Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste photoshoot op locatie met prof model

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste photoshoot op locatie met prof model

Ik heb zaterdag mijn eerste shoot met een professioneel model (www.arnejacobs.be). Ik ben heel enthousiast over de shoot, maar tegelijk ook zenuwachtig dat ik het ga verkl*ten. Ik heb namelijk beperkte ervaring met buitenshoots, beperkte ervaring met mannen fotograferen en helemaal geen ervaring met twee mannen fotograferen (hij brengt nog iemand mee). De andere persoon zou trouwens een negro type zijn, lijkt me heel tof om een blanke en zwarte naast elkaar te fotograferen.

De shoot zou doorgaan op het autokerkhof van Genk, ik neem aan zowel binnen als buiten. Ik heb echter nog steeds geen externe flits en ik vraag me nu dus af of ik er één nodig heb voor deze shoot. Zou mijn interne flits niet genoeg zijn om harde schaduwen te verjagen? En binnen kan ik mss zelfs zonder flits werken? (ISO 400, diafragmavoorkeuze F2.8?)

Ik neem trouwens mijn Nikon D50, 500 watt bouwlamp, 60 watt lamp, imagetank en een stuk isimo (als ik het nog ergens kan vinden) als reflectiepaneel mee. Is er nog materiaal dat jullie aanraden om mee te nemen?

Ook verdere tips over de shoot zelf zijn altijd welkom. Ik kijk alleszins heel erg uit naar die shoot en zal de resultaten hier nog wel posten.
    http://www.dennisclaes.be

Re: Eerste photoshoot op locatie met prof model

Ik heb Arne ook is in mijn studio gehad, en hij is een bijzonder model, heel fotogeniek .

Spijtig dat je eerst gaat shooten en dan pas je materiaal aankoopt, gewoonlijk doet men dit in een andere volgorde.

Succes nog !
    Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
      Ik heb Arne ook is in mijn studio gehad, en hij is een bijzonder model, heel fotogeniek .

Spijtig dat je eerst gaat shooten en dan pas je materiaal aankoopt, gewoonlijk doet men dit in een andere volgorde.

Succes nog !
      Jeff
      Tja, soms is het toch goed eerst vanal te proberen en dan kopen wat je echt nodig hebt. Of zijn de foto's echt belangrijk en nodig voor publicatie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T Bekijk bericht
        Tja, soms is het toch goed eerst vanal te proberen en dan kopen wat je echt nodig hebt. Of zijn de foto's echt belangrijk en nodig voor publicatie?

Waarschijnlijk niet maar IMHO hebben modellen ook recht op kwaliteit, wij zijn steeds verbolgen als de modellen niet hun afspraken nakomen, maar we mogen dan ook niet vergeten dat je als fotograaf ook een bepaalde verantwoordelijkheid neemt en je moreel verplicht bent om degelijk werk af te leveren.

Ik baal van die uitspraken in de stijl van: " ja normaal had ik dit met flits moeten doen, maar ik heb er nog geen" Dat is wat ze bij ons "Zeik Van Boere Mie" (het water van Maria de landbouwster) noemen hé. Daar heeft het model niks aan.

MVG, jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

@Maarten: ik was inderdaad aan het wachten op een goede gelegenheid om zo'n shoot te proberen zonder externe flits (of er één te lenen) en dan te besluiten of ik er één nodig heb. Ik had echter niet verwacht dat ik een model zoals Arne zou hebben als eerste "experiment" en in geval van dit model wil ik echt wel mijn beste beentje voorzetten en heb ik dus wel spijt dat ik geen externe flitser heb.

@Jeff: jij hebt ook volledig gelijk, het model heeft recht op een fatsoenlijke shoot. Ik verwachtte alleen dat mijn eerste echte buitenshoot zou zijn met een vriend of vriendin, die weinig van fotografie kent en dus minder kritisch is op zijn/haar foto's dan een echt model. Spijtig genoeg staan de vrienden en de vriendinnen niet te springen om te poseren voor mij.

Wat niet wegneemt dat deze shoot per sé zal mislukken hoor. Kben nu niet totaal een onzelfzeker geval. Ik heb ook wel heel wat geleerd de laatste maanden. Het is gewoon de eerste keer dat ik een shoot doe van dit kaliber en kben wat zenuwachtig. Ik wil er gewoon het beste uit halen dat ik maar kan.

Maar spijtig genoeg heeft nog niemand op mijn vragen geantwoord:
          1) heb ik er één nodig?
          2) nog tips qua materiaal dat ik nodig heb voor dit soort shoot?
          3) algemene tips?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Waarschijnlijk niet maar IMHO hebben modellen ook recht op kwaliteit, wij zijn steeds verbolgen als de modellen niet hun afspraken nakomen, maar we mogen dan ook niet vergeten dat je als fotograaf ook een bepaalde verantwoordelijkheid neemt en je moreel verplicht bent om degelijk werk af te leveren.

Ik baal van die uitspraken in de stijl van: " ja normaal had ik dit met flits moeten doen, maar ik heb er nog geen" Dat is wat ze bij ons "Zeik Van Boere Mie" (het water van Maria de landbouwster) noemen hé. Daar heeft het model niks aan.

