Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans vraag met grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• witbalans vraag met grijskaart

Hoi,

Zie deze (totaal onbewerkte) foto's, geschoten met 3 bowens 500w flits in een bijna donkere ruimte.

Mijn Bowensflitstsers zouden volgens het boekje een temperatuur van 5600K hebben.

Nu heb ik de KODAK grijskaart eens meegeschoten en die in RAW met het witbalans pipet aangeklikt. Wat schetst mijn verbazing 4600K

Zelf zou ik afgaan op de warmere tinten van no1, maar waarvoor dient de grijskaart dan? (heb er nog meer geschoten met ander model, maar ook daar geeft RAW 4600K aan.

Welke moet ik nu nemen??

5600K

4600K

5600 met kleurcorrectie achteraf
    Last edited by MadMax; 17 juli 2006, 18:29.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

Re: witbalans vraag met grijskaart

Jij weet het beste hoe de huidskleur van het model en ook de achtergrond. Ik zou voor de eerste kiezen alleen vind ik de temp ook raar want warmere tinten hebben normaal een lagere kleurtemp dan koude(blauwachtige) tinten. Is het niet net andersom? Dat zou me ook logischer lijken.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Grijskaart alleen, dient om de belichting van de camera in te stellen.
      Voor kleurencorrectie heb je op z'n minst WIT-GRIJS-ZWART-KAART nodig.
      Of een colorcheckercard van bvb GretagMcbeth (of QPcard).
      Je beoordeelt dan ook nog eens de foto op een monitor, maar is die gecallibreerd?
      Voor meer info: www.marc-en-ciel.be (colormanagement).
      Succes ermee,
      Gr,
      Marc Gemels.

Comment

m.g.
        de monitor is gecalibreerd met eye one.

Maar als ik in Raw open dan moet ik toch op z'n minst een basis waarde mee kunnen geven die het dichts bij in de buurt komt.
        Ik het 300 foto's liggen die ik niet achteraf nog eens op kleur wil corrigeren.

Ik heb no3 eens toegevoegd, uitgaande van 5600K. En dan in het lagenvenster met drempel: wit gezocht, zwart gezocht, en uiteraard grijs maar die had ik al. Met de kleurenpipet aangekruist en toen met curven alle drie de punten aangeklikt.

Toch vind ik (op mijn scherm) foto 2 qua grijs en zwart tinten deze het beste.
        Op die andere 2 ziet de kaart er een beetje bruinig uit en op 3 het zwart niet echt diep zwart.
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

Comment

De 5600K versie lijkt mij naar huidtint de juiste, de 4600K is te koud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Maarten_T
            De 5600K versie lijkt mij naar huidtint de juiste, de 4600K is te koud.
            Dat is juist de contradictie.
            Tegengesteld met wat je zou denken wordt hoe hoger de K, de kleur kouder omdat hoe hoger de K, hoe meer van het blauwe deel van het spectrum in het licht komt.
            Lage K -> meer rood-geel -> warmere kleur
            Hoge K -> meer blauw -> koudere kleur

Ik zou zeggen dat de 2 getallen verwisseld zijn.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ja inderdaad nu je het zegt, het kan onmogenlijk dat de 4600K kouder is dan de 5600K. Misschien lijkt de middelste foto ook zo koud omdat de achtergrond naar het blauwe gaat, als je enkel naar de huid kijkt zit hij daar wel correct, naar daglicht toe toch.

Misschien het toestel eens instellen op 5600K en een foto maken, deze zou dan wel in juiste balans moeten zitten.

Comment

Even een kein beetje uitleg over de instelling van de kleurtemperatuur op je camera.

Als je je camera insteld op 4600 kelvin bedoel je daarmee te zeggen dat het licht waarmee je fotografeert 4600 kelvin is en dus erg veel rood bevat. Je camera zal dat compenseren door de foto blauwer te maken.

Als je je camera insteld op 7000 kelvin bedoel je daarmee te zeggen dat het licht waarmee je fotografeert 7000 kelvin is en dus erg veel blauw bevat. Je camera zal dat comepenseren door de foto roder te maken.

Dit werkt alleen als je inderdaad licht gebruikt van de aangegeven kleurtemperatuur: een grijskaart die anders te rood, respectievelijk te blauw wordt, zal keurig grijs worden weergegeven.

