Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope flitsverzachter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Goedkope flitsverzachter

    Mijn versie effe voorstellen. Bestaat uit een flexibel melkglasachtig stuk plastiek dat in klasseermappen werd gebruikt. Twee extra gaatjes voorzien voor de montage, een rekkertje houdt de bovenkant rond de externe flitser vast.
    Is makkelijk en vlug te (de)monteren en is geen extra gewicht.

    Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

    Comment


    • #32
      Re: Goedkope flitsverzachter

      Op zich een slimme manier van montage.
      Maar bij RK zijn idee zit de voorkant van de flistverzachter bij de voorkant van de lens, is dat niet beter?

      Gr Kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #33
        Re: Goedkope flitsverzachter

        kartix kan je eens een voor en na foto's plaatsen???
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

        Comment


        • #34
          Re: Goedkope flitsverzachter

          Oorspronkelijk geplaatst door kartix Bekijk bericht
          Mijn versie effe voorstellen. Bestaat uit een flexibel melkglasachtig stuk plastiek dat in klasseermappen werd gebruikt. Twee extra gaatjes voorzien voor de montage, een rekkertje houdt de bovenkant rond de externe flitser vast.
          Is makkelijk en vlug te (de)monteren en is geen extra gewicht.

          Het lijkt een goed systeem wanneer er genoeg werkruimte beschikbaar is( bij langere macrolensen). Krijg je met deze setup ook nog licht genoeg voor de lens op kortere werkafstanden( 150mm en minder)???? Alle prototypes, probeersels en bevindingen zijn natuurlijk altijd nuttig. :0)
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #35
            Re: Goedkope flitsverzachter

            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
            Krijg je met deze setup ook nog licht genoeg voor de lens op kortere werkafstanden( 150mm en minder)????
            Lichtsterkte is op kortere afstanden inderdaad minder, logisch en heb je goed opgemerkt. Ik werk met de Sigma 180mm en 1,4 tc. Met een kortere macrolens zal de belichting beter zijn op korte werkafstand.
            In ieder geval ben ik met deze opzet al meer dan tevreden, resultaten beter dan verwacht en veel beter dan mijn vorige probeersels (papiertje voor de flitskop, LED ringlicht).
            De flitser korterbij brengen moet mogelijk zijn denk ik mits mechanische aanpassing. Later eens uitproberen, nu eerst nog wat verder uitproberen met de huidige setup.

            @mutse : vergelijkende foto´s zullen voor het weekend zijn.
            Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

            Comment


            • #36
              Re: Goedkope flitsverzachter

              bedankt , want ik heb zelf ook de 180mm en daarop werkt rupselkopke zijn manier gelijk niet echt goed.

              Zelf heb ik het ook al geprobeerd maar met of zonder flits geen verschil in resultaat ( te dik papier? )
              [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

              Comment


              • #37
                Re: Goedkope flitsverzachter

                Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                bedankt , want ik heb zelf ook de 180mm en daarop werkt rupselkopke zijn manier gelijk niet echt goed.

                Zelf heb ik het ook al geprobeerd maar met of zonder flits geen verschil in resultaat ( te dik papier? )
                Misschien papier iets verlengen omdat de lens ook langer is.
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                Comment


                • #38
                  Re: Goedkope flitsverzachter

                  Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                  bedankt , want ik heb zelf ook de 180mm en daarop werkt rupselkopke zijn manier gelijk niet echt goed.

                  Zelf heb ik het ook al geprobeerd maar met of zonder flits geen verschil in resultaat ( te dik papier? )
                  een A2 papier formaat gebruiken.. dan zal het zéker lukken!!
                  -=- Light is the key...

                  Comment


                  • #39
                    Re: Goedkope flitsverzachter

                    Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                    bedankt , want ik heb zelf ook de 180mm en daarop werkt rupselkopke zijn manier gelijk niet echt goed.

                    Zelf heb ik het ook al geprobeerd maar met of zonder flits geen verschil in resultaat ( te dik papier? )
                    Bij grotere werkafstand (250mm+)bij langere macro-objectieven ga je waarschijnlijk te weinig kracht van de cameraflits overhouden Mutse.De dichtheid van het papier houd hier reeds teveel licht tegen. Dan is de werkwijze van Kartix een betere oplossing. Een sterkere opzetflits heeft heel wat meer vermogen en zal het licht dan ook verder vooruit kunnen brengen.
                    Heb je op de cameraflits al eens kalkpapier of een ander beter lichtdoorlatend materiaal gebruikt??
                    Het papier dat ik gebruik werkt goed op de MP-E65, ef50mm1.4 met tussenringen en mijn ef100mm 2.8. Maar allen hebben ze een veel kortere werkafstand op 1:1 vergroting dan de 180mm die jij gebruikt.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #40
                      Re: Goedkope flitsverzachter

                      woops , ff vergeten te vermelden dat het met een opzetflits is... niet die van de camera. (daar zou je denk ik toch gewoon een schaduw krijgen door de zonnekap)

