Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (*cropfactor .. of niet) ??

Hier is toch veel verwarring... Belangrijk is het beeld of het nu hetzelfde beeldvullend moet zijn van een full frame tov een crop sensor. Daar ligt het verschil of je de regel moet gebruiken of niet...
    -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
      De geciteerde tread kan mij niet overtuigen.
      Dan zijn we nu toch al minstens met zen twee.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
        Hier is toch veel verwarring... Belangrijk is het beeld of het nu hetzelfde beeldvullend moet zijn van een full frame tov een crop sensor. Daar ligt het verschil of je de regel moet gebruiken of niet...
        Eindelijk een beetje hulp..... Ik weet geen andere manier van uitleggen wat ik bedoel dan het volgende; alle factoren die bewegingsonscherpte beinvloeden blijven gelijk bij beide camera's. 1.de brandpuntsafstand is ongewijzigd 2.de afstand tot aan het onderwerp is ongewijzigd.3.Het beven van je handen is ongewijzigd.

Haal uit beide foto's dezelfde uitsnede en het scherpteverlies door beweging is gelijk.

De hoeveelheid beweginsonscherpte hangt af van de persoon die de camera gebruikt. Koning Albert gaat meer bewegingsonscherpte hebben dan Koning Boudewijn
        Last edited by RUPSELKOPKE; 16 februari 2007, 13:59.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

En ik werk met een bridgecamera.
          De lens is 6-60 mm.
          Als de cropfactor niet meespeelt, dan zou ik met 60mm (380mm equivalent) foto's kunnen nemen op 1/60.

Je mag altijd eens komen proberen !

Groeten,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            En ik werk met een bridgecamera.
            De lens is 6-60 mm.
            Als de cropfactor niet meespeelt, dan zou ik met 60mm (380mm equivalent) foto's kunnen nemen op 1/60.

Je mag altijd eens komen proberen !

Groeten,
            Dat is iets helemaal anders....

over de waarden die we hier spreken van 70-200mm en zo.... zijn waarden van lenzen die onveranderd blijven. Crop of geen crop...
            -=- Light is the key...

Comment

Steek je in die bridgecamera een ccd die half zo groot is, of beter, plak die ccd af zodat ie maar half de oppervlakte belicht wordt....dan krijg je door die crop een 380x2=760mm (met halve resolutie)?
              Moet je dan ook je sluitertijd halveren en gaat je toestel meer bewegen omdat je nu die ccd maar half gebruikt?

Een bridge heeft een kleinere ccd maar in verhouding ook een kleiner objectief en hier kan je volgens mij niet echt over cropfactor spreken maar eerder over een schaalfactor.
              Last edited by paly; 16 februari 2007, 15:18.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Een bridge heeft een kleinere ccd maar in verhouding ook een kleiner objectief en hier kan je volgens mij niet echt over cropfactor spreken maar eerder over een schaalfactor.
                En hier ligt de sleutel tot het "mysterie". Voor zover ik kan uitmaken uit Tommie's post is de verhouding tussen een 35mm negatief en de sensor van zijn bridge 6,3 (380mm/60mm). Die 6,3 is evenzeer cropfactor als de 1,5 of 1,6 van een APS-c camera.
                Om met dergelijk bridge toestel op z'n 60mm stand bewegingsonscherpte uit te sluiten werk je op 1/(60*6,3), dus op 1/380.

Comment

Alles te maken heeft met het feit van wanneer zie je bewegingsonscherpte ?
                  Een niet full frame camera snijd een stuk uit de foto omdat de lens een full frame gaat belichten en de CCD kleiner is dan full frame. Je krijgt dus hetzelfde effect als digitaal inzoomen. Details worden uitvergroot waardoor (bewegings) onscherpte sneller te zien is.Je zult dus bij de instelling van de snelheid rekening moeten houden met de cropfactor van uw toestel.
                  Als je met een full frame van plan bent om nadien een stuk weg te croppen moet je dat trouwens ook doen.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Er is helemaal geen sprake van digitaal zoomen....bij digitaal zoomen trek je pixels open ....groter (nadelig voor de scherpte). Nog eens proberen!!!!
                    Neem een fullframe sensor 36x24 mm groot , plak de buitenrand af zodat je nog 22x15mm (crop) van deze oppervlakte overhoud. Wat is er nu gebeurt met de bewegingsonscherpte??????? HELEMAAL NIKS !!!! enkel de weergegeven foto is kleiner omdat de randen niet mee op de foto staan.

Comment

Volgens mij heb jij het helemaal juist.

Ik volgde in het begin ook de redenering "je knipt gewoon een stuk uit je foto door een kleinere sensor, wat maakt het voor de rest uit" - maar inderdaad, die uitsnede geef je GROTER weer, waardoor onscherpte duidelijker wordt.

(vergelijk het met een foto die er in het klein (bv op je camerascherm) scherp uitziet, maar op groot scherm allesbehalve scherp blijkt...

Hieruit volgt voor mij dat je inderdaad rekening moet houden met de cropfactor...

