Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen : hoe het goed doen? SB-800

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsen : hoe het goed doen? SB-800

Okee, gisteren de SB-800 aangekomen.
    Vragen : zeer veel!
    Ik heb géén ervaring met flitsen aangezien ik beginner ben en pas nu na een jaar de nodige fondsen heb kunnen verzamelen

Waarmee moet ik rekening houden? Iemand tips???

Ik heb echt zoveel mogelijk info nodig, zaterdag ga ik naar een concert en zou graag foto's willen nemen. Weinig licht dus!

Moet ik nu ik een flits heb de ISO waarde nog steeds op 800 zetten? Zo ja, welk voordeel heeft dit?
    Kan ik het best fotograferen met diafragma of sluitertijdvoorkeuze?
    Waarom staat de sluitertijd op 1/60 wanneer ik wil flitsen? Welk voordeel heeft een hogere sluitertijd.

Dit messageboard is de enige bron van info, dus jullie help is meer dan welkom!

Is er desnoods iemand in de buurt van Aalst die me praktische uitleg kan geven?

Help, tips gevraagd!
    Ik weet dat er fotografen op shows zijn die gebruik maken van het witte kapje op de flits. Ik zou dit ook willen doen. De lens die ik wil gebruiken is ofwel de 1.8 50mm of de standaard D70 zoom 18-70.
    Waar moet ik op letten?

Sorry voor deze resem beginnersvragen, maar ik wil heel graag goed leren foto's maken.

Re: Flitsen : hoe het goed doen? SB-800

eerste vraag .. heb het niet gevonden in je opstel ... met welke body ga je de SB-800 gebruiken? en in mindere mate, maar ook niet onbelangrijk, welke lens

op een D100 heb je bv. geen iTTL ondersteuning,wel DTTL
    op een D70 heb je iTTL en ondersteuning creative lighning met 1 kanaal en een flitssynchro tot 1/500
    op een D200 het je iTTL en creative lightning met 2 kananlen en flitssynchro tot 1/8000 via de automatische Focal blade functie

als je body creative lightning ondersteund, kanje rustig in AV mode blijven werken

De SB-800 heeft twee witte kapjes: er is een ingebouwde two-way bouncer die prima resultaat geeft als je kan plafondflitsen. De tweede is een Omnibouncer helpt je minder harde schaduwen te geven

voor concertfotografie zou ik bijna niet flitsen: hoge iso, lange sluitertijd, groot diafragma en lichtjes inflitsen, anders verlies je de "couleur locale"

bij flitsen met een bewegend onderwerp moet je eens experimenteren met "rear shutter"
    Last edited by Visio; 17 mei 2006, 16:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
      eerste vraag .. heb het niet gevonden in je opstel ... met welke body ga je de SB-800 gebruiken? en in mindere mate, maar ook niet onbelangrijk, welke lens

op een D70 heb je iTTL en ondersteuning creative lighning met 1 kanaal en een flitssynchro tot 1/500

als je body creative lightning ondersteund, kanje rustig in AV mode blijven werken

De SB-800 heeft twee witte kapjes: er is een ingebouwde two-way bouncer die prima resultaat geeft als je kan plafondflitsen. De tweede is een Omnibouncer helpt je minder harde schaduwen te geven

voor concertfotografie zou ik bijna niet flitsen: hoge iso, lange sluitertijd, groot diafragma en lichtjes inflitsen, anders verlies je de "couleur locale"

bij flitsen met een bewegend onderwerp moet je eens experimenteren met "rear shutter"
      Een D 70. De lens : 50mm 1.8 of 18-70mm (standaard D70 lens)

O ja, alvast bedankt!

Hoe zit het met spotmeting??? Kan ik spotmeting gebruiken met een flits?

Wat is het voordeel van invulflits overdag en wanneer gebruiken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xjawax
        Wat is het voordeel van invulflits overdag en wanneer gebruiken?
        In fel zonlicht bv, dan kun jeschaduwen iets verlichten, bv bij een portret zie je dan iets van de ogen en geen ongelofelijke zwarte driehoek onder de neus.

En gewoon langzaam beginnen bij bladzijde 1 van de manual en dan steeds iets verder. Niet gelijk beginnen met CLS ed., maar stap voor stap. Na jaar ben ik pas begonnen met remote flitsen n heb soms nog dat ik denk hoe kan dit nu.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

aangezien je merkeigen lenzen gebruikt zal de iTTL perfect werken .. met niet merkeigen lenzen heb je soms problemen dat de zoom niet juist wordt doorgegeven of dat zelf de belichting niet meer klopt bij flitsfotografie

je kan eens beginnen met wat oefenen met de TTL en de TTLBL stand op je flits .. en dan eens met flitscompensatie naar boven en naar beneden in verschillende omstandigheden zodat je goed leert aanvoelen hoe je flits zal reageren

blijf verder gewoon in AV-modus of in M-modus werken, maar zorg ervoor dat je sluiter niet boven de 1/500 gaat en dat je geen overbelichting zou krijgen (als je op een zonnige dag f2,8 kiest, en je max 1/500 kan kiezen, dan zal je vermoedelijk nog teveel zonlicht hebben)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Visio
            (als je op een zonnige dag f2,8 kiest, en je max 1/500 kan kiezen, dan zal je vermoedelijk nog teveel zonlicht hebben)
            dan kan je toch de high speed sync gebruiken? (althans met mijn canon)
            Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
            Focaldesign

Comment

kan niet met D70 wel D200, D2X
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
              X