                      Nuja ik wacht wel ff op voorbeeldfoto's
                      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                      Comment


                      • #41
                        Re: Goedkope flitsverzachter

                        Sorry dat het wat langer duurde maar hier enkele foto's met en zonder flitsverzachter. Ik hoop dat de foto's mogen blijven staan anders maken de mods er maar links van.

                        Alle foto's zijn enkel verkleind en van tekst voorzien.
                        Qua kleur, contrast en belichting werd er niets gewijzigd tenzij vermeld.
                        Alle foto's op 1/250s, iso 100 en 252mm (180mm macro + 1.4x teleconverter), auto witbalans, camera op statief.
                        Afstand tot onderwerp varierend tussen 12 en 15cm.

                        Spinnetje (let niet op het scherpstelpunt, een web beweegt bij het minste zuchtje.):
                        Volledig door zon belicht.
                        Alle foto's met f10.
                        Hier is met de flitsverzachter de kop van de spin nog vrij helder.



                        2 euro stuk:
                        in schaduw genomen.
                        Alle foto's met f13.
                        Met flitsverzachter zijn de kleuren en contrast het meest natuurlijk.



                        bloem:
                        in zon maar met schaduwen.
                        Alle foto's met f16.
                        Met flitsverzachter worden de schaduwen teniet gedaan.



                        Flitser op vol vermogen flitst de boel plat maar kon in RAW converter nog teruggeschroefd worden, merk op dat onderaan er iets meer doortekening is (schaduw van de lenskap).
                        Uiteraard had de overbelichting kunnen voorkomen worden door een kleiner diafragma te gebruiken, met meer scherptediepte tot gevolg.

                        De flitsverzachter is niet zaligmakend, bij insecten met glimmend schild (Lieveheersbeestje, snuitkevers, haantjes,...) krijgt men teveel extra highlights door het flitsen.
                        Maar in het algemeen komt het gebruik van de flitsverzachter contrast en detaillering ten goede.
                        Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                        Comment


                        • #42
                          Re: Goedkope flitsverzachter

                          Ik kan me vergissen hoor maar zijn die foto's niet bewerkt in photoshop met shadows/highlights?
                          Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die vlieg exact hetzelfde blijft zitten tussen 2 foto's in Zijn 2 identieke foto's alleen de een is wat lichter(bewerkt naar mijn mening)

                          Comment


                          • #43
                            Re: Goedkope flitsverzachter

                            welke vlieg?

                            o btw , merci voor de foto's , ik moet dringend eens zoe iets zoeken.
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #44
                              Re: Goedkope flitsverzachter

                              Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
                              Ik kan me vergissen hoor maar zijn die foto's niet bewerkt in photoshop met shadows/highlights?
                              Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die vlieg exact hetzelfde blijft zitten tussen 2 foto's in Zijn 2 identieke foto's alleen de een is wat lichter(bewerkt naar mijn mening)
                              Ik denk niet dat Kartix de boel hier belazerd(waarom zou hij) . Zijn bevindingen kloppen perfect met de realiteit. Van vergelijkende tests kan je veel leren.

                              Zoals hierboven reeds gezegd een flitsverzachter is niet altijd bruikbaar. Blinkende delen op kevers ed zijn lastig te voorkomen maar dit ligt dan niet aan de verzachter maar aan de kever. Zelfs in gewoon daglicht heb je deze reflecties......het word wel heel wat erger als je toch flitst zonder een vorm van flitsverzachter.Bedankt voor het testje
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment


                              • #45
                                Re: Goedkope flitsverzachter

                                Ik denk dat Superbamboe verwijst naar de foto's van Rupselkopke als hij het over de vlieg heeft en daar werd al eens een antwoord op gegeven.
                                Wie twijfelt stuur ik graag de RAW versie van mijn testfoto's op. Ik heb trouwens ook nog testfoto's met een vlieg, die bleef ook lekker zitten zonnen en trok zich niets aan van mijn geflits.

                                't Is geen rocket science maar een stukske papier of plastiek waar ieder zijn voordeel kan uit halen hee mannen.
                                Camera: Canon 60D, 20D, A570. Objectieven: 10mm - 500mm + 1,4x en 2x TC

                                Comment

                                Working...
                                X