Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Belichte films in de diepvries?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Belichte films in de diepvries?

Hey,

voor zij die nog herineringen hebben aan hun dia-tijd

Onbelichte films die leg je in de diepvries zover was ik al.

Maar nu heb ik deze week nog eens een paar velvia-foto'tjes geschoten, maar aangezien ik ook digitaal werk (en thesis en examens heb), zal het weer een hele poos duren (Juli of zo) tegen ik nog eens met velvia ga schieten? (ik gebruik die veel te dure velvia's dan ook alleen als 't echt nodig is).

Nu zit ik met een voor de helft belichte Velvia-film die ik dus pas mss binnen twee maand opnieuw ga gebruiken. Is het nu best dat ik hem even terugspoel (met tipje eruit) en dan weer in de vriezen leg. Of doe je dat beter niet met belichte film?

De films in kwestie zijn wel al twee jaar overtijd (wel altijd diepvries). Dus vandaar?

Bedankt,
    Brecht

Re: Belichte films in de diepvries?

Gewoon koel bewaren (ijskast, naast de Westmalle) moet volstaan hoor.

Comment

Best is de film volledig vol te schieten en de latente beelden meteen te (laten) ontwikkelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol
        Gewoon koel bewaren (ijskast, naast de Westmalle) moet volstaan hoor.
        En zien dat ge u niet mispakt.
        fotosite

Comment

in de diepvries heb ik nog nooit gehoord, in de frigo wel !
          je kan ze lang over datum in de frigo bewaren maar als je ze in je toestel steekt moeten ze zo vlug mogelijk volgeschoten en ontwikkeld worden!(en voor de flauwe plezanten onder jullie: ik heb het over filmpjes,en niet over madammen!)
          grts; M

Comment

Dus ik spoel hem beter niet terug en terug de frigo in?

Comment

Terugspoelen en in de koelkast. De chemie wijzigt met de warmte. Door gekoeld en op constante temperatuur te bewaren vertraag je dit proces. Natuurlijk geen jaar meer laten liggen. Diepvries is overkill.

Comment

Belichte z\w films zijn korter te bewaren dan als ze niet belicht zijn, en dan nog alleen als ze koel en droog zijn opgeborgen, dat weet ik uit vroeger tijden.
                Kleurenfilms en diafilms zijn daar nogal een beetje meer gevoelig voor, en zeker belichte films.
                Uw films zijn al een paar jaar over datum, dus het rijpingsproces is al behoorlijk uitgesteld, na het vormen van het latent beeld gaat dit proces zich versnellen en dan zou je dit weer een paar maanden gaan uitstellen door koeling.
                Het kan zijn dat het allemaal meevalt hoor, ik denk dat er misschien eens kleurzweem kan optreden en zonder een testje zou ik me daar niet aan wagen. Persoonlijk zou ik het belichte deel van de film zo snel mogelijk (laten) ontwikkelen.
                Groeten,

Paul

Comment

Ik ken genoeg mensen die maar 1 filmke per jaar trokken, dus dat latent beeld stond daar van Driekoningen tot Sinterklaas latent te zijn, en veel kleurzweem was er niet te zien hoor...

Comment

Ja, ja ook allemaal gezien. Bij sommige nog een paar vakanties in de zon en dan nog de camera in de warme auto laten liggen.
                    Maar 'k heb ook veel andere gezien, die alle kleuren van de regenboog hadden hoor.
                    Groeten,

Paul

Comment

Je hebt in principe gelijk: een belichte film moet zo snel mogelijk verwerkt worden. Maar een gedeeltelijk belichte film gedurende 2 à 3 maanden op een constante koele plaats (ijskast dus) bewaren zal hem niet zichtbaar doen degraderen hoor.

Comment

Ik zeg ook niet dat je ongelijk hebt, en het zal misschien wel geen nadelige gevolgen hebben, maar ikzelf en waarschijnlijk nog andere zullen dat niet riskeren als er waardevolle opnamen met die film gemaakt zijn.
                        Ik heb er vroeger ook nog gebruikt die over datum waren en ook nog weken laten liggen voor deze ontwikkeld werden, maar dan komt die ene keer en das dan pech hé.
                        Groeten,

Paul

Comment

In die tijd dat ik nog veel dia's maakte, wachtte ik altijd tot na de vakantietijd om mijn belichte films in te sturen tot een maand na de vakanties, dan was het eigen personeel van de ontwikkel centrale meestal weer terug en waren de ontwikkel resultaten veel beter van de centrale. Dus ik bewaarde de dia-films dan ook soms 2 maanden na belichting in de fruit-lade van de koelkast, en ik heb nooit nadelige gevolgen ondervonden.
                          Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn films nooit over datum waren.
                          Ook de nog niet belichte films bewaarde ik altijd in de fruit-lade van de koelkast.
                          Maar om ze nu in diepvries te stoppen lijkt mij niet goed. Daar bewaar ik wel mijn 10 sec. lijm in, die houd het dan ook minstens 4 jaar vol.
                          Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door drh
                            Maar om ze nu in diepvries te stoppen lijkt mij niet goed. Daar bewaar ik wel mijn 10 sec. lijm in, die houd het dan ook minstens 4 jaar vol.
                            't Schijnt ook goed te zijn om groenten, ijscreem, brood, edm in te bewaren.

Comment

Hoe is het mogelijk, weer wat geleerd.
                              Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Working...
                              X