Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vliegende vogels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vliegende vogels

Een heel praktisch vraagje.

Ik probeer al enkele dagen foto's te maken van vogels in hun vlucht. Mislukt altijd !!!

Ik heb een Canon Powershot S2 IS. Geen reflex dus.

Ik stel manueel scherp op oneindig, zoom in op 4OOmm. De belichting laat ik (meestal) aan het toestel over, en die valt ook wel mee. Maar die vogels vliegen zo snel ! De minste beweging met het toestel maakt dat het onderwerp verdwenen is uit de zoeker. En de zoom instelling maakt het ook moeilijk om me te orienteren. Het gevolg is dat meestal een stukje vogel kan vastleggen...

Wie heeft ervaring en wil even zijn/haar werkwijze schetsen ?

Dank !!

Re: Vliegende vogels

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
    De minste beweging met het toestel maakt dat het onderwerp verdwenen is uit de zoeker.
    Bij de minste beweging of trilling heb je dus ook bewegingsonscherpte. Welke sluitertijd gebruik je?
    Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Hm hm. Weet ik eigenlijk niet. En foto's zijn al in de vuilnisbak.

Zou gedacht hebben dat mijn bewegingen tijdens het afdrukken weinig invloed zouden hebben, aangezien het toestel is uitgerust met beeldstabilisator, die zowel horizontale als verticale trillingen moet ondervangen...

Comment

Theoretisch moet je een sluitertijd halen van 1/400 om bewegingsonscherpte tegen te gaan. Met een stabilisator kan je iets winnen maar ik heb sterk mijn twijfels of die nog veel verschil gaat maken op 400mm.

Anders eens testen met een stilstaand onderwerp? Als je zonder statief of steun maar los uit de hand het stilstaande onderwerp niet scherp krijgt, heeft het niets met de snelheid van de vogel te maken.
        Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

Hier een foto van mijn jongste gisteren in de speeltuin. Zal er de exif bijzetten, maar hij is getrokken met de zoom "helemaal open".

EXIF :
          1/125 sec
          f3.5
          Spotmeting
          ISO 100
          Lens 6.0 - 72.0mm
          Focal Length 72.0mm

Toch behoorlijk scherp nee ? En een spelend kind beweegt ook...

Comment

72mm is natuurlijk een GROOT verschil tov 400mm. Probeer met brandpunt 400mm los uit de hand iets stilstaand te fotograferen. Liefst een onderwerp dat ongeveer even ver en even groot is als de vogels die je wilt fotograferen.

ps: je foto is te groot om hier op het forum te posten (langste zijde max 900px).

Comment

Het lensbereik wordt uitgedrukt van 6-72mm, wat een equivalent heeft van 36-432mm. De 72 uit de exif komt dus overeen met volledige telestand ofte 432mm...

Een kind is natuurlijk wel groter dan een vogel, klopt .

Maar het moeilijkste vind ik het orienteren met de zoeker in de telestand.

PS. Fotoformaten lukt niet zo goed bij plaatsing...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dgdirk Bekijk bericht
                PS. Fotoformaten lukt niet zo goed bij plaatsing...
                Zoek eens op BDsizer hier op het forum.

Ik veronderstel dat je om aan 400mm te komen, je digitale zoom moet gebruiken. Als dit het geval is, kan je evengoed zoomen tot het maximum van de optische zoom en daarna je afbeelding bijsnijden. Dit geeft hetzelfde resultaat qua kwaliteit van de afbeelding.

Comment

Ivm formaten : zal ik eens bestuderen.

Ivm zoom : nee. 432 mm optisch !

Vond je de foto scherp ?

Comment

Met een compact vluchtshots maken lijkt mij een zware opgave.
                    In elk geval moet je de vogel in de zoeker pakken, meevolgen en in je volgende beweging je shot maken. Je sluitersnelheid moet hoog genoeg liggen om zowel je eigen beweging als die van de vogel op te vangen. Qua belichting mag je alleen meten op de vogel zelf, anders blijft die te donker tegenover de doorgaans lichtere lucht. Je diafragma vrij wijd, dan bekom je aftekening van je onderwerp. Je focus op de vogel zelf, en vergis je niet, ook op wolken kan je toestel scherp stellen, met een bewogen vogel als resultaat. Voorgeprogrammeerde instellingen gebruiken lijkt me uit den boze. Tot slot : bij donker weer geen te lage ISO gebruiken.
                    Ik ken je toestel niet en ik weet dus ook niet of je dit kan met je toestel, maar dit is het zowat. Vooral nodig is veel ervaring.
                    fotosite

Comment

à Elsan : Over welke instellingen zou het toestel idealiter moeten beschikken ? Toestel kan volledig manueel worden ingesteld. Waar denk je dan aan ...?

Hoe kan je zo snelscherpstellen op zo'n vliegende vogel ? Zoals aangegeven probeer ik met "oneindig", want autofocus gaat idd naar de wolken...

Comment

Tja, ik ken dus je toestel niet, hé. Ik werk met het middelste scherpstelpunt alleen, op manueel en spotmeting voor de belichting. de techniek van een vluchtshot is juist om met dit ene scherpstelpunt je onderwerp te vangen en vast te houden. je moet dan wel mee in de beweging blijven en intussen focussen.
                        fotosite

Comment

Ben even op je site geweest. Amai, dat is het dus hee !

Wat ik nog niet geprobeerd heb, is "burst".

Heb geen manuele scherpstellingsring, ofwel autofocus, ofwel vooraf instellen met een menuutje. Dat maakt het natuurlijk niet gemakkelijker...

Zal blijven oefenen, en als er ooit iets toonbaars uitkomt, post ik het wel.

Aan allen : dank voor reacties.

Comment

Ik gebruik ook autofocus hoor, manueel op vliegende beestjes is nog lastiger.
                            Punt is dat ik denk dat je toestel gewoon niet echt geschikt is voor dit soort werk. Je moet bovendien nog een snelle en accurate lens hebben.
                            fotosite

Comment

Hier specificaties lens...

• 36-432mm equiv. (12x), F2.7-3.5
                              • 1 aspherical element,
                              • 1 UD element

Wat laatste twee betekenen, weet ik (ook) niet...

Comment

Working...
                              X