Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Er is nochtans van minstens 4 gurus lof voor Autocolor en ze gebruiken hem soms ook als beginpunt voor verdere correcties, maar dan dikwijls door in de options dingetjes te proberen, wat al minder auto is natuurlijk
Kelby "voor de gewone mens" geeft vaste instellingen, dacht ik.
En ook Ben Willmore...:
"Photoshop includes a great feature that attempts to automate the process of color correction: Auto Color [...] you'll find that it works well with a large variety of images. You can access Auto Color by creating a new Curves Adjustment Layer and then clicking on the Options button. [...] I find that this automated feature works on a surprising number of images. But as with most automated features, you'll find that you have to take over and use the old eyedroppers technique whenever Auto Color fails to deliver a satisfactory result."
Autolevels kan dikwijls ook een color cast verwijderen die je dacht dat er niet was, dus als beginner kan het geen kwaad om eens even te kijken en te undo-en; of hem gebruiken vanuit de Levels of Curves dialog en direct bijstellen.
Om dat nu in batch te gaan gebruiken, da's natuurlijk weer iets anders , tenzij op een reeks onder dezelfde omstandigheden mss.
Ik ben nog iets vergeten:
wat je wel met een grijskaart kan doen, is achteraf de kleuren "juist" zetten.
Dit doe je door een grijskaart te fotograferen in exacte dezelfde setup als je onderwerp, (dus met dezelfde white balance en belichting).
Als dan je grijskaart op je pc met een kleurzweem verschijnt, kan je dit tegen corrigeren en dit dus terug "juist" zetten.
Dit kan je terugvinden op bv http://www.digitalartsphotography.com/instructions.htm
Ik heb dit zelf nog niet gedaan (ik zou me toch eens een grijskaart moeten aanschaffen, heb er onlangs in duitsland gezien voor 15€ ofzo), maar het ziet er goed uit en je hebt er veel meer controle mee dat met "auto-levels"
bert
Weeral veel bijgeleerd door deze link , eigenlijk via Belgiumdigital al véél wijzer geworden.
Bedankt !!!
Ik auto-level nooit.
Ook geen auto-kleuren of auto-contrast.
Ik level, contrast en kleur manueel.
Geen enkele foto is dezelfde dus een hele folder batchen met auto-levels geeft zelden mooi resultaat.
Auto-level maar eens een foto van een bos met veel groen ... de bomen krijgen een blauwe kleur.
Comment