Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's overbelicht met Nikon D50 en flitser SIGMA EF-500 DG ST

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's overbelicht met Nikon D50 en flitser SIGMA EF-500 DG ST

Gisteren ben ik de flitser gaan halen die hier op BD te koop werd aangeboden. Spijtig genoeg zijn al mijn foto's overbelicht in de TTL-stand.
    Omdat het gisterenavond niet meteen lukte, mocht ik de flitser enkele dagen mogen meenemen zodat ik hem verder kon testen om en alle instellingen van mijn camera na te kijken maar het heeft niet veel geholpen.

Volgens de tabel die ik vond op de saait van Sigma zou deze flitser nochtans moeten werken met het fototoestel maar mij lukt het niet om in de automatische stand een deftige foto te nemen.

Als ik de flitser op manuele stand zet met 1/16 flitsvermogen, krijg ik wel mooie foto's maar via mijn camera kan ik niets aanpassen aan het flitscompensatie. De flitser zelf reageert wel op het in- en uitzoomen dus er is gegevensoverdracht tussen de 2.

Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en er een oplossing voor gevonden heeft of gaan die twee gewoon niet samen?
    Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Re: Foto's overbelicht met Nikon D50 en flitser SIGMA EF-500 DG ST

kheb die super editie van sigma

sigma: goedkope slitsers, je mag dus niet verwachten dat ze 100% hetzelfde doen als een +600 euro nikon flits.

met dat in het achterhoofd kan je verder

kijk, flitsen is ook een deel van fotografie dat je moet leren. 't begint eigenlijk al met je lichtmeting. spot, spotgemiddeld of matrix geeft al een volledig verschillend flits patroon. (en das maar logisch ook!!!)
    dan heb je nog flitsinstellingen op de flash zelf. je moet zien dat die ook juist staan. je hebt ttl, ttl bl, manueel,... maar daar boven op kan je ook nog eens + of - eV instellen. zijn al jouw foto's té straf belicht? stel dan -eV in. (eigenlijk kan je eV op body, flits eV op body en flits eV op flits appart instellen!)

uiteindelijk heb je honderden euros neergelegd voor body, lens en flits. nu ga je toch niet alles op automatisch laten staan? bij A en S stand zou die flits enkel maar moeten invullen dacht ik. bij M geeft ze het nodige licht

ik flits meestal in M. ik geef diafragma en sluiter, flits flits zo hard als nodig is.
    foto als spiegel of als venster?

Comment

Op de flitser zelf staan 4 standen (off, TTL, manueel 100% flitsvermogen en manueel 1/16 flitsvermogen) verder kan je niets instellen.

Alle foto's die ik geprobeerd heb, zijn steeds met hetzelfde brandpuntafstand (50mm) zijn genomen in "A"-stand met 1/250 diafragma-opening. De spotmeting heb ik ook in de 3 mogelijke standen gezet (centraal, meerdere punten en matrix). Flitscompensatie en witbalans op de body heb ik ook aangepast en steeds zijn de foto's overbelicht en zie je geen verschil tussen de verschillende instellingen.

Ik kan enkel goede (lees: normaal belichte) foto's nemen als ik de flitser op manuele stand zet met 1/16 flitsvermogen. Ik dacht nochtans dat de flitser zou moeten invullen als ik de flitser èn de body op TTL instel.

Zelfs als ik op de body 1/16 flitsvermogen ingeef, zie je geen enkel verschil met TTL. Het flitsen gebeurt dan (volgens mijn bescheiden mening) nog steeds op 100%van het vermogen van de flitser ipv enkel het licht te compenseren dat nodig is om een goede foto te nemen.

Het lijkt wel alsof de flitser niet reageert op instellingen van de camera en ik hoopte dat dat het gevolg was van een verkeerde instelling.
      Alle suggesties zijn welkom want als beginner is het zeer waarschijnlijk
      dat ik iets over het hoofd gezien heb.
      Nikon D50 + Tamron AF18-200mm F/3.5-6.3 XR Di II + Nikkor AF70-300mm F/4-5.6G + Tokina ATX Pro 80-200 F2.8 + Nikkor 50mm F1.8 + SB800

Comment

De ST versie is gelijkaardig aan de SB600 en de Super versie is gelijkaardig aan de SB800.

Ik kan enkel van de Super spreken maar denk dat de St dit ook moet doen.
        Zet op ttl je cam ook op ttl en alles zou automatisch moeten flitsen, met een juiste belichting. Niets van metering of ev compensatie enz. Het spel moet gewoon werken.
        Nu weet ik niet voor de D50 want die is nieuwer dan de D70.
        Mijne Super werkte zonder problemen op de D70 maar niet op de D200.
        Na een firmware update bij Sigma werkte hij ook terug prima met de D200.
        Misschien moet hij voor de D50 ook up gedated worden. Ik heb daar echter nog niets van gelezen.
        Misschien eens contact opnemen met de support op de "saait van Sigma"

Hubert
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik ga zeker morgen m'n licht eens opsteken bij een paar leveranciers want de support van Sigma blijkt vrijdags gesloten te zijn.

Comment

Working...
          X