Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

verhouding diafragma sluitertijd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• verhouding diafragma sluitertijd

Beste forumleden
    ik heb al zoveel gelezen over sluitertijden en diafragma's maar ik begrijp de verhouding nog steeds niet er is veel info hierover te vinden.
    Maar wil graag eens dat iemand dat uitlegt(ben maar simpel) wat sluitertijd nu inhoudt en diafragma en dan de combinatie van de twee.

greetz

Re: verhouding diafragma sluitertijd

sluitertijd = de tijd dat de sluiter opengaat (om licht door te laten)
    diafragma = de opening waardoor licht binnenkomt

de verhouding: voor een bepaalde hoeveelheid licht
    is een bepaalde opening en sluitertijd nodig
    (bv: zonnig weer, iso100, 1/100sec, f16)
    nu kun je 1/100 en f16 aanpassen naar wat je wil bereiken.

iso100 - 1/100s - f16
    iso100 - 1/200s - f8
    iso100 - 1/50s - f32

1stop komt dus overeen met
    verdubbeling van sluitertijd of
    halvering van opening.

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

dus sluitertijd snelheid,diafragma opening.

dus voor rally sport hoge sluitertijd als ik alles wil vervriezen, maar met een groot diafragma als ik goed belichte foto wens.

Comment

alles hangt allemaal af van de situatie, vykus.

welk weer? welke lens?
        hoe dicht bij de actie?

iso-instellingen ook niet vergeten (3de parameter)
        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

normaal hogpelijk valt weer beke mee tis voor dit weekend op condroz, dus zal proberen zijn en veel veel foto's nemen en notities:d

dus normaal als het weer zo blijft zal het groot diafragma(veel licht).
          en zo hoog mogelijke sluitertijd.

als het weer opentrekt iets kleiner diafragma dus. maar kan ik veel hoger gaan in sluitertijd als ik het goed begrijp. en aftesten uiteraard.

Comment

Als je alles wil bevriezen : snelle sluitertijd
            Als je alles scherp wil hebben : kleiner diafragma (=hogere diafragmawaarde)
            Als je alleen je onderwerp scherp wil hebben : lagere diafragmawaarde
            Als het licht onvoldoende is om bij gekozen diafragma je gewenste sluitertijd te halen : ISO opdrijven.
            Je sluitertijd moet bovendien in verhouding staan tot de brandpuntsafstand van je lens : met 300 mm op een camera met cropfactor 1.5 zal je al snel naar minimaal 1/500" moeten om een bevroren effect te verkrijgen.
            fotosite

Comment

dus maw, hoe hoger de waarde(bv f8.0) op je fototoestel in diafragma, dat hij alles scherp wil eigenlijk.

en hoe lager dia fragma(f3.5) , je opbject dat je focust op scherp is en de rest erond iets minder scherp(vaag)

sry dat ik zoveel vraag , maar wil daar volledige duidelijkheid in , want vroeger had ik nooit moegen werken met die diafragma's op mijn oude reflex vandaar. nu is da erbij gekomen met mijn ander toestel en is dat wat wennen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vykus Bekijk bericht
                dus maw, hoe hoger de waarde(bv f8.0) op je fototoestel in diafragma, hoe scherp je opbject dat je focust op foto en de rest erond iets minder scherp

en hoe lager dia fragma(f3.5) dat rondom ook op de foto evengoed is , maar dat hij alles evenscherp stelt eigenlijk.

sry dat ik zoveel vraag , maar wil daar volledige duidelijkheid in , want vroeger had ik nooit moegen werken met die diafragma's op mijn oude reflex vandaar. nu is da erbij gekomen met mijn ander toestel en is dat wat wennen
                Andersom dus : bij F3.5 ga je veel minder scherptediepte hebben en zal alleen je onderwerp eruitspringen terwijl bij F8 er veel meer scherp zal zijn van de omgeving. Dit alles in verhouding tot de afstand van je onderwerp, waarbij je er moet mee rekening houden dat hoe verder je onderwerp verwijderd is, hoe meer er scherp zal zijn en hoe dichter je inzoomt hoe beperkter de scherptediepte zal zijn.
                Edit : je moet een onderscheid maken tussen diafragmawaarde (getal) en lenopening : een hoog getal (F16 bv) wil zeggen een kleine opening en dus meer dieptescherpte maar ook minder licht.
                fotosite

Comment

Bedankt voor de reacties zal morgen al gaan testen op de cross in koppenberg, en dan zondag in de condroz rally , dus mijn machine es fine tune en mooie pics proberen te schieten resultaten zullen wel volgen op forum

Comment

Hallo Vykus,
                    Zou u willen adviseren om de rubriek "Lenzen " van volgende site eens door te nemen, hoop dat ea een stuk duidelijker wordt.
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                      Hallo Vykus,
                      Zou u willen adviseren om de rubriek "Lenzen " van volgende site eens door te nemen, hoop dat ea een stuk duidelijker wordt.
                      http://users.skynet.be/fa487940/fotosite/index.htm
                      Heel interessante site Beertje, bedankt voor de link . Ook ik heb moeite om de verhouding tss de verschillende instellingen goed te begrijpen en in te schatten, hierdoor wordt het alweer iets duidelijker.

Comment

heel tevrede met alle reacties ook nogmaals thank you mensen.

Comment

je kan de diafragma opening ook duidelijk houden voor jezelf alsof je gewoon voor je uit kijkt of dat je door een kleine cirkel kijkt (duim en wijsvinger) in het laatste geval heb je een grotere scherptediepte.

Comment

Hallo,

Kijk eens op deze site: http://www.photonhead.com/simcam/

groeten

Jos
                            http://www.josaviation.net/

EOS 60D,EOS 5D,Canon EF 35-350,EF 100-300,EF28-105,100-400

Comment

Working...
                            X