Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat is dit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat is dit?

Op de volgende foto kwam iets tevoorschijn waarvan ik graag wil weten wat de oorzaak is.
    Het is zo dat het overbelichte gedeelte, het raam dus op een andere plek in het licht blauw tevoorschijn komt
    Best storend...
    Het is nu niet bepaald een geweldige foto En het overbelichte was hier niet te vermijden, maar dat het overbelichte stuk er 2x zou opstaan dat was niet echt welkom
    StijnDeGrauwe.be

Re: Wat is dit?

Dat is omdat het eerste lenselement vd lens aan de mount geen special coating heeft voor digitale camera's... daardoor krijg je terug een reflectie op je sensor...

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

Zat er een UV filter op je lens?

Comment

Dat is een vorm van flare, reflecties tussen de lenselementen in je lens. Daardoor projecteer je een "spookbeeld" op een bovenliggend lenselement en krijg je dat soort vlekken.

De reden waarom hvr_oosterzele vraagt of er een uv-filter gebruikt is, dat is omdat je daarmee meestal veel meer last krijgt van flare.

Een paar voorbeeldjes:

Met een 28-135 IS + uv-fliter krijg je heel veel flarevlekken, hier zie je de zeshoekige flarevlekken, en ook nog een paar vlekken met felle kleurtjes:

Maar zelfs met een 17-40 L-lens krijg je daar last van, met de Canon 24-105 f4 L IS is de kans op flare veel kleiner, de meeste breedhoeklenzen hebben er meer last mee (ik heb alleen ervaring met Canon, maar voor de andere merken geldt over het algemaan hetzelfde), zeker als je de zonnekap niet gebruikt. De tweede foto heb ik gemaakt zonder zonnekap (17-40 f4 L), en daarbij heb ik ervoor gezorgd dat er een lamp net niet in beeld was, daardoor heb je de grooste kans op flarevlekken.

(Iso 1600 geeft wel een beetje ruis, ik had toen geen zin om mijn statief te gebruiken .)
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Ik dacht inderdaad aan filter flare, maar kijk eens onderaan dit artikel : http://www.luminous-landscape.com/re...solution.shtml

Comment

-- oops, dubbelpost --
            Last edited by hvr_oosterzele; 3 december 2006, 10:09.

Comment

Volgens mij is het een weerspiegeling van het overbelichte raam via de filter voor je sensor. Lenzen die ontworpen zijn voor digitaal zijn vaak voorzien met een speciale coating op het eerste element (mount) om deze weerspiegeling tegen te gaan.

Michiel
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                Volgens mij is het een weerspiegeling van het overbelichte raam via de filter voor je sensor. Lenzen die ontworpen zijn voor digitaal zijn vaak voorzien met een speciale coating op het eerste element (mount) om deze weerspiegeling tegen te gaan.

Michiel
                Dat zou inderdaad heel goed kunnen, het komt alleen voor met mijn 50 mm 1.8
                Deze lens is inderdaad niet ontwikkeld voor digitaal.
                Op welke manier zou ik dat dan kunnen voorkomen?
                Alvast bedankt voor de reacties!
                StijnDeGrauwe.be

Comment

Zat er nu een UV filter op of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                    Zat er nu een UV filter op of niet?
                    Oeps
                    Er zit inderdaad een UV filter op, die heb ik altijd op m'n lenzen zitten.
                    StijnDeGrauwe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Darth_Stijn Bekijk bericht
                      Oeps
                      Er zit inderdaad een UV filter op, die heb ik altijd op m'n lenzen zitten.
                      Dan is deze toch wel de hoofdverdachte hoor .

Comment

volgens mij kom ik hetzelfde probleem tegen.
                        zie: http://www.flickr.com/photos/46062556@N00/1666902171/

(ook gister toen ik een foto wilde maken in een donker halletje van zo'n groen verlicht nooduitgangblokje, zag ik datzelfde blokje nog een keer terugkomen.)

(ik voel me hierbij zo dom, maar)
                        dit betekent dus dat ik het UV filter er gewoon af moet laten bij dergelijke omstandigheden waar een lichtbron in beeld is?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wellichtvanklei Bekijk bericht
                          dit betekent dus dat ik het UV filter er gewoon af moet laten bij dergelijke omstandigheden waar een lichtbron in beeld is?
                          Zonder uv-filter is de kans op dat soort vlekken kleiner, maar het is nog steeds mogelijk.

De ene lens is ook gevoeliger dan de andere, een zoomlens heeft er over het algemeen wat meer last van dan een lens met vaste brandpuntsafstand, omdat er in een prime veel minder lenselementen zitten.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Working...
                          X