Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie helpt mij met pixelrekenwerk?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wie helpt mij met pixelrekenwerk?

Wie helpt mij met wat rekenwerk. Ik kom er niet meer uit en raak constant in de war.

Ik heb 2 problemen.

Ik wil een vaste croptool hebben zodat ik af kan drukken op A4 papier. 210 x 297 mm.
    Als ik randloos print, ben ik steeds een stuk vingers of hoofd kwijt. Terwijl de foto wel goed is. Natuurlijk komt dat door de verhoudingen, maar ik zie het niet meer.

De originele foto’s zijn bij mij 3328 x 4992 240DPI.
    Welke maat moet ik nu bij de croptool invullen om een A4 print randloos te kunnen drukken?

Ten tweede wil ik graag weten wat de maximale maat in pixels en resolutie moet zijn voor:

A4
    13 x 18 cm
    10 x 15 cm

Dit om de foto’s volgens afspraak op te slaan op CD. Ik wil voorkomen dat mensen zelf groter dan 10 x 15 gaan printen terwijl ze bij mij kunnen bestellen.

Thnx.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Re: Wie helpt mij met pixelrekenwerk?

volgens wat PS mij verteld,

A4 print (bij voorkeur 300DPI)

2480px * 3508px

dus voor uwe file van 3328 x 4992 240DPI doeje in PS :
    Image > Image Size en daarin vul je dan de gewenste grootte in ofte in cm ofte in pixels, en 300DPI liefst ...
    (of de respectievelijke menu's in het nederlands uiteraard)

Dit is tevens de werkwijze die ik zag toen ik een foto in een labo binnenbracht om te laten afdrukken op canvas, hij werd geopend en via image size aangepast aan de juiste afmetingen, en de print zag er piekfijn uit...
    Canon Eos 40D + 70-200 f2.8 + 24-70 f2.8 + 50mm 1.8 + 18-55 + 28-90 + 75-300 USM III + Speedlite 420EX
    http://www.inframe.be

Comment

Voor je berekeningen moet twee van de drie variablen -pixels, resolutie en papiermaat- kiezen. Als je ervan uitgaat dat je een foto met 240 dpi wilt hebben op A4: langste zijde papier = 297 mm = 11.69 in. Dus aantal pixels aan 240 ppi = 11.69 * 240 = 2805 pixels. Voor de kortste zijde heb je dan 210/297 * 2805 = 1964 pixels. (Als je -zoals Ollie aangeeft- met 300 ppi werkt, dan krijg je via een analoge berekening 3507 pixels voor de langste zijde, en 2480 voor de korste. Dit komt dus volledig overeen met wat de Image Size functie voor je doet in PS).

Je kan voor de andere maten een gelijkaardige berekening maken. Het probleem is echter dit: stel jij slaat je foto op aan 240 dpi, voor formaat 10*15 cm. Niets belet mij om dit groter af te drukken, als ik kan leven met een lagere pixeldensiteit. Om dit de illustreren: ik neem jou foto van 10*15 @ 240 ppi. Mijn langste zijde is dus 15/2.54*240 = 1418 pixels. Volgens mijn fotoboer Grobet kan je aan 150 ppi nog aanvaardbare foto's krijgen (laten we even in het midden of dit zo is). M.a.w. mijn 1418 pixels aan 150 ppi geven 1418/150 = 9.45 in ofwel 24 cm, dus kan ik een "aanvaardbare" foto verkrijgen van 16*24 (als dit formaat zou bestaan, maar het gaat hier om het idee.)
      Last edited by Marshy; 20 juli 2006, 00:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marshy
        Voor je berekeningen moet twee van de drie variablen -pixels, resolutie en papiermaat- kiezen. Als je ervan uitgaat dat je een foto met 240 dpi wilt hebben op A4: langste zijde papier = 297 mm = 11.69 in. Dus aantal pixels aan 240 ppi = 11.69 * 240 = 2805 pixels. Voor de kortste zijde heb je dan 210/297 * 2805 = 1964 pixels. (Als je -zoals Ollie aangeeft- met 300 ppi werkt, dan krijg je via een analoge berekening 3507 pixels voor de langste zijde, en 2480 voor de korste. Dit komt dus volledig overeen met wat de Image Size functie voor je doet in PS).

Je kan voor de andere maten een gelijkaardige berekening maken. Het probleem is echter dit: stel jij slaat je foto op aan 240 dpi, voor formaat 10*15 cm. Niets belet mij om dit groter af te drukken, als ik kan leven met een lagere pixeldensiteit.
        Mooooi!!! thnx Marshy en Olli4 voor de tips. Hier ga ik even mee aan de stoei. En ja.. die lagere pixeldensiteit snap ik ook, maar dan worden ze niet zo mooi
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

Comment

ik denk ook dat je ze gewoon cd beter in webkwaliteit kan aanleveren, en willen ze prints moeten ze maar via jou doen, of bijvoorbeeld 10 beelden in 10*15 formaat...

als je ze op cd gaat geven aan 10*15 300dpi dan zullen die gemakkelijk wat groter worden afgedrukt, en zo héél veel verlies heb je niet, natuurlijk niet op A4 ... maar dubbele van 10*15 zal wel lukken ...

nuja tis hoe je het bekijkt é
          Canon Eos 40D + 70-200 f2.8 + 24-70 f2.8 + 50mm 1.8 + 18-55 + 28-90 + 75-300 USM III + Speedlite 420EX
          http://www.inframe.be

Comment

Indien het de bedoeling is van te vermijden dat de mensen zelf aan het printen slaan is een 300dpi van 10 X 15 cm nog teveel.

Ik zou me beperken tot een 10 X 15 cm op 72 dpi zodat het schermresolutie is, en zelfs dan zullen er nog in de verleiding komen om te gaan printen.

Het verbaast me nog steeds dat ze zo weinig kwaliteitsbewust zijn, zolang het maar niks of weinig kost is het goe ????

Ook het overwegen waard een slideshow van de beelden ipv de printbare beelden.

Indien je voor het afdrukken van Qimage gebruik zou maken moet je niks meer op formaat brengen en werk je met de full size bestanden, en je geeft Qimage de opdracht in welk formaat je ze wenst te printen. Dit mag groter of kleiner zijn, Qimage zorgt voor een "printfile" voor elk bestand, de behaalde kwaliteit is beter dan te printen vanuit Photoshop (zichtbaar met het blote oog )

MVG, Jeff
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hi,

BD geeft in tips het antwoord:

DPaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul

ook dat is een mooie tutorial THnx.
                Groetjes, Jörgen