Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een echte beginner (ixus 50)!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een echte beginner (ixus 50)!

Hallo,

Een wens van mij was om ooit eens een leuke (goede) digitale camera te kopen. Een maand of 8 geleden heb ik dit ook gedaan. Ik wou een klein, compact en een eenvoudig te bedienen camera en heb dus toendertijd de Canon digital ixus 50 gekocht (aanbeveling PC magazine, stond ergens op deze site). Dit komt natuurlijk bij lange na niet in de buurt van een professionele of semi professionele camera. Tot nu toe heb ik er toch nog aardige foto's mee kunnen schieten, waarvan 90% op de volautomatische stand (lekker gemakkelijk). Ik denk alleen dat je soms beter uit de bus komt qua foto als je hem handmatig instelt, afhankelijk van het type foto natuurlijk. Ook vind ik het leuker om handmatig foto's te kunnen maken!

Nu heb ik al wat geprobeerd te experimenteren met allerlei standen op mn cam, maar ben niet echt tot een verbetering gekomen (ligt aan mij). Nu heb ik ook al wat rondgelezen op dit forum, sommige dingen begreep ik wel andere dingen weer niet.
    In maart dit jaar was de world cup schaatsen (Thialf Heerenveen), waar ik moest werken. Hier had ik de unieke kans om helemaal beneden bij de boarding te staan naast de persfotograven. Natuurlijk had ik mijn zakformaat cameraatje meegenomen. Alle automatische stand foto's zijn enigzins gelukt, maar de handmatig genomen foto's zien er niet uit (getuige onderstaande foto).
    In ieder geval 1 ding wat ik begrijp is pannen, het meebewegen van bewegende voorwerpen zodat het bewegende voorwerp scherp is, er beweging in de foto zit en de achtergrond mooi wazig is (kwam ik pas achter na schaatsen).
    Over een maandje of 5 is de A1 GP racing op zandvoort, hier wil ik natuurlijk ook weer wat foto's gaan maken. Nu hoop ik dat met een hoop tips toch enigzins redelijke foto's kan maken. In de tussentijd heb ik dan nog wat experimentatie tijd.
    Dus ik wil graag wat tips voor bijv het fotograferen van een snelle auto, een schaatser etc en dan mbt sluitertijden iso waarde etc. Klopt het dat je een speciale lens nodig hebt voor het fotograferen van bewegende voorwerpen met een lange sluitertijd ivm overbelichting, kan dat op de ixus 50? Hoe snel ik voor dit soort foto's mijn ixusje het beste in?

En dr staat in mijn menu ook stich hulp, was dat???
    En video systeem, wat is beter NTSC of PAL of wat is daartussen het verschil?

Klopt het dat digitale Macro is om stilstaande voorwerpen van dichtbij haarscherp te fotograferen zodat de achtergrond mooi onscherp is?

Natuurlijk ben ik me ook bewust dat mijn ixusje geen spiegelreflex is.

Het zijn een heleboel vragen, wie o wie heeft zin om deze beginner uit de brand te helpen!!!
    Think small, think simple, think Canon, think digital ixus 50

Re: Een echte beginner (ixus 50)!

Oorspronkelijk geplaatst door maartennr1
    In ieder geval 1 ding wat ik begrijp is pannen, het meebewegen van bewegende voorwerpen zodat het bewegende voorwerp scherp is, er beweging in de foto zit en de achtergrond mooi wazig is (kwam ik pas achter na schaatsen).
    Persoonlijk heb ik nog geen ervaring hiermee, maar naar het schijnt moet je veel oefenen (wat je eigenlijk voor alles moet doen)

Over een maandje of 5 is de A1 GP racing op zandvoort, hier wil ik natuurlijk ook weer wat foto's gaan maken. Nu hoop ik dat met een hoop tips toch enigzins redelijke foto's kan maken. In de tussentijd heb ik dan nog wat experimentatie tijd.
    Waar je zal moeten op letten bij autosport, indien je achter een hekwerk staat, dat je niet scherpsteld op het hekwerk en de auto dan wazig is.

En dr staat in mijn menu ook stich hulp, was dat???
    Volgens mij is dit een hulp om panorama's te nemen

En video systeem, wat is beter NTSC of PAL of wat is daartussen het verschil?
    Dit zijn 2 verschillende systemen NTSC wordt vooral in de VS gebruikt en in Europa gebruikt men PAL. Als je de beelden van je fototoestel op je TV wil bekijken zal je je fototoestel op PAL moeten instellen.

