Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtfotografie-sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtfotografie-sluitertijd

    Hoe kan je "inschatten" welke sluitertijd je moet gebruiken bij nachtopanames ? (straat, voorbijrijdende wagens (lijnen van lichten), ...)

  • #2
    Re: nachtfotografie-sluitertijd

    Bij Nikon (van Canon weet ik het niet) kan je dat zien aan de "lichtmeter-balk", bij mij zowel aanwezig in de zoeker als op het schouder-display (rechts-bovenop de camera).
    Belangrijk is om dat balkje zo dicht mogelijk bij het midden te houden. Zelf heb ik onlangs in Brussel (zie m'n site) bemerkt dat het beter resultaat heeft als de balk 'n klein beetje naar links staat (+ev) ipv in het midden of naar rechts.
    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
    MySite - All your base are belong to us - What you say

    Comment


    • #3
      Re: nachtfotografie-sluitertijd

      En welk type van Nikon heb jij ? Ik een D50, maar volgens mij heb ik niet zo'n balkje. Ik zal direct eens gaan kijken ... (heb hem nog niet zo heel lang, vandaar)

      Comment


      • #4
        Re: nachtfotografie-sluitertijd

        Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
        En welk type van Nikon heb jij ? Ik een D50, maar volgens mij heb ik niet zo'n balkje. Ik zal direct eens gaan kijken ... (heb hem nog niet zo heel lang, vandaar)
        Heb je wel hoor
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: nachtfotografie-sluitertijd

          Hoi,

          Nachtfotografie is iets waar de lichtmeter van je camera het vrij lastig mee kan hebben omdat je soms met sterke contrasten kan komen te zitten. Het zal er dus vooral op aankomen van te experimenteren. Voor lichtstrepen te krijgen moet je uiteraard lang belichten. Let er eerst op hoe lang de beweging die je wil vastleggen duurt. Bijvoorbeeld als het 1s duurt voor een wagen om voorbij te rijden dan is 0,5s een te korte belichting. Bekijk het histogram van je opnames, verieer de iso instelling,... Wil je spikes rond straatlampen gebruik dan een klein diafragma,...

          Bij nachtfotografie komt het er op aan veel te experimenteren en te proberen. Zo kan je soms tot verrassede resultaten komen.

          groetjes,

          Wouter.
          Nikon D50 Nikon D90,sigma 10-20 EX-DC sigma 18-50 EX-DC, sigma 28-70 EX-DG, Nikon 18-105, sigma 70-200 EX-DG, SB-600, SB-800

          Comment


          • #6
            Re: nachtfotografie-sluitertijd

            Thx voor de info, ik zal eens moeten gaan experimenteren. Nachtfoto's spreken me eigenlijk wel aan, ze hebben een aparte sfeer ...

            Comment


            • #7
              Re: nachtfotografie-sluitertijd

              Enkele tips voor nachtfotografie:
              -statief
              -iso 100 (of 200 als je niet lager kan), de belichtingstijd speelt geen rol met een statief, daarom moet je geen hoge iso instellen
              -AV stand (diafragmavoorkeuze)
              -diafragma op f8-f16 (f16 geeft grotere stervorming rond lichtpunten)
              -Timer of afstandsbediening gebruiken om trillingen te vermijden als je op het knopje drukt.
              -Als je de mogelijkheid hebt voor "Mirror Lock Up" dan gebruik je die ook om trillingen van de opklappende spiegel te vermijden.
              -Soms kan het moeilijk zijn om scherp te stellen, richt dan de camera op een lichter punt, druk de ontspanknop half in, en zet dan de camera weer op de juiste plaats en druk de ontspanknop dan verder in (One Shot AF gebruiken).
              -Zet de "noise reduction bij lange sluitertijden" aan, (het duurt dan wel langer voor je de volgende foto kan maken).
              -Gebruik geen UV-fliter, want daarmee krijg je veel sneller last van flare (rare lichtvlekken op de foto).
              -Gebruik een zonnekap als je die hebt, ook om flare te vermijden.
              -Probeer ook foto's te maken als het nog net niet helemaal donker is, die zijn meestal het mooist (blauwe uurtje noemen ze dat, maar dat duurt zo lang niet).
              -Ik zet de witbalans altijd op automatisch voor nachtfoto's, daarmee behoud je de sfeer het best.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: nachtfotografie-sluitertijd

                Ik doe het zo:

                - statief
                - TV stand
                - sluitertijd zo hoog mogelijk (bij mij is dat 30 sec)
                - timer op 2 sec
                - lage ISO
                - witbalans op auto

                Groeten,
                Bart

                Comment


                • #9
                  Re: nachtfotografie-sluitertijd

                  - statief (duh)
                  - afstandsbediening
                  - ISO 100
                  - Mirror Lock Up
                  - geen UV-filter
                  - zonnekap

                  - M-stand

                  Dan experimenteer ik met sluitertijd en diafragma opening tot ik een geslaagd resultaat heb. Om de licht-strepen van autolichten te verkrijgen moet je langere sluitertijden gebruiken, omdat dit soms moeilijk in te schatten is gebruik ik daarvoor de Bulb-functie.

