Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Photoshop vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Photoshop vraagje

Ik ben nog eens wat aan het prutsen geweest in photoshop, toen ik opeens "auto levels" eens probeerde. Het verbaasde me ongelofelijk hoe een computer zo'n geweldige correcties kan maken. Wanneer ik nu terugkijk op mijn origineel vind ik het origineel zelfs niet mooi meer. Dus mijn vragen:
    1) gebruiken jullie "auto levels" regelmatig?
    2) hoe kan je in batch een hele folder laten bewerken?

Voorbeeld van auto levels:

Origineel:

Auto Levels:

Het overscherpe is trouwens een gevolg van resizen. Bijvoorbeeld de blokjes in haar haren heb ik in de originele niet.
    http://www.dennisclaes.be

Re: Photoshop vraagje

Ik gebruikt auto levels NOOIT, en daarmee batchen zou ik ook nooit doen omdat niet alle foto's in auto levels er beter uitkomen.
    www.fotofolio.be

Comment

Nooit Autolevel !

Als je echt goed van start wil gaan is een degelijke Raw workflow de beste manier op zonder verlies de beste resultaten te halen .

Ik zie het zo :

Opnemen in RAW (NEF)
      Gebruik een grijskaart of een WhiBal !
      Omzetten met Capture one naar Tiff of Jpeg met Adobe RGB als gamut
      De laatste finesse doe je met Photoshop
      Zelf Printen via Qimage

Onmisbaar in heel de workflow een gekalibreerd systeem.
      Hardware kalibratie met Eye One of Colorvision spider van je monitor en regelmatig herhalen.

MVG, Jeff
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bedankt voor de tips. Mijn scherm kalibreren moet ik ook dringend eens doen, want ik gebruik thuis twee schermen en op het werk twee schermen en op alle vier de schermen zie ik andere resultaten...

Ik heb eens de auto levels in batch gedaan op de ganse folder (wel backupje gemaakt) en inderdaad: bij sommige foto's is het niet goed, maar ik moet wel zeggen dat zowat 80% er beter uit komt.

Ik heb nog een vraag bij deze twee foto's: nu zie ik dus dat de orignele foto eigenlijk echt niet goed was. Maar nu vraag ik me af: waarom? Ligt dat nu aan de instellingen van mijn camera of heb ik er uit gehaald wat ik er kan uithalen en is dit de reden waarom iedereen hier altijd zegt dat een digitale fotograaf wel MOET nabewerken? Had ik de bewerkte foto dan niet kunnen bekomen door mijn camera gewoon wat anders in te stellen?

Comment

Auto-levels geeft zelden een mooi resultaat
          Persoonlijk verkies ik de functie 'Curves' boven 'Levels' : je kan er veel meer met bereiken, maar het vereist wel enige ervaring

Wat jouw laatste vraag betreft : ik veronderstel theoretisch wel, maar in de praktijk lukt dit meestal niet
          Bovendien heb ik meer vertouwen in de software op PC dan in die van de camera
          Last edited by mexicano; 24 augustus 2006, 11:59.
          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Ja, maar die auto-levels is in mijn geval handig om al mijn foto's in batch te verwerken. Ik weet (nog ) niet wat je bedoelt met curves, maar ik neem aan dat je die wel handmatig moet instellen per foto. Ik zou eventueel nog wel 10 foto's kunnen bewerken en daar wat tijd insteken, maar ik zou ook graag een manier hebben om al mijn foto's tegelijk wat op te krikken. Auto-levels bevalt me tot nu toe wel, maar ik leer er graag over bij. Welke dingen zou je zo nog kunnen doen in batch? Curves ook?

Zou er iemand me ook kunnen zeggen hoe ik van foto 1 naar foto 2 had kunnen gaan, gebruik makend van mijn camera ipv computer? (Nikon D50). Witbalans uitmeten met grijskaart lijkt me al een eerste stap. Nog tips?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
              Ja, maar die auto-levels is in mijn geval handig om al mijn foto's in batch te verwerken. Ik weet (nog ) niet wat je bedoelt met curves, maar ik neem aan dat je die wel handmatig moet instellen per foto. Ik zou eventueel nog wel 10 foto's kunnen bewerken en daar wat tijd insteken, maar ik zou ook graag een manier hebben om al mijn foto's tegelijk wat op te krikken. Auto-levels bevalt me tot nu toe wel, maar ik leer er graag over bij. Welke dingen zou je zo nog kunnen doen in batch? Curves ook?