Klopt het dat digitale Macro is om stilstaande voorwerpen van dichtbij haarscherp te fotograferen zodat de achtergrond mooi onscherp is?
    Yep

Natuurlijk ben ik me ook bewust dat mijn ixusje geen spiegelreflex is.
    Zoals hier dikwijls gezegd wordt ligt een goede foto meer aan de diegene die de foto neemt en niet aan het toestel

Het zijn een heleboel vragen, wie o wie heeft zin om deze beginner uit de brand te helpen!!!
    Ik hoop dat dit al een beetje helpt. Weet er nu ook nog niet zo veel van.

Groeten,
    Ptah

Comment

de handmatig genomen foto's zien er niet uit (getuige onderstaande foto)
      Tja, die ziet er inderdaad niet uit.

Comment

Thx voor de tips . Tenminste nog iemand die me een beetje antwoord geeft . Enne tja, die foto die er niet uit ziet . Heb me gisteren pas aangemeld hier op t forum, dus weet ik ook nog niet hoe ik een foto kan publiceren. Wel goede site trouwens, zijn die belgen toch niet zo dom als wij Nederlanders denken .
        Graag zou ik nog meer tips ontvangen, oa over sluitertijden en ISO waardes. Ik weet wel hoe ik dit op mijn ixusje moet instellen, alleen wanneer en waarvoor

Comment

Graag zou ik nog meer tips ontvangen, oa over sluitertijden en ISO waardes. Ik weet wel hoe ik dit op mijn ixusje moet instellen, alleen wanneer en waarvoor
          Wat je hier nu vraagt is een cursus fotografie...
          Hier kan je al mee beginnen: http://www.belgiumdigital.com/tips/articleid/150

Comment

ok dan, dit had ik echter nog niet gezien op deze site thx! Heb het nog niet helemaal gelezen, maar mijn 1e indruk is wel ok. Is het verstandig om een cursus of een workshop fotografie te gaan volgen of enkele lessen te nemen? Of is dit overbodig? Ook hiervoor aanbevelingen.

Ik merk wel dat ik het steeds leuker en intressanter vind worden, het is verslavend !

Comment

In maart dit jaar was de world cup schaatsen (Thialf Heerenveen), waar ik moest werken. Hier had ik de unieke kans om helemaal beneden bij de boarding te staan naast de persfotograven.
              woon je dan ook toevalig in heerenveen?
              Flickr

Comment

Nee ik woon niet in Heerenveen maar in Leeuwarden, waarom dan?

Comment

Nee ik woon niet in Heerenveen maar in Leeuwarden, waarom dan?

ik kom zelf wel uit heerenveen
                  Flickr

Comment

Ok, dat kan. Maar misschien kan jij me helpen met het antwoord op de volgende vragen:

Bij het fotograferen met mijn ixus 50 van bijv een race auto (of schaatser):

wat is de beste ISOwaarde, 50, 100, 200 of 400?
                    wat is de beste sluitertijd?
                    Moet de functie AiAf (ofzo) uit?
                    Moet ik dan een AF lock of focusvergrendeling maken?
                    Moet ik met de auto of ander voorwerp meebewegen?
                    Moet ik de belichting vergrendelen en dus een AE lock maken (zonder flits natuurlijk)?
                    Welke methode voor lichtmeting kan ik het beste gebruiken, is dit deelmeting, gem. centrum meting of spot?
                    Moet het foto effect gewijzigd worden in onscherpte?
                    Kan ik het beste mijn camera op oneindige opname zetten (dus tegenovergestelde van Macro, icoontje van een berg in de camera)?
                    Het beste snel achter elkaar sluiteren, dus continu opname maken?

Het zijn er veel, maar ik hoop dat je mij het beste advies wil geven.

Comment

als je bij het knoppen zoeken "pannen"in typt heb je waarschijnlijk leesvoer voor een heel jaar.
                      ik heb even voor je gekeken en hieronder een paar links voor je geplaatst

http://forum.belgiumdigital.com/show...ghlight=pannen

http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=hoe+panning

http://forum.belgiumdigital.com/show...ht=hoe+panning

en er staan er zo nog veel meer in het forum

Groeten Nico
                      Flickr

Comment

Thx voor de tips, sommige had ik idd al gelezen over pannen hoe dat precies werkt. Kheb de handleiding ook nog even een aantal keren doorgelezen mbt sluitertijden en ben erachter gekomen dat ik wel sluitertijden van 1 tm 15 sec kan kiezen in de handmatige modus, maar hele korte sluitertijden zijn niet handmatig in te stellen. Helaas, moet dat dus automatisch.

Op de site van Canon met technische gegevens staat dit:

15 - 1/1,500 sec.
                        (Lange sluitertijden van 1 sec. en meer alleen bij Handbediening. Sluitertijden van 1,3 sec. en meer werken met ruisreductie).

Als ik echter de witbalans verminder, wordt de sluitertijd dan ook korter?

Comment

Working...
                        X