Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem met Scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Probleem met Scherpte

Mensen goede morgen,
    Ik bezit een Canon Eos 400 D en een Tamron lens(2.8-75mm)2.8 over het hele bereik.
    Ik denk dat het aan mijn fotokunst ligt maar ik krijg mijn fotos niet haarscherp.Ik maak dagelijks fotos van onze dochter van 2 en welke instelling ik ook gebruik F2.8 F4 e.d(sluitertijd altijd 1/100 of sneller)een oog is altijd scherp en de ander niet alle fotos zijn zo,ik gebruik om scherp te stellen een scherpstel punt(ipv 8,9)ik stel altijd scherp op het dichtstbijzijnde oog,hebben jullie tips voor mij om me fotos volledig scherp te krijgen

(als er geinteresseerde zijn kan ik een foto mailen)

Re: Probleem met Scherpte

Een foto hier plaatsen zou wel makkelijk zijn.
    fotosite

Comment

Het lukt mij niet om een foto te posten,

Ik kan wel een foto mailen hoor,
      In de hoop dat jullie mij kunnen helpen met het scherpte probleem

Comment

Het gaat om deze foto – ik heb 'm een klein beetje moeten verkleinen en comprimmeren om aan de forumrichtlijnen tegemoet te komen:

EXIF:
        Canon EOS 400D
        shutter speed: 1/160
        EP: Aperture Priority
        Aperture: 3.2
        ISO: 400
        Focal Length: 59.0 mm
        Flash fired

Het bestand dat mij werd doorgemaild vind je hier: http://www.nogun.net/view/IMG_04282.jpg (+400kb).

Mijn persoonlijke opmerking: ik denk dat dit een aanvaardbare recht-uit-de-camera scherpte is. Mogelijk krijg je 'm iets scherper bij een hogere F-waarde – zo rond de 8 – maar dan gaat je flash meer licht moeten geven en gaan mogelijk voor- of achterliggende storende elementen ook scherper worden. Een beetje Unsharp Mask in een fotobewerkingsprogramma geeft je vermoedelijk de (indruk van) scherpte die je wenst.

Wanneer de ogen van je onderwerp niet in hetzelfde scherpstelvlak liggen (dus op dezelfde afstand van je lens), ga je altijd wel een beetje verschil opmerken tussen de twee ogen bij dit diafragma.
        Last edited by vicberger; 1 november 2006, 12:37. Reden: foto ontvangen en alvast hier geplaatst
        Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Foto zojuist verstuurd bedankt alvast

Comment

Ik heb geprobeerd met unsharp mask de foto scherper te maken,maar het resultaat is voor mij onzichtbaar,klopt het dat deze foto aan een kant scherp is en de ander niet kan dat niet aan het scherpstellen liggen of iets anders?

Bedankt hoor(als iemand deze foto scherper kan krijgen dan ben ik benieuwd)

Comment

Mooie foto waar in mijn ogen niks mis mee is. De handjes vallen buiten het scherptegebied en je zou de indruk kunnen krijgen dat het ene oog dat wat achteraan ligt ook dreigt uit het scherptegebied te gaan vallen, hoewel dit voor mij nu nog meevalt. Wil je dit voorkomen ga je de lens iets dichter moeten draaien zodat je scherptegebied groter wordt. Wat in elk geval een feit is dat digitale foto's veelal nabewerking vragen, zeker als je incamera setteings op neutraal staan. In Raw schieten en goeie Rawconverter gebruiken lost veel op.
              (Verscherping op een foto van 90KB laat hier wel sporen na, als je dit zelf doet op je origineel zal het resultaat veel beter zijn.
              Download BDsizer eens en verklein je foto's naar het gewenst formaat gebruik makend van de functie smartsharpen : zal zonder sporen na de verscherping doen)

Edit : foto vergroot naar 200KB de sharpening met BDsizer gedaan (smartsharpen 50%)

Last edited by elsan; 1 november 2006, 15:40.
              fotosite

Comment

Alle fotos dus ook deze zijn genomen in Raw,hoe kan ik het best te werk gaan om de scherpte dus perfect te krijgen zonder het genoemde kwaliteitsverlies,welke programmas en globaal welke instellingen,ik heb een eos 400D en gebruik als Raw programma Digital Photo Profesional

Reuze bedankt hoor,uiteraard ook voor het bewerken van de geposte foto ik krijg zo een goed beeld ervan

Comment

Ikzelf bewerk mijn Raw's met Rawshooter Premium, maar die is sinds de overname van Pixmantec door Adobe niet meer verkrijgbaar. De Rawshooter Essentials is wel nog downloadbaar en bovendien gratis. De instellingen, da's iets dat afhankelijk is van de foto op zich, de gebruikte lens, de camera, en je eigen voorkeuren. Moet je proefondervindelijk in thuis geraken. Ik zet mijn Raw's om in 16bits Tiffs en die verklein ik naar het gewenste Jpeg formaat met BDsizer.
                  fotosite

Comment

Ik open mijn raw bestanden in het genoemde programma van Canon,ik doe daarin de witbalans en verscherp ze een beetje,ik sla dan op in TIFF 16Bit,maar dan,ben niet bekend met Bsizer heb net een beetje gekeken erin,maar ik wil zo een beetje al mijn fotos afdrukken in zowel 10x15 als de mogelijkheid in A4.Welke instellingen moet ik dan kiezen,en dan een vinkje bij smart zetten en dan kijken wat er gebeurd bij sharpen bv 50%.Met welke instelling moet ik mijn fotos dan opslaan ik heb een EOS 400D?

Bedankt hoor heerlijk die hulp hier!

Comment

BDsizer is bedoeld om je foto's om te zetten naar Jpegs voor webpresentatie.
                      Voor afdrukken gebruik ik Qimage. Geen simpel programma om onder de knie te krijgen maar wel steengoed.
                      Die smartsharpen aan 50% was zomaar per voorbeeld, standaard staat de setting in BDsizer op 30% en die voldoet meestal.
                      fotosite

Comment

Bsizer is dus alleen voor web presentatie,welk programma kan ik dan het beste gebruiken voor afdrukken en hoe werkt dat programma?met oog op verscherpen en afmetingen maken van 10x15 tot A4?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroni Bekijk bericht
                          Bsizer is dus alleen voor web presentatie,welk programma kan ik dan het beste gebruiken voor afdrukken en hoe werkt dat programma?met oog op verscherpen en afmetingen maken van 10x15 tot A4?
                          Zoals ik in de post hierboven al zei, ik gebruik Qimage :

fotosite

Comment

Ik denk dat ik mij maar moet gaan verdiepen in photoshop CS2 is daar een mooi boek voor,die alles duidelijk maakt met wat je kan en hoe je het moet doen?

Bedankt hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroni Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik mij maar moet gaan verdiepen in photoshop CS2 is daar een mooi boek voor,die alles duidelijk maakt met wat je kan en hoe je het moet doen?

Bedankt hoor
                              Scott Kelby, the Photoshop CS2 book for digital photographers. isbn 0-321-33062-5 Ook vertaald naar het Nederlands: Het Photoshop CS2 boek voor digitale fotografen ca. 40€ maar elke centiem waard!
                              "Er is een grote norse neger in mij neergedaald die van binnen dingen doet die niemand ziet ook ik niet want donker is het daar en zwart."
                              Lucebert Nederlands dichter en beeldend kunstenaar (1924 - 1994)
                              Uit: Apocrief

Comment

Working...
                              X