Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke filmpjes?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke filmpjes?

beste, ik ben nog maar net bezig met fotograferen en ik zit al bij het volgende probleem ! welke filmpjes moet ik gebruiken ?

Niet alleen prijs/kwaliteit maar ook de cijfertjes die daar altijd bijstaan ? (is dit de grofheid van de korrel of ben ik verkeerd ? )

wat zouden jullie mij aanraden, ik gebruik een canon XT( een museum model ben ik ondertussen al achtergekomen via dit forum (of speelt camera type geen enkele rol?)

ps nog een laatse vraagje: waar kan je je foto's het best laten ontwikkelen ?
    ik zacht ergens dat het 5 fr per foto was maar ik heb €8,80 betaald voor een filmpje van 36, waarvan de helft mislukt is en dus niet is megeleverd :$

weeten jullie advies? alvast bedankt
    Canon Eos 400D, Canon EFs 18-55

Re: Welke filmpjes?

Oorspronkelijk geplaatst door LaPinoio
    welke filmpjes moet ik gebruiken ?
    Wat is dat? Een filmpje?

Heb je je niet van forum vergist wat dit is BelgiumDIGITAAL.
    Wij gebruiken geheugenkaartjes

Nu wat die cijferkes betreft, die slaan op ASA/DIN wat voor het ASA getal overeenkomt met het digitale ISO. Nu in film zit je er niet veel naast met de korrel want hoe hoger de getalletjes, hoe groter de zilverkorreltjes en hoe gevoeliger de film. Dit vertaald zich in digitaal dan naar de ruis alleen moet je met film van film veranderen om gevoeliger te werken en digitaal moet je gewoon aan een knopke draaien.
    Nu wat ontwikkelen betreft ben je bij mijn weten van vroeger het goedkoopste in een Kruidvat of een Delhaize en dit met een vrij goede verzorging. Wil je dan van een bepaalde foto een grote afdruk in betere kwaliteit hebben, dan kun je overwegen om die bij een fotoboer te laten uitvoeren.

Hubert
    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik doe ook nog steeds alles analoog, wat niet wegneemt dat je hier heel veel kan bijleren over compositie, instellingen, ...

Qua filmpjes gebruik ik steeds Fuji (superia 200 / 400 / 800). Deze geven de kleuren zeer schoon weer, en zelfs de 800 heeft redelijk weinig korrel (gebruik wel meestal 400). Ook de NPH 400 is dik in orde (kijk meer eens op fujifilm.be).
      Kijk ook eens op volgende FAQ

Voor ontwikkeling: ik laat mijn foto's zo goed als nooit afdrukken. Ontwikkelen en contactsheet (of zelfs nog beter proofings) en het is weeral goedkoper. Op die proofings (ongeveer negatief 3x vergroot) kan je al goed genoeg zien of de foto goed is of niet en dan enkel diegene die je wil afdrukken, effectief ook laten afdrukken.
      Kost mij (ontw+proofing) 6 euro. Dan kan je al wat foto's laten afmaken vooraleer je aan die 8.80 zit hé.

Waar: ik doe mijn filmpjes binnen bij Milo-Profilab in Kontich. Zijn goed én snel ('s morgens voor 9u binnen, vanaf 16u klaar).

Comment

Voor zwart/wit fotografie kan ik je de Ilford HP5 Plus filmpjes aanraden, deze zijn wel ISO 400. Gemakkelijk te verkrijgen, zelfs bij mediamarkt verkopen ze deze voor nog geen 3 euro per rolletje.

Comment

Beste LaPinoio,

Ik ben nog maar net aan het overschakelen op Digi SLR dus ben een frequent film gebruiker.

Dit is wat ik gebruik:

Zwart/Wit :
          T-Max 100 of 400 voor redelijk grote vergrotingen met een fijne korrel
          Inford 800 of hoger voor een groffere artistieke korrel

Dia:
          Velvia 50 als er heeeeeel veel licht is en enkel voor landschap.
          gewone Kodak of Fuji in ondere omstandigheden.

Kleur negatief:
          Kodak Portra 160 VC : Mensen
          Kodak Portra 400 VC : Mensen
          Kodak Gold als het niet zo nauwkeurig moet.

ik hoop dat dit helpt
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

Comment

Working...
          X