Zou er iemand me ook kunnen zeggen hoe ik van foto 1 naar foto 2 had kunnen gaan, gebruik makend van mijn camera ipv computer? (Nikon D50). Witbalans uitmeten met grijskaart lijkt me al een eerste stap. Nog tips?
              Ik denk aan "Autocontrast" en "Automatisch kleuren" en natuurlijk "Niveaus bepalen" dat laatste is autolevels dacht ik .
              Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
              Web-Albums

Comment

Je zou ook kunnen gebruik maken van de bij jouw D50 geleverde Picture Project om alle foto's automatisch te laten verbeteren (doe ik eigenlijk ook alvorens op te kuisen of ze deftig te gaan bewerken met Nikon Capture en PS)

Curves kan je in principe wel in batch verwerken, maar is niet erg zinvol omdat elke foto tenslotte anders is
                Canikon 40D - D200, D300

Comment

Bedankt voor alle tips, die zal ik zo snel mogelijk eens in de praktijk brengen.

Comment

Het eerste wat me opviel was het haar dat zo gespikkeld is.
                    Je zegt inderdaad door het resizen, maar kun je nergens de optie 'resample image' kiezen? Voor zover ik weet zorgt dat ervoor dat je dit foute effect niet krijgt.
                    http://kasper.photography & Flickr

Comment

Gewoon fout programma gebruikt. Was Irfanview, nu gebruik ik DBSizer, werkt veel beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                        hey daar,
                        je vergist je een beetje ivm grijskaart en witbalans.
                        nl een grijskaart (18% grijs; dit is zowat de gemiddelde scene...) dient voor je lichtmeting, maw de instelling van je diafragma en sluitertijd
                        De witbalans (iets dat van video afkomstig is) moet je afstellen op een Wit vlak, liefst in onscherpte, zodat het zo effen mogelijk is. Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar soms heel subjectief, soms kan je een iets hogere kleurtemperatuur verkiezen, of soms een lagere om je beeld "warmer" te maken.

als ik je enkel nog verder heb verward:
                        kijk eens op
                        http://www.kenrockwell.com/tech/whitebalance.htm
                        Hij geeft daar een zeer goede uitleg, vind ik. Staar je dus niet blind op
                        white balance!

Bert
                        Proud owner of a camera with a lens.
                        www.bertclaes.be

Comment

Heel erg bedankt voor de info en de link. Grijskaart en witbalans zijn inderdaad nog termen die niet 100% duidelijk zijn voor mij. De link zal heel nuttig blijken.

Comment

Ik ben nog iets vergeten:
                            wat je wel met een grijskaart kan doen, is achteraf de kleuren "juist" zetten.
                            Dit doe je door een grijskaart te fotograferen in exacte dezelfde setup als je onderwerp, (dus met dezelfde white balance en belichting).
                            Als dan je grijskaart op je pc met een kleurzweem verschijnt, kan je dit tegen corrigeren en dit dus terug "juist" zetten.
                            Dit kan je terugvinden op bv
                            http://www.digitalartsphotography.com/instructions.htm
                            Ik heb dit zelf nog niet gedaan (ik zou me toch eens een grijskaart moeten aanschaffen, heb er onlangs in duitsland gezien voor 15€ ofzo), maar het ziet er goed uit en je hebt er veel meer controle mee dat met "auto-levels"

bert
                            Proud owner of a camera with a lens.
                            www.bertclaes.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hyphun
                              hey daar,
                              je vergist je een beetje ivm grijskaart en witbalans.
                              nl een grijskaart (18% grijs; dit is zowat de gemiddelde scene...) dient voor je lichtmeting, maw de instelling van je diafragma en sluitertijd
                              De witbalans (iets dat van video afkomstig is) moet je afstellen op een Wit vlak, liefst in onscherpte, zodat het zo effen mogelijk is. Dit is natuurlijk geen exacte wetenschap, maar soms heel subjectief, soms kan je een iets hogere kleurtemperatuur verkiezen, of soms een lagere om je beeld "warmer" te maken.
                              olééé, hier gaan we weer.

lees ff mijn gedacht
                              --
                              Play Drakensang - a free online mmorpg

Comment

Working...