Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

weinig licht/veel beweging/gekleurde spots

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• weinig licht/veel beweging/gekleurde spots

Binnenkort mag ik mijn fototoestel meenemen op een evenement. Het doel is om een algemeen beeld ervan weer te geven (zowel overzichtfoto's als detailfoto's).

Ik beschik over een canon30d (zonder extra flits).
    Ik heb op deze site al gelezen dat een 50mmf/1.8 mij al heel wat zou helpen in een ruimte met weinig licht. Kan deze lens met vast brandpunt zowel gebruikt worden voor overzichts-als detailfotografie?
    Of zou de kitlens 18-75 f/4-5.6 in combinatie met de flits van het toestel voldoende zijn (Ik heb nl. nog geen 50mmf/1.8-lens)?

Neem ik best een statief mee?

Tegelijkertijd zou ik ook wat willen experimenteren met sluitertijd omdat het een beweeglijke sfeer is (dj, dans, feest, bodypaint). Welke sluitertijd wordt er veelal genomen? Kan ik dit vanuit de hand trekken?

Eveneens zou er ook veel invloed zijn van gekleurde spots. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Nog tips?

Alvast bedankt! Groetjes uit Gent, Sofie
    Nikon D80 - signma 18-50 f2.8 - nikon 50 f1.8 - sb600

Re: weinig licht/veel beweging/gekleurde spots

hoge iso waarde... zet maar direct op 1600...
    pak die 50f1.8, met de kitlens ga je probs hebben...
    en statief? als de mensen bewegen heeft statief geen zin...

en niet flitsen! zo gaat de sfeer weg, of je moet invulflitsen....

en vermijd rode spots. Deze geve het meeste ruis weer op je foto's...

Lesley.
    -=- Light is the key...

Comment

geeft iso 1600 ook niet veel ruis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door studiosofie78 Bekijk bericht
        geeft iso 1600 ook niet veel ruis?
        beter teveel ruis dan mislukte foto...
        -=- Light is the key...

Comment

is een foto met veel ruis geen mislukte foto dan?
          Kan je die nog wegwerken in PS dan?

alvast merci hé voor bovenstaande tips
          Sofie

Comment

- 50mm 1.8 en de benenzoom gebruiken
            - ISO aanpassen naar de omstandigheden : 1600 als het niet anders kan, anders proberen op 800
            - het licht van de spots gebruiken om je onderwerp te belichten, dwz je timing in het oog houden en afdrukken als er licht op je onderwerp valt
            - in RAW schieten, geeft je meer mogelijkheden om belichting, kleurtemperatuur en ruis aan te passen zonder veel verlies
            - vergeet een statief : te druk, teveel mensen, teveel beweging
            fotosite

Comment

Misschien toch wel monopod. Is iets makkelijker. Bevriest de DJ-set min of meer maar neemt wel de beweeglijke sfeer van de dansers mee.
              De kitlens zal idd niet echt gemakkelijk zijn. Heb je nog andere objectieven? (uit je eerste posting lees ik dat je niet over die 50mm 1.8 beschikt?)

Grts,
              Jurgen

Comment

Het toestel (canon d30) is niet van mij en de eigenaar heeft enkel die kitlens. Indien het mijn toestel zou zijn, zou ik deze lens onmiddellijk kopen, maar nu zou het voor mij verloren geld zijn.
                Op mijn analoog toestel heb ik wel een f/2.8 maar da's een nikon.
                Ik heb in de rubriek "gezocht" al een item gepost of ik deze lens niet van iemand mag gebruiken.

groetjes, Sofie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  - 50mm 1.8 en de benenzoom gebruiken
                  - ISO aanpassen naar de omstandigheden : 1600 als het niet anders kan, anders proberen op 800
                  - het licht van de spots gebruiken om je onderwerp te belichten, dwz je timing in het oog houden en afdrukken als er licht op je onderwerp valt
                  - in RAW schieten, geeft je meer mogelijkheden om belichting, kleurtemperatuur en ruis aan te passen zonder veel verlies
                  - vergeet een statief : te druk, teveel mensen, teveel beweging
                  Volledig mee eens indien je persé je kitlens wil/moet gebruiken kan je eventueel een stop onderbelichten (liefst in RAW) en achteraf optrekken in PS
                  Tracht in elk geval zeker het veranderlijk diafragma van je kitlans binnen de perken te houden (dus eerder kiezen naar groothoek toe), F5.6 is echt te donker voor dergelijke omstandigheden
                  Canikon 40D - D200, D300

Comment

Working...
                  X