Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raw of Jpeg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Raw of Jpeg

ik heb pas een camera waar ik RAW of JPEG kan schieten. er zit ook 'simpele' software bij (standaard meegeleverd). Ik kan de RAW afbeeldingen niet in PSP 8 / 9 openen ?? wat kan ik het best gebruiken om de RAW afbeeldingen te bewerken ???
    bvd
    groetjes
    MB
    Canon 400D, Canon 40D
    Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
    http://www.marcobrugmans.nl

Re: Raw of Jpeg

Je kan dit programma gebruiken om je raw file's om te zetten in tiffs.
    Normaal is er daar toch software voor bijgeleverd???
    Fotografie betekent 'schrijven met licht' Xposed
    Fujifilm X-Pro1 - Fujinon 35mm F/1.4 - Compact drive PD70X - Manfrotto 475B, 808RC4 en statieftas M100P - Ona Brixton field tan .

Comment

Wat voor camera? Want PSP9 kan tegenwoordig wel een hoop RAW formaten lezen...

Comment

het is een canon eos 350 D.
        Canon 400D, Canon 40D
        Canon EF-S 17-85 USM IS, Canon EF 55-250mm IS
        http://www.marcobrugmans.nl

Comment

D'r zit sowiezo software bij je camera. Heb je behoefte aan meer geavanceerde tools voor RAW kun je Breezebrowser, CaptureOne en Bibble eens bekijken.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bruggie
            het is een canon eos 350 D.
            De 350D wordt inderdaad (nog) niet ondersteund door het RAW input filter van PSP9 volgens de website. Maar... ze zeggen zelf:

Paint Shop Pro 9's Raw Camera support currently supports the following camera models:
            • Canon 300D Rebel, D30, D60, 10D, 1D, 1Ds, 1D Mark II, Powershot G3, Powershot G5
            • Nikon D1, D1h, D100, D2h, D1X, D70
            • Olympus 5050, 5060, E1, E10, E20; Fuji S2 Pro, S7000
            • Pentax *ist
            • Minolta A1, A2
            • Kodak 760, 14N, 14c
            Support for additional cameras models will be provided through Paint Shop Pro's auto-update feature as they become available. If you have a camera that is not currently supported, please send us the make and model of your specific camera.

Dus, al eens geprobeerd te updaten?

Anyway, just in case: de standaard File Viewer software van Canon kun je updaten naar Digital Photo Professional, ook van Canon, ici: http://www.canon-europe.com/Support/Patches/dpp/.

Verder natuurlijk PhaseOne's C1 ('t kost wat, maar dan heb je ook wat!). C1 en DPP zijn wat mij betreft de beste keuzes. Omzetten naar TIFF16 of TIFF8 en dat inlezen in PSP is heel goed werkbaar.

Raw Shooter Essentials van Pixmantec is (nog) gratis, maar zelf heb ik daar niet zulke goede ervaringen mee (rare artifacten in de gegenereerde TIFF file, problemen met scherpte). Voor 't snel beoordelen (geen bewerkingen) is Pixort nog interessant (kost tegenwoordig ook al wat centjes, maar er is ook een gratis versie van).
            Last edited by Joost; 14 april 2005, 10:43.

Comment

heb sinds kort:Rawshooter-essential 2005, gratis, overzichtelijk en werk makkelijk.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

heb een paar dagen met rawshooter gewerkt

oogt leuk....maar heb ook een probleem met scherpte en artefacten

persoonlijk ben ik niet ontevreden over DPP ,bovendien visualiseert die ook de jpg's en tiff's

wat mij betreft momenteel DPP en nadien PS en de windows viewer om te selecteren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door planar1.4
                  heb een paar dagen met rawshooter gewerkt

oogt leuk....maar heb ook een probleem met scherpte en artefacten

persoonlijk ben ik niet ontevreden over DPP ,bovendien visualiseert die ook de jpg's en tiff's

wat mij betreft momenteel DPP en nadien PS en de windows viewer om te selecteren
                  Je moet wat stoeien met RS.
                  Ik gebruik al een tijd rawshooter. En is een fijn en snel programma.
                  Mijn vaste instelling in corect: Detail extraction -50 dit om artefacten te voorkomen. De witballans doe ik met Color temprature, nooit met auto.
                  Ook tint gebruik ik nooit, je maakt er dan je eigen moeilijker op.
                  Ook noice en color suppression staat bij mij op 0. Voor noice gebruik ik helicon noicefilter.

Verder in batch convert: quality is higher. en apply sharping is off.
                  Het verscherpen doe ik in ps met de plugin 10d finisher.

mvg, drh

mvg, drh
                  Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bruggie
                    ik heb pas een camera waar ik RAW of JPEG kan schieten. er zit ook 'simpele' software bij (standaard meegeleverd). Ik kan de RAW afbeeldingen niet in PSP 8 / 9 openen ?? wat kan ik het best gebruiken om de RAW afbeeldingen te bewerken ???
                    bvd
                    groetjes
                    MB
                    ik heb een totaal andere vraag, heb raw shooter sinds een dag in huis, wie kan mij vertellen wat ik moet doen om de bewerkte raw te converteren naar jpeg en de afbeelding vervolgens opsla in een map?
                    bontje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bontje
                      ik heb een totaal andere vraag, heb raw shooter sinds een dag in huis, wie kan mij vertellen wat ik moet doen om de bewerkte raw te converteren naar jpeg en de afbeelding vervolgens opsla in een map?
                      bontje
                      Al eens de User Guide (F1) of de RAW Workflow Guide gelezen (te vinden onder het groene vraagtekentje, links bovenaan)? Staat prima uitgelegd...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

Comment

batch-convert aan klikken.
                        klik op add.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik schiet met m'n 350D altijd RAW + JPEG. Als je dan toch RAW schiet, kan die extra JPEG niet veel kwaad qua opslag. Ik maak dan altijd een extra backup van de RAWs en ik gebruik enkel die RAWs van de foto's die ik de moeite vind.

Bij mij mislukken nog altijd 8 foto's op de 10.
                          pixelpusher

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joost
                            Dus, al eens geprobeerd te updaten?

Heb binnenkort een D50. Wou ik kijken of ik mijn photoshop beestje ook kon updaten daarvoor. Merkte net dat ik de CS versie heb, en niet de CS2. Dus die raw update voor de D50 is blijkbaar voor CS2...

Wilt zeggen dat ik een nieuwe moet halen :'(

Comment

Ik werk hier ook met een 350D en raws kan je ook goed bewerken met DPP meegeleverd van Canon. Het probleem blijft dat als je ze naar JPEG zet dat je toch enorm van je kwaliteit verliest en scherpheid. Maar dat zal altijd zo blijven denk ik.

Nu heb ik een XS Drive aangeschaft en op een Shootingday regelmatig mijn kaartjes op mijn XS Drive gezet. Eens thuis gekomen overgepompt naar pc en strange als ik die bestanden die van mijn XS Drive komen wil openen in DPP krijg ik altijd een foutmelding van DPP en sluit die af.
                              Iemand daar ervaring mee? Of wat gebruiken jullie?

Comment

Working...
                              X