Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb een grellig probleem. HELP

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ik heb een grellig probleem. HELP

Ben in de winkel een spuitbusje perslucht gaan kopen om stof van de sensor te blazen.
    Ze hadden mij verteld de camera op een afstand te houden weg te richten en van ver op de sensor te spuiten.

Vliegt daar toch wel een hele sprits vloeistof mee door ALLES op de sensor.

Elke foto is nu een bollen vereniging.

Dat ik dat met perslucht best niet kan doen weet ik nu ook.

Graag oplossingen a.u.b.

Re: Ik heb een grellig probleem. HELP

ik heb deze spuitbussen al vaker gebruikt,is inderdaad zo dat als je ze schuin houdt er wat vocht meekomt,zo ook als ze in je tas steken en je ze dadelijk op het toestel gebruikt!
    dus voor je ze op je toestel richt,even een beetje lucht wegblazen en goed recht houden!
    normaal is die vloeistof niet agressief en zul je er weinig of niets meer van merken na het opdrogen,is dit wel zo kan je nog altijd terugvallen op sensor-swabs en cleaning vloeistof!
    suc6!
    grts; M

Comment

Met eclipse vloeistof en pec-pads krijg je het er zeker af ('k heb dit ooit zelf ook eens meegemaakt), maar ik heb er erg mijn twijfels over dat de vlekken na opdrogen vanzelf zullen verdwijnen (bij mij was dat in ieder geval niet zo)
      meer foto's op http://www.flickr.com/photos/8416810@N06/

Comment

Altijd eerst even proberen op een spiegel...
        :30D::5D::Sigma 18-50 F2.8 EX DC::Canon 17-40L F4::Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM::Canon 100 F2.8 macro::Canon EF 300L F4 IS::knutselspul:

Comment

Ik heb het ooit gehad op een lensfilter ... direct een waas en het gaat zekers niet vanzelf weg, het droogt trouwens zo goed als direkt op.
          Met eclipse ging het er redelijk vlot af, maar op een sensor kan je natuurlijk zo goed niet wrijven.
          Maar ik denk ook niet dat je moet panikeren, het zal er wel af gaan maar doe het rustig aan.
          Erger zou zijn als je het van te kort bij doet en je de sensor zou bevriezen ...
          Eclipse en swabs zijn nu uw oplossing ...
          Veel geluk met het reinigen.

Een tip ... zet de bus recht op de boord van een tafel en beweeg eerder je toestel ... ne mens heeft meer zijn sensor in het oog dan wat anders en de aandacht naar het rechthouden van zo'n bus is snel verdwenen.

Nog beter, een heel goede blaaspeer helpt even goed, is minder duur en veel veiliger
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Er is een gouden regel met lucht uit een bus:

1 Neem de bus nooit in de hand maar laat hem op de tafel staan.

2 Druk een keer op de knop zonder camera ervoor.
            (kan het eventuele vocht/stof weg uit het straalpijpje)

3 Houw nu de camera in de hand en druk met korte luchtstootjes totdat je
            denkt dat de sensor/spiegel of objectief schoon is.

4 Blaas nooit te lang achter elkaar door, maar met tussenposes van 5
            seconden ( dit om bevriezing tegen te gaan)

Zo doe ik het al jaren en geen enkel probleem mee ondervonden.
            "Maar laat die bus op tafel staan"
            Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drh
              Er is een gouden regel met lucht uit een bus:

1 Neem de bus nooit in de hand maar laat hem op de tafel staan.

2 Druk een keer op de knop zonder camera ervoor.
              (kan het eventuele vocht/stof weg uit het straalpijpje)

3 Houw nu de camera in de hand en druk met korte luchtstootjes totdat je
              denkt dat de sensor/spiegel of objectief schoon is.

4 Blaas nooit te lang achter elkaar door, maar met tussenposes van 5
              seconden ( dit om bevriezing tegen te gaan)

Zo doe ik het al jaren en geen enkel probleem mee ondervonden.
              "Maar laat die bus op tafel staan"

Klopt !

NOOIT te lang drukken, dan krijg je dit.
              Telkenmale gewoon effe pssst, pssst, kijken en het vorige even herhalen als het nog nodig blijkt !!!
              Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
              Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

BD0460BE

Comment

Alvast bedankt.