MVG, jeff
            Ja tuurlijk heeft hij recht op kwaliteit. Als ik de foto's moest maken en ik had enkel één body met één kitlens zou ik ook nog wel kwaliteitsvolle opnames kunnen maken. Echter zal ik mij moeten aanpassen en mij erbij neerleggen dat ik niet alle mogenlijkheden van de locatie ga kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld als er veel slagschaduw is zal ik mij moeten beperken op stukken in de schaduw of een reflectiescherm in elkaar knutselen. Je hebt gelijk, ik heb ook een hekel aan excuses als: "Dit ging niet omdat..."
            Maar dan denk ik wel, ik kan het misschien andere proberen hoe het wel gaat, ipv op de knop te duwen wetend dat de foto slecht gaat zijn.

Wat de TS kan doen is oefenen.
            Enkele tips;
            Heb je geen flits, misschien een reflectiescherm kopen? Of zelf een maken? Veel in de schaduw fotograferen, fotograferen in de volle zon is trouwens (bijna) nooit mooi. Veel te hard licht.
            Kijk eens naar de lichtmeting van je toestel, donkere kleren, donkere huid gaat vlugger overbelicht zijn, witte kleren, lichte huid gaat vlugger onderbelicht zijn. Oefenen oefnen oefenen, en er het beste van maken.

Comment

ik breng een witte isimoplaat mee als reflectiescherm. Ik hoop alleen maar dat mijn vriendin meekomt om het vast te houden. Met studioflitsers werkt dit materiaal heel goed, hoe het met zonlicht zit weet ik niet.

Even mijn vraag herformuleren: als jullie deze shoot zouden doen, zouden jullie dan een externe flitser meebrengen (en ook gebruiken)? Of is het overkill wanneer je een F2.8 objectief hebt?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454 Bekijk bericht
                Even mijn vraag herformuleren: als jullie deze shoot zouden doen, zouden jullie dan een externe flitser meebrengen (en ook gebruiken)? Of is het overkill wanneer je een F2.8 objectief hebt?
                Wat dacht je? Dat zal ondermeer afhangen van wat het antwoord is op deze aanname.
                ik neem aan zowel binnen als buiten.

Comment

Ik neem steeds mijn externe flitser mee naar een locatie, maar enkel ter plekke beoordeel ik of ik die nodig heb of niet. Sinds kort heb ik ook een reflectiescherm dat ik op een statief en beugel kan vastmaken en alle kanten uit kan draaien. Dat ga ik binnenkort voor de eerste keer op locatie uitproberen.

Comment

ik breng een witte isimoplaat mee als reflectiescherm. Ik hoop alleen maar dat mijn vriendin meekomt om het vast te houden. Met studioflitsers werkt dit materiaal heel goed, hoe het met zonlicht zit weet ik niet.

Ik fotografeer zelden in volle zon (soms gaat het niet anders) en ik gebruik 90% van de tijd een flits, zowel binnen als buiten en ook in de schaduw. Je ziet wel niet aan de foto's dat ze geflitst zijn. Enfin, dat voor reportagewerk.

Als ik portretten maak - buiten op een trouwreportage - flits ik heel zelden.

Hoe jij dat doet weet ik niet. Probeer gewoon schaduwvlekken te voorkomen. Ga dus in de schaduw staan en fotografeer niet naar het licht toe. Natuurlijk heb je mooier licht als je met een ismo plaat de persoon wat bijlicht.
                    Het hangt er ook allemaal vanaf welke sfeer je wil geven aan de foto's.

Daarom dat ik al zei, oefen een beetje... en je ziet het allemaal wel

Comment

Als ik op locatie ga neem ik steeds een "redelijk" mobiele studio en een generator mee. De meeste van mijn locaties zijn verlaten dus is er géén electriciteit aanwezig, hier alvast een paar set-up pics ..

www.fotofolio.be

Comment

Hoeveel betaal je eigenlijk voor zo'n generator?
                        Ik weet dat zo'n monoblock van FE zelf 700€ kost, is behoorlijk veel

Comment

Het beste kijk je voor een DIGITALE generator, deze zorgt voor een constante stroom. Met een "normale" generator zal deze na het flitsen voor pieken zorgen wat beschadiging van je strobo-lamp in je flitskoppen kan zorgen. Indien je een digitale te duur vind kan je wel een 500w lamp op de normale generator plaatsen zodoende deze een continue belasting heeft. Persoonlijk vind ik dit een extra sleur.
                          www.fotofolio.be

Comment

Mja, ok, maar dat materiaal is serieus te duur voor mij hoor. Ik vind 250 euro voor een externe flits al veel (daarmee dat ik er zo lang mee gewacht heb).

Comment

Ik vind 250 euro voor een externe flits al veel
                              *kuch *

je kan wel niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rij zit.

Voormij moet niet iedereen professioneel materiaal hebben, maar vertel dat dan wel tegen het model. Als hij/zij dan het risico wilt nemen dat die shoot de mist in gaat qua belichting is er niks aan de hand.

Maar ik zou me als model wel bekocht voelen moest ik met iemand afspreken die zich voordeed al 'fotograaf' en dan ten tonele verschijnt enkel met een 300D + 18-55 kitlens (ook al doet dit niks ter zake als de foto's top zijn)
                              --
                              Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Working...
                              X