Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

strijklicht - hard licht

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• strijklicht - hard licht

Voor een opdracht moet ik foto's maken met verschillende soorten licht:

- tegenlicht
    - zacht licht
    - hard licht
    - strijklicht

De meeste vragen heb ik in verband met strijklicht. Het is niet altijd even duidelijk (op internet bvb.) wat strijklicht precies is. Ik vermoed dat het licht is dat als het ware strijkt over je onderwerp zodat je de structuren van het onderwerp extra benadrukt worden.
    Dit heb ik al gebprobeerd in dit voorbeeld maar weet niet of ik goed zit...

Ik denk echter dat ik het te moeilijk zoek want ik zie op internet ook foto's van landschappen waar er gewoon lange, uitgestrekte schaduwen te zien zijn... Kan dat ook strijklicht zijn?
    Want dan kan je eigenlijk de laatste dagen (met die lage zon) quasi alles fotograferen...
    Zijn er bepaalde onderwerpen die zich extra goed lenen tot opnames met strijklicht? Heeft er iemand voorbeelden van zijn/haar foto's met strijklicht?
    Canon 30d + 28-135mm IS USM

Re: strijklicht - hard licht

Volgens mij is dit strijklicht. Trouwens het is nog een mooie ook En ook die landschappen met lange schaduwen zij gefotografeerd met strijklicht.

Comment

Strijklicht is laag, schuin invallend zijlicht. Dat werpt diepe en begrensde schaduwen, en maakt op die manier structuren zichtbaar(der). Het ontbreken van structuurweergave maakt (vooral architectuur)foto's levenloos en saai.

Comment

Bedankt reeds voor de uitleg.

Nog iemand tips of voorbeelden??
        Canon 30d + 28-135mm IS USM

Comment

Working...
        X