Ga hem toch binnen doen om hem grondig te laten kuisen.

Weet iemand waar?

Heb mij eens laten wijsmaken rechtstreeks bij De Beukelaar?

Comment

Hi,

Je zegt niet WELK merk spuitbusje, ik hoop dat het CO2 is.
                  Maar als er vloeistof (liquid propellants) in zit dan zal het wel lucht zijn.

NOOIT samengeperste lucht gebruiken. Als ze dat in de winkel aanraden, vragen of ze Luminous-landscape eens willen raadplegen. Kennen niet veel van digitaal.

Citaat:

"You can use either a hand squeezed blower bulb or compressed CO2 gas. Do not use cans of compressed air ..."

DPaul.
                  Last edited by DPaul; 7 maart 2006, 09:39.
                  DPaul - A.FIAP
                  D810, nikkors and other stuff

Comment

Hallo,

Mijn sensor (D 70) is al in geen jaar gekuist?
                    Nu begint het wel erg te worden.

Waar kan ik hier in 't Antwerpse sensor swabs&eclips vinden?

Of de scotch methode??

Ze spreken hier en daar over een filter? voor de sensor, kan je die dan niet beschadigen met scotch of sensor swabs?

Leo59

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leo59
                      Hallo,

Mijn sensor (D 70) is al in geen jaar gekuist?
                      Nu begint het wel erg te worden.

Waar kan ik hier in 't Antwerpse sensor swabs&eclips vinden?
                      Leo59
                      Foto Rembrandt. Daar heb ik ze gekocht maar is niet goedkoop. Ik geloof dat het ±€20 voor een flesje Eclips was en ±€70 voor de Swabs(12stuks).
                      Je kan de swabs wel recuperen, door er nieuwe peckpads op te zetten.(Er zit een pakje bij de eclips)
                      Goedkoper en misschien ook beter is enkel het flesje eclips te kopen en in de makro een set rubberen pottenspatels te kopen(±€2.8 voor een set van 3 grote en 3 kleine). 1 kleine doe je naar de botten door hem op maat te snijden(15.5mm breed) en de andere 5 geef je aan moeder de vrouw voor haar verjaardag .
                      Je kan dan de peckpads van bij de eclips op die gemodieerde spatel zetten en naar hartelust swapen .
                      Ik denk dat ze ook de peckpads hadden en je zal die vermoedelijk ook bij Grobet in voorraad vinden denk ik.

Hubert
                      PS. Met de scotch tape methode heb ik geen (goede of slechte) ervaring.
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

heb goede ervaring met scotch en pannelikker methodes.

kijk da lijkt misschien angstaanjagend zo'n stuk plakband

maar met de juiste plakband 'scotch magic' kan je amper iets fout doen.

met eclips kan je nog altijd je ccd/cmos verzuipen..
                        foto als spiegel of als venster?

Comment

Heb mijn D70 nu al meer dan 2 jaar, wissel regelmatig van lenzen, en heb af en toe een stofje, nooit meer dan 3, op groothoekstand. Dat zie je dan meestal alleen in de luchten. Gewoon weg retoucheren en van die sensor afblijven is tot op heden mijn devies en advies.

Comment

zo zie ik dat ook ... pas reinigen als je er echt last van hebt indien je een foto hebt waar het uitgesproken naar voor komt. Ik gebruik al 2 jaar een DSLR en heb nog nooit gereinigd. Waarschijnlijk zit er heel wat stof op maar op een foto is het niet zichtbaar.
                            ronaldsplace !! Click it
                            switch to canon
                            Hoe ouder de foto , hoe jonger we er uit zien !!!

Comment

Mijn ervaring met scotch tape was minder positief. Sommige vlekjes waren gewoon niet weg te krijgen en na het veelvuldig geprobeer bleven er toch lijmresten hangen. Ik denk doordat ik zo verwoed aan't proberen was en de lamp die in de buurt stond ondertussen de boel zodanig had verwarmd dat de scotch zich anders begon te gedragen.

Wel succesvol: pecpads + eclipse + zelfgemaakte spatel van pannenlikker.
                              De spatel heb je zowiezo nodig als je met de tape zou gaan knoeien om hem vlotjes te kunnen aandrukken.

Succes

Comment

Working...
                              X