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      Alles te maken heeft met het feit van wanneer zie je bewegingsonscherpte ?
                      Een niet full frame camera snijd een stuk uit de foto omdat de lens een full frame gaat belichten en de CCD kleiner is dan full frame. Je krijgt dus hetzelfde effect als digitaal inzoomen. Details worden uitvergroot waardoor (bewegings) onscherpte sneller te zien is.Je zult dus bij de instelling van de snelheid rekening moeten houden met de cropfactor van uw toestel.
                      Als je met een full frame van plan bent om nadien een stuk weg te croppen moet je dat trouwens ook doen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        Er is helemaal geen sprake van digitaal zoomen....bij digitaal zoomen trek je pixels open ....groter (nadelig voor de scherpte). Nog eens proberen!!!!
                        Neem een fullframe sensor 36x24 mm groot , plak de buitenrand af zodat je nog 22x15mm (crop) van deze oppervlakte overhoud. Wat is er nu gebeurt met de bewegingsonscherpte??????? HELEMAAL NIKS !!!! enkel de weergegeven foto is kleiner omdat de randen niet mee op de foto staan.
                        Je hebt helemaal gelijk

en ik begrijp dus dat jij nog in het tijdperk van de contactafdrukjes leeft

Comment

mijn bescheiden visie op het verhaal.

Veronderstel zelfde lens, zelfde beweging, die je maakt op (a) een full frame van 10 Megapixels en op (b) een 10 Megapixel met crop 1.6.

Omdat ze hetzelfde aantal pixels hebben, maar de sensorgrootte is verschillend gaat camera b een veel grotere pixeldichtheid hebben dan camera a.

je fotografeert nu 1 niet bewegend object dat op een bepaalde plaats op je sensor valt. Door je eigen beweging wordt dit punt nu op een andere plaats geprojecteert op de sensor. stel nu dat deze 2 punten 1 mm uit elkaar liggen. ( is al een serieuze beweging geweest dus)

omdat bij camera b de pixeldichtheid veel groter is dan bij camera a, gaat bij camera b in die 1mm veel meer pixels zitten. Op de uiteindelijke foto gaat dat dus resulteren in een veel grotere bewegingsontscherpte bij camera b dan bij camera a.

om minder onscherpte te krijgen op camera b zal je dus minder moeten bewegen, oftewel uw sluitertijd kleiner maken en dus de cropfactor meetellen in de formule.

Volgens mij gaat het zelfde op als je aantal megapixels hoger worden dat je je sluitertijd moet gaan kleiner maken, omwille van dezelfde reden, een hogere pixeldichtheid.

Nu is deze regel ook zoiets zoals de regel van 1/3en. Het is geen gouden regel die je altijd moet toepassen. Zal weer van situatie tot situatie afhangen en er ook beetje aan liggen hoe vast je hand is etc...

Vriendelijke Groeten,

Jo
                          Last edited by jgeraert; 17 februari 2007, 09:39. Reden: hoger aantal megapixels toegevoegd

Comment

Hi,

Ik zit te wachten op de 10x crop camera.
                            Dan zet ik daar mijn 100mm op, en neem rustig foto's op 1/100ste met mijn 1000 mm lens.

DPaul.
                            DPaul - A.FIAP
                            D810, nikkors and other stuff

Comment

Wat rupselkopke zegt met het afplakken van de sensor is juist, het probleem is echter dat de beide foto's, full frame en gecropt op dezelfde grootte op een scherm of vb 15x10 foto worden geprojecteerd. Waardoor de gecropte versie wordt uitvergroot tov de fullframe, waardoor ook bewegingsonscherpte wordt uitvergroot.Dit is hetzelfde als men doet met digitaal zoomen, of croppen met een fotobewerkingsprogramma.
                              Dpaul,
                              Als uw toestel voldoende pixelsdensiteit heeft kun je ongestoord digitaal inzoomen (croppen) zonder al te veel kwaliteitsverlies. De beperking is wanneer uw foto minder dan 240-300 pixels/inch krijgt zal de kwaliteit van uw foto afnemen.
                              Maar als je van plan bent om sterk te croppen (digitaal in te zoomen) zul je er rekening mee moeten houden bij het instellen van de sluitersnelheid.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                                Wat rupselkopke zegt met het afplakken van de sensor is juist, het probleem is echter dat de beide foto's, full frame en gecropt op dezelfde grootte op een scherm of vb 15x10 foto worden geprojecteerd. Waardoor de gecropte versie wordt uitvergroot tov de fullframe, waardoor ook bewegingsonscherpte wordt uitvergroot.Dit is hetzelfde als men doet met digitaal zoomen, of croppen met een fotobewerkingsprogramma.
                                Dpaul,
                                Als uw toestel voldoende pixelsdensiteit heeft kun je ongestoord digitaal inzoomen (croppen) zonder al te veel kwaliteitsverlies. De beperking is wanneer uw foto minder dan 240-300 pixels/inch krijgt zal de kwaliteit van uw foto afnemen.
                                Maar als je van plan bent om sterk te croppen (digitaal in te zoomen) zul je er rekening mee moeten houden bij het instellen van de sluitersnelheid.
                                Beertje2,

I know.

Maar we moeten de oorspronkelijke vraag indachtig zijn.
                                Moet ik rekening houden met de cropfactor bij het vaststellen van de minimum sluitertijd.
                                Ja dus, om welke technische reden dan ook.

Je kan ook op statief werken, dan heb je die problemen allemaal niet.

DPaul.
                                DPaul - A.FIAP
                                D810, nikkors and other stuff

Comment

Working...
                                X