Maar als je 4600 kelvin instelt op je camera en je licht in werkelijkheid met een lichtbron van 6500 kelvin werkt, zal de correctie ook worden uitgevoerd: je grijs zal dan veeeeeeeeeel te blauw worden. En dat is her effect dat we in de hier gegeven voorbeelden zien.

Nu iets anders: een correcte kleurweergave wil niet altijd zeggen dat een grijskaart als grijs wordt weergegeven. Denk aan een zonsondergang: die ziet er alleen leuk uit als de grijskaart behoorlijk rood wordt weergegeven. En dan heb je ook de juiste kleurweergave, want een zonsondergang bestaat voornamelijk uit licht van een lage kleurtemperatuur.

Voor een portret zul je bijna nooit een 'perfect gecorrigeerde' kleurtemperatuur gebruiken. Dat is zoiets als dineren bij TL-licht. Een huid mordt juist mooier als je een beetje roder licht gebruikt. Daarom bestaan er ook reflectoren en plu's die een gelige reflectiezijde hebben. Sunshine wordt dat genoemd.

groeten, Miriam

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                  Dat is juist de contradictie.
                  Tegengesteld met wat je zou denken wordt hoe hoger de K, de kleur kouder omdat hoe hoger de K, hoe meer van het blauwe deel van het spectrum in het licht komt.
                  Lage K -> meer rood-geel -> warmere kleur
                  Hoge K -> meer blauw -> koudere kleur

Ik zou zeggen dat de 2 getallen verwisseld zijn.

Hubert

Echt niet verwisseld. Ik werk altijd via Adobe bridge en ga vanuit RAW naar PS.

In AB zit een schuif waarmee je de witbalans kunt regelen. Hoe hoger je gaat hoe meer kleur erin komt. Hoe lager je gaat, hoe koeler het wordt. Vreemd IDD, maar het programma geeft tevens een kleurtemperatuur aan. Zoals hierboven.

Ik snap er sowieso niets van hehehe.
                  Groetjes, Jörgen
                  www.beautyshoot.nl

Comment

@Miriam.
                    Eea kan ik wel volgen maar mijn cam stond op autowitbalans, maar ik schiet altijd in RAW.

Dus achteraf in Bridge getracht de witbalans te meten via de grijskaart. Waarschijnlijk is dat dus geen goede optie?

Achteraf dus ook op 5600K gezet wat volgens mij de temp moet zijn.
                    Maar door op de kaart te klikken, floepte die weer terug naar 4600K.

Ikke niet meer snappe

Ik laat het lekker op 5600K staan zoals ik meestal doe. Dat ziet er op mijn scherm heel aardig uit
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

Comment

Los van de diqscussie die ontsponnen is:
                      Bowens op 5600°K. Maar waarschijnlijk gebruik je ook een of andere verstrooiing. Paraplu, softbox... Ik veronderstel dat deze een invloed hebben op de kleurtemperatuur. Je zal ook altijd reflectielicht hebben van wanden, plafond ... En dit zal ook getint zijn. Dus mijn veronderstelling: je hebt geen licht van exact 5600°K. op je grijskaart.

Grijskaart is volgens mij de tint (80%) waarop de lichtmeter gecalibreerd is. En heeft dus niets met kleurtemp te maken. Om een en ander uit te sluiten zou je met een kleurtemp meter aan de slag moeten. (duur spul). Maar is dit de moeite waard om mee te beginnen? Ik veronderstel dat je vraag ook eerder retorisch was?
                      https://waltertalboom.be-
                      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt
                        Los van de diqscussie die ontsponnen is:
                        Bowens op 5600°K. Maar waarschijnlijk gebruik je ook een of andere verstrooiing. Paraplu, softbox... Ik veronderstel dat deze een invloed hebben op de kleurtemperatuur. Je zal ook altijd reflectielicht hebben van wanden, plafond ... En dit zal ook getint zijn. Dus mijn veronderstelling: je hebt geen licht van exact 5600°K. op je grijskaart.

