Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie-sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nachtfotografie-sluitertijd

Wil je de juiste belichting.
    Dan gewoon een aantal opnamen maken

-1 gewoon en +1

Dit moet altijd goed komen
    Canon EOS 1D Mark III | 70-200 2.8 | 1.4 & 2x converter | 24-70 2.8 | www.sport-picture.nl

Comment

Of je kiest de bulb-functie, maar dan moet je inderdaad heel voorzichtig de ontspanknop indrukken....

Tim W.
      Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

Comment

bedankt voor het antwoorden de vragen, van mijn reactie TedereTijger en Black B@ndit haha. Ik had het niet beter kunnen verwoorden omdat ik niet weet waar de tv stand voor is. Ik bedoelde inderdaad dat de A stand(diafragma keuze) het makkelijkste en snelste is.

En wat betrefd de bulb stand mendel. Dit raad ik niet aan voor beginners. Ga eerst eens proberen met de A stand en als je dan een beetje door hebt hoe het werkt, kan je de bulbstand gebruiken.

Voor degene die niet weten wat de bulbstand is: de bulbstand is een optie op de camera waarbij de sluiter net zo lang openblijft tot je hem weer los laat. Het is ten zeerste aan te raden om een afstandbediening te gebruiken voor alle opties en zeker bij de bulbstand. Mocht je geen afstandbediening hebben, dan kan je de zelftontspanner gebruiken als alternatief(wat dan weer jammer is, is dat je 5 tot 10 seconden moet wachten voordat hij gaat beginnen)
        bezoek www.hoffoto.nl eens voor meer foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het werkt gewoon veel gemakkelijker in de diafragma-voorkeuze stand.
          Voor statische opnames, wat nogal vaak het geval is bij nachtfoto's, gebruik je sowieso de diagrafmavoorkeuze. Wil je echter beweging vastleggen (voorbijrijdende voertuigen en dergelijke...), dan kies je voor sluitertijdvoorkeuze. Bulb vraagt al wat meer ervaring, maar kan toch regelmatig erg van pas komen (o.a. bij sluitertijden langer dan 30 seconden).

seppuku.
          Last edited by seppuku; 16 januari 2007, 00:03.

Comment

Gebruik deze tabel:

Als je 's nachts foto's neemt gebruik je toch een statief, kan je evengoed lange sluitertijd nemen.
            Vb: iso 100 - f22 - 30 seconden tot 1 minuut

Bij film moest je best 1 minuut of langer nemen, omdat de analoge tabel dan niet meer klopt, de filmgevoeligheid van de film verzwakt nadat hij langer belicht wordt en dan moet je hem langer belichten om hetzelfde resultaat te hebben. Maar de 'reciprocity failure' heb je denk ik niet echt bij digitaal zeker?

Enfin, bij de Nikon D40 kan je bulb niet echt gebruiken... je moet je vinger op de ontspanknop houden spijtig genoeg (waardoor er meestal beweging is). Waarom maken ze daar niet standaard een aansluiting aan voor een cable release?
            Je kan de D40 wel tot 30 seconden zetten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mendel Bekijk bericht
              Of je kiest de bulb-functie, maar dan moet je inderdaad heel voorzichtig de ontspanknop indrukken....
              Gewoon er niet aankomen en een afstandsbediening gebruiken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

een tip: ik lees in veel reacties de witbalans op auto, maar in veel gevallen krijg je overtollig rode kleuren in je foto's, wat niet meer te corrigeren is, zeker bij veel straat verlichting. Ik adviseer toch indien aanwezig de setting 'lamplicht' te gebruiken.
                Flickr
                Sigma Sd14; Sigma 50mm f2.8; Sigma 10-20mm; Sigma dp1;Sigma dp2

Comment

Working...
                X