Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goedkope flitsverzachter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goedkope flitsverzachter

    Dag

    Een paar mensen op dit forum waren geinteresseerd in het materiaal waarmee ik mijn macro's maak en hoe ik met de ingebouwde flits toch nog licht voor de lens krijg.
    Mijn meest gebruikte lenskes zijn een Canon MP-E65 en een Canon Ef 50mm1.4 +een setje tussenringen Soligor. Beide gebruik ik op een Eos 30D.

    Voor de flits gebruik ik een flitsverzachter. Op kortere werkafstand is het licht van de ingebouwde flits vaak te hard en je krijgt het niet echt voor de lens.

    De flitsverzachter kan je van allerlei materialen maken.....het goedkoopste is een wit A4tje of wat kalkpapier(meerdere lagen). Ook dunne halftransparante kunstof kan gebruikt worden.(experimenteer met allerlei mogelijkheden). Op volgende foto laat ik zien hoe.
    1:knip de verzachter op maat(ong) 2: bevestig hem met een stukje tape aan de lens of aan de tussenringen 3: Buig het papier achterover richting flits zodat je een ronde boog krijgt. 4: plak de verzachter nu vast aan de achterkant vd flits.5: de voorkant van de boog moet gelijk of iets over te voorkant vd lens vallen.6:Verzachter is klaar!!.





    Het licht vd ingebouwde flits wordt nu via de verzachter verspreid in alle richtingen en zo valt er ook een gedeelte van dit licht net voor de lens.Moest je zonder deze verzachter werken dan zou het flitslicht mogelijk veel verder van de voorkant vd lens komen ..en zo geen licht op het voorwerp werpen. Een verzachter heeft als enig nadeel dat je wat licht verliest.....maar bij veel camera's kan je dit compenseren door de kracht vd ingebouwde flits wat te verhogen( 30D,20D, 400D). Bij volgende foto kan je het verschil met en zonder verzachter zien. Met verzachter mooier verspreid licht ,minder reflecties en weinig lelijke schaduwen. Zonder verzachter diepe schaduw, veel overbelichting(uitgebrande vlekjes) en reflecterend licht op blinkende delen.

    Last edited by RUPSELKOPKE; 1 februari 2007, 21:37.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Goedkope flitsverzachter

    Merci voor de tip! Zal ik ook eens proberen.

    Comment


    • #3
      Re: Goedkope flitsverzachter

      leuke tip

      Comment


      • #4
        Re: Goedkope flitsverzachter

        Deze tip zal ik zeker uitproberen ;als ik ooit 1/100ste van jouw niveau haal ben ik in de zevende hemel!Thanks G.

        Comment


        • #5
          Re: Goedkope flitsverzachter

          Inventief gevonden!!!

          kurt
          Blog: http://kurtsesselle.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: Goedkope flitsverzachter

            De op het zelfde principe gebaseerd Softscreen van Lumiquest os ook niet echt duur...

            Comment


            • #7
              Re: Goedkope flitsverzachter

              Welk materiaal zou het beste werken om deze verzachter te maken ?

              Bert

              Comment


              • #8
                Re: Goedkope flitsverzachter

                heel leuk ! evenals je pic op de voorpagina

                Comment


                • #9
                  Re: Goedkope flitsverzachter

                  Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                  heel leuk ! evenals je pic op de voorpagina
                  Mensen met een verminderd zicht of leesvermogen gebruiken vaak software om toch met een computer te kunnen werken. Sommige van die software leest de tekst van webpagina's voor.
                  Ben benieuwd wat ze van jouw post gaan maken...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goedkope flitsverzachter

                    Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                    Mensen met een verminderd zicht of leesvermogen gebruiken vaak software om toch met een computer te kunnen werken. Sommige van die software leest de tekst van webpagina's voor.
                    Ben benieuwd wat ze van jouw post gaan maken...
                    Er zitten dan ook veel blinden en slechtzienden op een fotografie forum .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goedkope flitsverzachter

                      Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                      Er zitten dan ook veel blinden en slechtzienden op een fotografie forum .
                      Oh ja...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goedkope flitsverzachter

                        Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                        De op het zelfde principe gebaseerd Softscreen van Lumiquest os ook niet echt duur...
                        http://www.fotokonijnenberg.nl/produ..._product=11401
                        Inderdaad ook niet duur ......maar op de manier dat het op de foto is bevestigd zit het te ver naar achteren. Wanneer je foto's van voorwerpen of insecten heel dicht bij de lens gaat maken (korter dan een 10tal cm) dan ga je het licht vd flits niet voor de lens krijgen en dat maakt dat de foto misschien maar voor de helft licht krijgt.De verzachter moet verder naar voren geplaatst zijn om aan dit nadeel te verhelpen.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goedkope flitsverzachter

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bert Ydiers Bekijk bericht
                          Welk materiaal zou het beste werken om deze verzachter te maken ?

                          Bert
                          Ik gebruik verscheidene materialen. Papier of kalkpapier zijn het goedkoopst.
                          Dunne halftransparante kunstof gaat minder snel vuil worden of scheuren.Bij IKEA hebben ze zulke witte half doorzichtige(licht valt er door maar je kan er niet doorkijken)plastieken opbergbakken met een deksel met een gat int midden.Dat is heel goei materiaal om diffusers in te maken.Ik dacht dat zo'n deksel 2,5 euro kost(apart verkrijgbaar).Als je dit materiaal verwarmd met een hete luchtblazer dan kan je het makkelijk in een vorm buigen.Eénmaal in de juist vorm snel afkoelen in koud water.
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 2 februari 2007, 17:27.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goedkope flitsverzachter

                            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            Inderdaad ook niet duur ......maar op de manier dat het op de foto is bevestigd zit het te ver naar achteren. Wanneer je foto's van voorwerpen of insecten heel dicht bij de lens gaat maken (korter dan een 10tal cm) dan ga je het licht vd flits niet voor de lens krijgen en dat maakt dat de foto misschien maar voor de helft licht krijgt.De verzachter moet verder naar voren geplaatst zijn om aan dit nadeel te verhelpen.
                            Hele goede tip van iemand met ervaring in macrobelichting! Bedankt!!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goedkope flitsverzachter

                              Inderdaad, bedankt voor deze tips.
                              Groetjes
                              Valere

                              Comment

                              Working...
                              X