, he .. maar als je je liever laat beperken ipv de discutie te laten verruimen tot een praktijktest ... mij niet gelaten, dat heb je zelf 100% in de hand.

en nee, de enkeling Visio zal je dus zeker niets beletten, en je zeker niet beperken .. maar of je de uitdaging om de discutie met een praktijktest te verruimen aangaat, heb je zelf in de hand

Comment

Door de test die visio hier voorstelt kom je tot een resultaat wat toelaat voor ieder individueel een regeltje op te stellen.
                  Maar deze test geeft geen uitsluitsel of de cropfactor invloed heeft op het percentage onscherpe foto's.

(Heb ook geen fullframe en een cropcamera )
                  Last edited by paly; 20 februari 2007, 14:01.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

ik verbied je helemaal niet om te discutiëren, en een beperking opleggen doe ik zeker niet, zelf discutieer ik ook graag als ik er de tijd voor heb .. maar ipv je te beperken tot een discutie wil ik je net verruimen tot een praktijktest .. 't valt me op dat er zijn die liever wekenlang in het vage discutiëren (niet persoonlijk bedoeld) ipv zelf even 5 minuten een fototoestel vast te nemen en te experimenteren .. 't kost geen film en ontwikkeling meer, he .. maar als je je liever laat beperken ipv de discutie te laten verruimen tot een praktijktest ... mij niet gelaten, dat heb je zelf 100% in de hand.

en nee, de enkeling Visio zal je dus zeker niets beletten, en je zeker niet beperken .. maar of je de uitdaging om de discutie met een praktijktest te verruimen aangaat, heb je zelf in de hand
                    Een theoretische onderbouwing met feiten is natuurlijk wel veel overtuigender dan een praktijktest. Buiten dat is het natuurlijk ook interessant waarom het dan zo is en niet alleen dat het zo is.
                    Ik sta er echt van te kijken dat hier nog zoveel discussie over is.
                    Ik heb zelf niet genoeg kennis over dit onderwerp maar op zich moet de theorie hier achter toch niet zo moeilijk zijn voor iemand met veel kennis van zaken betreffende dit onderwerp. Toch geen echte rocket science lijkt me..........
                    Van alles...

Comment

Of het eenvoudig te berekenen is betwijfel ik.
                      Is een mix van geometrie,kansberekening, optika, dynamica...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                        Of het eenvoudig te berekenen is betwijfel ik.
                        Voor iemand met echt verstand van zaken is dit heel eenvoudig denk ik. En je hoeft er volgens mij ook niet voor te berekenen, eerder beredeneren.

Is een mix van geometrie,kansberekening, optika, dynamica....
                        Kansberekening heeft er in ieder geval niets mee te maken (met de theorie althans niet).
                        Van alles...

Comment

Ik volg jgeraert.

Comment

Hoeveel is de pixeldichtheid van fotofilm?

Comment

Hoeveel is de pixeldichtheid van fotofilm?
                              Als je die vraag stelt kun je je beter buiten deze discussie houden.

Comment

Ok, foute vraag:
                                Anders:
                                Is de korreldichtheid van bv. een iso 100 film meer of minder dan de pixeldichtheid van een recente digitale reflex.

Volgens mij is die korreldichtheid groter dan de huidige pixeldichtheid, ongeacht of het nu om een fullframe- of cropccd gaat. En als de regel voor een analoog toestel van toepassing is, zal deze regel ook wel opgaan voor een digitaal toestel.
                                Last edited by paly; 20 februari 2007, 18:13.

Comment

Working...
                                X