Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witbalans vraag met grijskaart

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: witbalans vraag met grijskaart

Oorspronkelijk geplaatst door Walt
    Bowens op 5600°K. Maar waarschijnlijk gebruik je ook een of andere verstrooiing. Paraplu, softbox... Ik veronderstel dat deze een invloed hebben op de kleurtemperatuur. Je zal ook altijd reflectielicht hebben van wanden, plafond ... En dit zal ook getint zijn. Dus mijn veronderstelling: je hebt geen licht van exact 5600°K. op je grijskaart.
    Klopt, wanneer uw instellicht veel te hard staat in vergelijking met uw flitslicht, krijg je warmere kleuren. Wanneer je reflecterend licht gebruikt ( plafond wanden ) zal je een andere kleur hebben.
    Maar als je een custom witbalans maakt met uw toestel maakt dat allemaal niet uit.

Dus steeds een wit papier voor de juiste witbalans ( en een grijskaart om het licht op te meten )
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

Hoi Madmax,

In mijn cursus coulour management hebben we leren werken we met een soort grijskaart met 3 vlakken: wit, grijs, zwart (als ik het zo even mag uitdrukken).
      Of je nu foto's neemt met gloeilamen, daglichtlampen of flitslicht. Het eindresultaat komt steeds op hetzelfde neer. We spreken hier zelfs over meetbare kleuren!

Zelf ga ik het hier niet uit de doeken doen omdat dit perfect tot in detail is omschreven op deze link:

Comment

Nog iets belangrijks vergeten te zeggen:
        JE MOET DE WAARDEN VAN JE KAART LATEN METEN!
        Deze waarden heb je nodig om in ps in te geven!

Ook veel kaarten veranderen van kleur door ouderdom, de goedkope kaarten vlugger dan de dure natuurlijk.
        Daarom om een bepaalde tijdspanne opnieuw laten meten!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door servo
          Nog iets belangrijks vergeten te zeggen:
          JE MOET DE WAARDEN VAN JE KAART LATEN METEN!
          Deze waarden heb je nodig om in ps in te geven!

Ook veel kaarten veranderen van kleur door ouderdom, de goedkope kaarten vlugger dan de dure natuurlijk.
          Daarom om een bepaalde tijdspanne opnieuw laten meten!
          hoi, die link werkt niet, moet pdf zijn denk ik, maar die laadt ook niet.
          Ik heb een KoDak kaart, net gekocht. Hoe meet je dat dan?
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

Comment

Probeer deze is, dan zelf de pdf's openen.

Comment

Working...
            X