Grijskaart is volgens mij de tint (80%) waarop de lichtmeter gecalibreerd is. En heeft dus niets met kleurtemp te maken. Om een en ander uit te sluiten zou je met een kleurtemp meter aan de slag moeten. (duur spul). Maar is dit de moeite waard om mee te beginnen? Ik veronderstel dat je vraag ook eerder retorisch was?
                        nu wordt het toch wel een beetje ingewikkeld voor deze amateur
                        Maar ik kan je wel volgen mbt tot de verstrooing en lichtval enzo.

Moet dus vooralsnog maar uitgaan van mijn gekalibreerde monitor en mijn ogen

tot dusver iedereen bedankt voor de input. Ik snap er nog steeds niet veel van maar misschien komt dat nog.
                        Groetjes, Jörgen
                        www.beautyshoot.nl

Comment

't wordt hier een soepje geloof ik.
                          je moet eens kijken op http://www.fotowand.com/, daar staat een uitleg over het gebruik van de grijskaart.

De lichtmeters van de camera zijn afgesteld op het meten van een gemiddelde grijswaarde.
                          Een grijskaart reflecteert 17,68% grijs, de waarde die een lichtmeter tracht te meten.
                          Je kan dus je belichting corrigeren met een grijskaart, maar in een studio heeft dat weinig zin. Daar manipuleer je de belichting zelf nietwaar.
                          Maar je kan dus ook je witbalans instellen met die grijskaart. In een studio kan je dat op twee manieren.
                          1) Je fotografeert de grijskaart en stelt je witbalans van je camera dan in op die gemeten waarde
                          2) je fotografeert aan het begin van de shoot je grijskaart en pas in de omzetting van RAW je witbalans aan met behulp van die eerste foto.

Ik heb wel al gemerkt als je de opsteling van de belichting verandert, is het aangeraden terug met een "grijskaart-foto" te beginnen.

Volgens mij is de 2de foto de correcte witbalans, idd, de grijskaart is naar mijn mening neutraal grijs.
                          Of de huidskleur darentegen mooi is, dat is een persoonlijke interpretatie. Ik denk dat iedereen wel een voorkeur heeft voor een warmere kleur? Kaarslicht, avondzon wordt als mooier licht ervaren dan een koud tl-licht.
                          SKurt.be
                          www.SKurt.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SKurt
                            't wordt hier een soepje geloof ik.
                            je moet eens kijken op http://www.fotowand.com/, daar staat een uitleg over het gebruik van de grijskaart.

De lichtmeters van de camera zijn afgesteld op het meten van een gemiddelde grijswaarde.
                            Een grijskaart reflecteert 17,68% grijs, de waarde die een lichtmeter tracht te meten.
                            Je kan dus je belichting corrigeren met een grijskaart, maar in een studio heeft dat weinig zin. Daar manipuleer je de belichting zelf nietwaar.
                            Maar je kan dus ook je witbalans instellen met die grijskaart. In een studio kan je dat op twee manieren.
                            1) Je fotografeert de grijskaart en stelt je witbalans van je camera dan in op die gemeten waarde
                            2) je fotografeert aan het begin van de shoot je grijskaart en pas in de omzetting van RAW je witbalans aan met behulp van die eerste foto.

Ik heb wel al gemerkt als je de opsteling van de belichting verandert, is het aangeraden terug met een "grijskaart-foto" te beginnen.

Volgens mij is de 2de foto de correcte witbalans, idd, de grijskaart is naar mijn mening neutraal grijs.
                            Of de huidskleur darentegen mooi is, dat is een persoonlijke interpretatie. Ik denk dat iedereen wel een voorkeur heeft voor een warmere kleur? Kaarslicht, avondzon wordt als mooier licht ervaren dan een koud tl-licht.
                            Kijk dit (no2) is duidelijk wat ik bedoel en wat mijn bedoeling ook was.
                            Cam op auto witbalans, kaart meeschieten en dan vanuit RAW de kaart aanklikken voor de juiste instelling. Althans zo heb ik het altijd begrepen, maar wist niet of dit nu de juiste methode was.

Maar hoe doe je no1 dan? Dat boekie van canon is daarin niet echt duidelijk.

(die link ga ik vanavond even op mijn gemak doorlezen.) thnx. !
                            Groetjes, Jörgen
                            www.beautyshoot.nl

Comment

Nog meer amateur dan jou Madmax , maar misschien helpt dit.
                              PDF User guide van de Whibal grijskaart.

Comment

Working...
                              X