Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vliegtuigen fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vliegtuigen fotograferen

iemand die een idee heeft welke de beste instellingen zijn om de rotorbladen "te laten draaien" op foto? en dit terwijl de rest nog scherp blijft?

zoals hieronder:

ik heb verleden zomer geprobeerd op koksijde, maar ofwel zijn de vliegtuigen scherp en de rotors statisch, ofwel draaien de rotors maar zijn de vliegtuigen onscherp... en idem dito bij heli's...

ik werk met een canon 30D (zie onderschrift)...
    VW Scirocco 1.8 16V - VW Scirocco 1.6 GTI - VW Jetta 1.3 Coupé
    Canon EOS 30D - 17-85mm IS USM - 75-300mm IS USM - Metz Mecablitz 58 EF2

Re: vliegtuigen fotograferen

met sluitertijden van ongeveer 1/60 werken

Deze http://dzain.zenfolio.com/p590199376/?photo=490965316 heb ik gemaakt met 1/60 en diafragma f22

Comment

Bij een korte sluitertijd heb je niet veel last van bewegingsonscherpte, maar staat alles stil. Bij een lange sluitertijd zie je de beweging nog, maar heb je snel last van bewegingsonscherpte. De kunst bestaat erin het object met de camera mee te volgen, en zo toch je onderwerp scherp te krijgen, met langere sluitertijden. Zeker niet makkelijk, ik heb ook al tal van zulke foto's gemaakt waar ik niet tevreden mee ben. Veel oefenen is de boodschap, (ook een vaste hand kan wonderen doen).

@paparazzi: dat vind ik toch heel knap gedaan op 1/60.

Comment

Met een sluitertijd van 1/250sec heb je veel meer kans op een gelukte foto dan op 1/60sec, en dan worden de propellers ook niet stilgezet.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Het voorbeeld dat je aanhaalt heeft een sluitertijd van 1/180".
          I put the sexy in dyslexia

Comment

Als de propeller snel genoeg draait, dan wordt die zelfs bij 1/500sec niet stilgezet.
            Deze mustang kwam tegen topsnelheid voorbij (zo'n 700km/h), en ik kon die nog net op de foto krijgen (het is wel een stuk van de foto, want het vliegtuig was niet zo goed gekadreerd ). De scherpte is ook niet optimaal, maar tegen die snelheid, en zo'n korte afstand is het bijna onmogelijk om die echt goed scherp te krijgen (exif 1/500sec - f13 - 210mm - iso 200):

Deze was heel wat gemakkelijker te fotograferen, en die propeller haalt lang niet zo'n hoge toerentallen. Deze foto is niet bijgesneden, alleen schaduwen/hooglichten zijn wat aangepast (exif: 1/320sec - f10 - 400mm - iso 200):

Je ziet dus dat je geen extreem lange sluitertijd nodig hebt, maar korter dan 1/320 sec zou ik in de meeste gevallen toch niet gaan. Die "Old Crow" draaide aan hoge toeren (eerst een duikvlucht, en toen die vlakbij was trok die weer naar boven ), andere propellervliegtuigen zullen meestal wel wat trager draaien .

Bij een helikopter is 1/250 sec al vrij kort, die rotors draaien veel trager dan een propeller. Maar die zijn dan meestal wel gemakkelijker te fotograferen, zeker tijdens het landen en opstijgen omdat ze dan veel trager vliegen. En bij een airshow zullen ze ook wel eens stil blijven hangen.
            Last edited by Black B@ndit; 2 februari 2007, 15:51.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

De foto aangehaald is er eentje van mijn hand. Is dus inderdaad op 1/180 getrokken (400mm - f9.5 - 200ISO). Niet alleen die trage sluitersnelheid is van belang, ook het volgen van het toestel. Pannen zoals je hier wel meer zal lezen.

En blijven oefenen...
              Last edited by TBR; 5 februari 2007, 09:20.
              | www.fototbr.be - Huwelijksfotograaf en freelance persfotograaf voor het Brugsch Handelsblad/Krant van West-Vlaanderen |
              100% Canon - 50% Mac - 25% Strobist

Comment

Working...
              X