Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Homemade studio

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Homemade studio

Mijn schoonzus heeft gevraagd of ik eens wat model-foto's van haar wilde maken.
    Ik heb geen fotostudio of materiaal.
    Ik heb enkel mijn Nikon D50 met 18-55 of 55-200 lens.
    En natuurlijk een statief.

Heeft er iemand tips om toch mooie foto's te krijgen?
    Zijn er zaken waar ik zeker moet op letten?

Alvast bedankt.
    It's not the size that matters, it's how you use it.
    Bart's Foto's Lenske Boortmeerbeek

Re: Homemade studio

Als het maar voor één keer is zou ik uitkijken voor een studio te huren of voor een goeie ( buiten ) locatie te zoeken.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

van modelfotografie heb ik zelf nog geen kaas gegeten, dus vergeef mij.
      misschien ben je toch al iets met deze paar kleine tips:

- zorg dat je voldoende licht hebt, buiten dus, want ik vermoed dat geen flitsers/reflectieschermen gaat huren.

- de 55-200 zal 't meeste geschikt zijn om portret te doen, van 55 tot laat ons zeggen 100mm is de meest gangbare brandpuntsafstand op cropcameras. je bokeh zal er ook beter mee tot zijn recht komen.

- vraag je model om niet niet meteen zwarte of witte kledij te nemen, héél moeilijk als beginner om correcte belichting te bekomen (zonder overbelicht wit of onderbelicht zwart waardoor je details verliest dus)

- gerust op iso 400 de foto's nemen, hierdoor worden minder details van een evt ongave huid (ook evt zelfs als je make-up gebruikt) bewaart in de opname

- probeer tegenlicht te vermijden (wegens silhouetvorming zonder invulflitsers)

- probeer frontaal licht te vermijden, anders gaat ze de oogjes te stevig dichtknijpen met een gefronst gezicht tot gevolg.

misschien belachelijke tips voor de gevorderde of prof, maar ik ben geen van beide

Comment

Ik ga even aannemen dat je echt in de studio wilt werken en niet op locatie. Ikzelf heb jarenlang in mijn garage gewerkt en dat produceerde bevredigende resultaten voor het model. Echter, als je die foto's aan een fotograaf laat zien, zal hij iets minder onder de indruk zijn wegens veel schaduwen. Kijk maar eens op deze pagina Alles boven "Usha, tweede sessie" is getrokken in een echte studio, alles daar onder is getrokken bij mij in de garage.

Wat heb ik gebruikt?
        1) zwart doek (25 euro betaald voor 3 op 4 meter geloof ik) Opgehangen aan gordijnrails
        2) bouwlamp, 500 watt (20 euro in de hubo)
        3) ramen afgedekt met stukken karton om geen natuurlijk licht binnen te laten
        4) een bureaulamp voor de echte low-key foto's (heb je normaal wel)

En voor de rest attributen die je overal in huis vind zoals stoelen, bankjes, een uitklapbaar bed, strandstoel, ...

Aangezien ze momenteel de studio aan het renoveren zijn, moet ik terug even in mijn garage gaan fotograferen en heb net de tip gekregen van een professionele fotograaf om een isimoplaat tegen het plafond te hangen en daar op te bouncen. Dat kan je wel alleen doen als je een externe flits hebt die omhoog kan flitsen zoals mijn SB600. Daardoor maak je het licht difuus en ga je weinig schaduwen hebben.

Als je met een bouwlamp fotografeert moet je heel hard letten op je witbalans, dus werken met een grijskaart of stuk wit papier. En ikzelf werk nooit in RAW, maar in dit geval ben ik wel van plan dat te doen, omwille van de kleurtemperatuur van zo'n bouwlamp.

Verder kan je eventueel ook nog een witte paraplu voor je bouwlamp hangen om het licht diffuus te maken, maar kheb het zelf nog niet geprobeerd en ik denk niet dat dat zo veel verschil zal maken.

Ohja, kgaf nu het voorbeeld van de bouwlamp en de flitser met isimoplaat, maar het is wel ofwel het ene ofwel het andere. Deze twee lichtbronnen hebben een totaal verschillende kleurtemperatuur en kan je dus niet tegelijk gebruiken.

Hopelijk heb je hier iets aan.
        http://www.dennisclaes.be

Comment

Ik heb hier absoluut geen ervaring mee.

Indien dit eenmalig iets, dan zou ik ergens een grote open ruimte (garage?) vrijmaken. Proberen zoveel mogelijk het licht buiten te houden. Dan zorgen voor een achtergrond.. iets neutraals. Wit of Zwart lijkt me het meest vanzelfsprekend. En dan met een externe flits, de flits laten kaatsen tegen een muur/platonfd/reflectiescherm.

Dus de enige aankoop is dan een flits.. en die zal zeker nog voor andere zaken van pas komen.