                  Veel experimenteren is de boodschap denk ik!

                  Veel succes,
                  Michiel
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

                  Comment


                  • #10
                    Re: nachtfotografie-sluitertijd

                    Ik moet dus dringend eens gaan experimenteren 's avonds. Hopelijk wordt het vrouwke niet achterdochtig als ik 's avonds weg ben

                    Comment


                    • #11
                      Re: nachtfotografie-sluitertijd

                      Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                      - statief (duh)
                      - afstandsbediening
                      - ISO 100
                      - Mirror Lock Up
                      - geen UV-filter
                      - zonnekap

                      - M-stand

                      Dan experimenteer ik met sluitertijd en diafragma opening tot ik een geslaagd resultaat heb. Om de licht-strepen van autolichten te verkrijgen moet je langere sluitertijden gebruiken, omdat dit soms moeilijk in te schatten is gebruik ik daarvoor de Bulb-functie.

                      Veel experimenteren is de boodschap denk ik!

                      Veel succes,
                      Michiel
                      In de AV-stand moet je niet experimenteren om de foto juist belicht te krijgen. Jij kiest de gewenste diafragma-opening, en de camera berekent de juiste sluitertijd. Als je het diafragma verder dicht zet, dan zal de sluitertijd langer worden, en dan krijg je ook die lange lichtstrepen van de autolichten.

                      Meestal zet ik de belichtingscompensatie op + 1/3, omdat de nachtfoto's met mijn 20D anders iets te donker zijn. Als je ze achteraf lichter moet maken dan zie je, zelfs al is er iso 100 gebruikt, toch nog ruis in de foto's.
                      Probeer de belichting dus zo correct mogelijk te doen, want bij foto's met een lange sluitertijd kan je niet veel meer bewerken zonder dat er ruis zichtbaar wordt.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: nachtfotografie-sluitertijd

                        ik deed het eerst zoals Bart Haeve.
                        maar tegewoordig alleen maar volgens de manier van Black B@ndit.

                        de manier van bart haeve, duurt veels te lang envreet batterijen. met de methode van Black bandit heb je bijna altijd mooie foto's

                        en als je andere effecten wilt, dan moet je toch echt gaan denken aan de M stand, en daar een beetje mee spelen, maar voor de eerste keren zou ik het doen volgens de manier van black bandit
                        bezoek www.hoffoto.nl eens voor meer foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: nachtfotografie-sluitertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door beer78 Bekijk bericht
                          ik deed het eerst zoals Bart Haeve.
                          maar tegewoordig alleen maar volgens de manier van Black B@ndit.

                          de manier van bart haeve, duurt veels te lang envreet batterijen. met de methode van Black bandit heb je bijna altijd mooie foto's
                          Bedoel je dan het verschil tussen de AV of TV stand ? Ik zie anders geen echte grote verschillen tusen de twee manieren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: nachtfotografie-sluitertijd

                            Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                            Bedoel je dan het verschil tussen de AV of TV stand ? Ik zie anders geen echte grote verschillen tusen de twee manieren.
                            Veel verschil is er niet, enkel dat Tv altijd 30s is en je diafragma variabel (duurt langer = meer batterij nodig?). Av heeft wel het voordeel dat je zelf kan kiezen hoe groot het ster-effect zal zijn bij straatlantaarns. (f/16 kleine sterren, f/32 grote) Bij Av en ISO 200 (100 is er niet op een D50 dacht ik?) zal je sluitertijd ook korter zijn dan 30seconden.
                            Ook aan te denken naast 'n statief: een afstandsbediening voor je D50 (kost bijna niks, je kan 'n universele remote programmeren voor die code) of anders de auto-timer gebruiken. (een D50 heeft geen mirror lock-up)

                            En als antwoord op je eerste terugvraag: ik heb 'n D200, alle Nikons hebben zo'n lichtmeterbalkje.

                            Oh, en nog één iets, in deze dagen toch niet onbelangrijk: handschoenen.
                            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                            MySite - All your base are belong to us - What you say

                            Comment


                            • #15
                              Re: nachtfotografie-sluitertijd

                              Oorspronkelijk geplaatst door kdm Bekijk bericht
                              Bedoel je dan het verschil tussen de AV of TV stand ? Ik zie anders geen echte grote verschillen tusen de twee manieren.
                              Als je in de TV-stand een sluitertijd kiest die te kort is, krijg je een onderbelichte foto. Kies je een langere sluitertijd, dan zal het diafragma ook wel automatisch verder dichtgezet worden, maar omdat in dit geval de sluitertijd onbelangrijk is, kies je best voor de diafragma-voorkeuze. Daarmee kies je gewoon de gewenste scherptediepte, en als je het diafragma dan nog eens verder dicht zet, dan krijg je meer stervorming aan de lichtpuntjes (niet te ver dicht zetten, want dan worden de foto's weer wat minder scherp).

                              Het werkt gewoon veel gemakkelijker in de diafragma-voorkeuze stand .
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X