---
naar aanleiding van mijn projectje om motten, gestandaardiseerd, te fotograferen. Kwam ik bij het item WB uit. Het is dus voor mij heel belangrijk dat de kleuren van de verschillende foto's (uit verschillende sessies) steeds vergelijkbaar zijn. Dus ff met de search gezocht op 'grijskaart' en 'WB' en dan kwam ik o.a. bij deze thread uit. (Vandaar dat ik hans een beetje viseerde

---
In de die discussie omtrent het gebruik van een grijs- of witkaart voor CWB, wil ik ff mijn visie geven. Gewoon omdat ik het op die manier nog nergens gelezen heb. En volgens mij is het op deze manier voor velen makkelijker te verstaan.
---
Wat is WB ? Wat doet het eigenlijk ?
Als je deze functie gebruikt via het bekende eyedroppertje in de levels, dan worden de RGB-waarden van het aangeduidde plekje alle GELIJK gezet. Dus vbv 25/35/28 wordt 28/28/28 (gewoon als voorbeeld).
In dit voorbeeld wordt aan de kleur van de foto iets meer rood toegevoegd (25 -> 28), heel wat groen weggehaald (35 -> 28) terwijl er aan de blauwe waardes niet geraakt wordt (28 -> 28). Op die manier wordt je kleur van de foto dus veranderd.
- Doe maar eens een testje in PS met een willekeurige foto. Zorg dat je info palet open staat en open ook een levels adjustment layer. Gebruik dan de verschillende eyedroppers en zie, in het info palet, wat er met de kleuren gebeurd -
---
Grijs- of Witkaart voor CWB ?
Nu we het bovenstaande weten, dan weet je ook dat het eigenlijk niet uitmaakt of we een witte, grijze of zwarte ondergrond gebruiken als referentie. Zolang de kleur maar NEUTRAAL is, dus de RGB-waarden moeten alle gelijk zijn.
Zowel wit (255/255/255), zwart (0/0/0) als eender welke grijs (192/192/192), (218/218/218), ... kunnen daarvoor gebruikt worden.
Bevat de referentiekaart een van de RGB-kleuren meer of minder. Dan zal dit te zien zijn als een zweem ofwel van de betreffende kleur, ofwel van de complentaire kleur (afhankelijk of er meer of minder van die kleur inzit)
---
De voorkeur voor een grijskaart ipv een witkaart lig imho in het al dan niet mogelijk overbelichten. Een wit kaart moet je volledig correct belichten want daar zitten je waarden al aan het uiteinde de schaal (255/255/255). Terwijl je bij een grijskaart nog heel wat ruimte hebt eer deze overbelicht gaat worden.
---
tot zover mijn betoog

Comment