Michiel
          Canon R | Leica Q
          EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
          Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
          [/COLOR]

Comment

Voor typische modelfoto's zou ik ook nog zorgen voor een invullicht.
            Dit kan je ook makkelijk realiseren met een isomoplaat waarmee je dan het licht aan de andere kant opvangt en terugkaatst.

Als uw licht slecht van één kant komt, ga je nogal sterke contrasten/schaduwen krijgen en leken zien bij een portret graag een "zachte" foto.

Ook de hoek van het licht speelt een rol. Op een hoek van 45° (op de horizontale as) tov de persoon geeft veelal een zachte invulling. Vaak werkt het heel goed als je het licht van iets boven de persoon in een hoek nr beneden trekt (verticale as). Oppassen voor schaduwen onder de ogen.

Comment

iets halen om te reflecteren zou in ieder geval al veel kunnen helpen denk ik

Comment

Hallo,

Ook ik zou graag een soort fotostudio maken, zonder al te veel kosten en ik weet niet hoe te beginnen, ik vind er enkel fragmentarische info over.
                Wat wil ik doen: ik moet van mechanische onderdelen (bv. carburator, motor, enz.) panoramische foto's maken, ttz 36 opnames per omwenteling op een draaitafel, om er een QTVR movie van te maken. Door de aard van de onderwerpen (weerspiegeling op metalen onderdelen, compleet zwarte onderdelen) is de belichting belangrijk (zoals bij alles van fotografie zeker?). Ik heb in feite veel licht nodig met hoge kleurtemperatuur dat diffuus verspreid wordt. Heeft iemand van jullie een idee hoe ik dit kan klaarspelen?
                Ik dacht aan halogeenspots met een matglas voor geschoven of iets dergelijks maar ik weet begot niet waar ik zulk gerief kan vinden. Elk voorstel is méér dan welkom.
                Ha ja, nog iets belangrijk: ik kan geen externe flitser gebruiken.

Bedankt op voorhand voor een reaktie,

Jan

Comment

Goh, zonder externe flitsers wordt het al direct een heel stuk moeilijker.

Wat je kan proberen is een witte paraplu voor je hallogeenlamp hangen. Dat zou het licht difuser moeten maken en zal je minder reflecties op je materiaal hebben.

Comment

Productfotografie met blinkende voorwerpen ( glas, juwelen, enz... ) is één van de moeilijkste dingen om te fotograferen.
                    Ik heb in het verleden een poging gedaan om een glas met kriek te fotograferen en heb er een lange tijd over gedaan om alle reflecties uit het glas te krijgen.

Dat is wat anders dan een model in de studio fotograferen !!!
                    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Ik organiseer model/studio fotografie workshops, wellicht dat je daar een antwoord krijgt op je vragen en wat evraring op doet. Zie op mijn website: http://www.aardenburg.org

Comment

Waar gaan die workshops ergens door?
                        Kostprijs?

Comment

het is in sittard te doen, beetje te ver voor mij ...

Comment

ik heb een eigen studio met 2 flitslampen en een aantal achtergronden.
                            als iemand eens voor een keer iets wil proberen stuur dan meer een privé-berichtje zo kan ik mss ook nog iets leren. De studio is in Heers ( dicht bij Sint truiden)

voor de motor-onderdelenfoto's: een soort witte tent bouwen rond je product
                            en dan met bouwlampen werken: geen reflecties. maak de tent zo klein mogelijk want per meter halveert je lichtsterkte. de Kleurtemperatuur kan je met je instellingen juist krijgen.
                            Als je een doorschijnende tafel hebt zit je nog beter natuurlijk bijvoorbeeld een plexi met kalkpapier ( als dat het kan dragen natuurlijk)

voor dat glas met kriek: in mijn opleiding heb ik geleerd om net buitenbeeld een zwarte karton te plaatsen zo krijg je een mooie zwarte rand op je glas
                            groetjes Erwin
                            Last edited by fotograaf330; 24 november 2006, 16:47.
                            D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Consiglieri Bekijk bericht
                              Mijn schoonzus heeft gevraagd of ik eens wat model-foto's van haar wilde maken.
                              Ik heb geen fotostudio of materiaal.
                              Ik heb enkel mijn Nikon D50 met 18-55 of 55-200 lens.
                              En natuurlijk een statief.

Heeft er iemand tips om toch mooie foto's te krijgen?
                              Zijn er zaken waar ik zeker moet op letten?

Alvast bedankt.
                              Ik heb nog enkele avonden in de studio vrij. Geef een PM als je eens wil afspreken. Kost niets en je kan er heel wat mee bijleren. Is centraal gelegen (Mechelen).
                              Fullator
                              Fotostudio Candela Zone
                              website: http://www.chronax.be
                              website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Working...
                              X