Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
ik kan Elsan enkel bijtreden, eens je gewoon bent op M te werken kan je er voordeel uithalen.
De belichtingsmeter zie je als je door je zoeker kijkt onderaan, een soort lineaal met streepjes. Zie je links van de middelste streep kleine balkjes dan heb je overbelichting, zie je ze rechts dan heb je onderbelichting. ALs je op M werkt heb je de keuze of je sluitertijd aanpassen of je diafragma, afhankelijk van wat je wil bereiken. Op de D70 kan je dat doen met de wieltjes ter hoogte van de ontspanknop.
groeten linda
Geldt dit ook voor Canon toestellen? Ik heb in mijn 30D zoeker ook zo een lineaal. Maar als ik het goed voor hebt dient die om de belichting zelf te compenseren, maar niet echt om het licht te meten en zo te zien of je onder- of overbelicht.
Of heb ik er helemaal niets van begrepen?
Kan je toch snel effe uittesten : zet je diafragma willekeurig en draai je sluitersnelheid omhoog en kijk waar de streepjes naar toe lopen.
Ik zou zeggen: begin lekker op de P-stand (automatisch) totdat je behoefte hebt om op A (diafragma voorkeuze) of S (sluitertijd voorkeuze) te gaan werken.
Gebruik wel de P-stand en niet de groene programma (heeft je camera die?), want dan gaat je camera ook de witbalans, saturatie en verscherping en zo aanpassen. Dat wil je toch zelf in de hand hebben, zodat je zelf de sfeer crëeert.
Als je niet weet wat ik bedoel gebruik dan de groene programma stand... of lees de handleiding
Geldt dit ook voor Canon toestellen? Ik heb in mijn 30D zoeker ook zo een lineaal. Maar als ik het goed voor hebt dient die om de belichting zelf te compenseren, maar niet echt om het licht te meten en zo te zien of je onder- of overbelicht.
Zonet ff geprobeerd om een makro opname te maken:Automatische mode was geen probleem,maar op manueel kreeg ik de foto niet scherp.
Ik zal nog veel moeten leren,maar heb er wel zin in.
Alleen jammer dat een dag maar 24 uur duurt.Ik heb veel te weinig tijd.
Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
schitterende maltwhisky op de kast
Ik werk vooral met diafragma voorkeur; als ik echt de indruk wil hebben van beweging zal ik wel op S fotograferen.
M gebruik ik enkel als ik de beschikking heb over:
- genoeg tijd om de opname te maken
en
- een externe lichtmeter tot m'n beschikking heb
(ik zie anders niet in hoe je de juiste lichthoeveelheid die je opname nodig heeft kunt meten).
M heeft je wel volledige controle, maar je kan dat imho niet zomaar toepassen. Je moet het licht kunnen meten, je moet weten hoeveel licht er op je onderwerp valt, en op basis daarvan kan je dan zelf bepalen of je de lichtmeter volgt, of, als je een (of meerdere) stops over- of onderbelicht.
Ik zie het voordeel niet van op M werken, als je toch nog altijd TTL meet. Je gaat dan gewoon hetgeen je camera anders voor jou doet, zelf gaan doen. Op volledig manueel fotograferen heeft -imho- enkel voordeel als je weet dat je camera 'bedrogen' zal zijn door de TTL meting, of, als je weet dat het licht achter je onderwerp bv een paar stops sterker is dan het licht op de voorgrond, en je daar iets mee wilt doen, maar met TTL meting, kan je dat niet precies weten.
Toch wel, maar, als je nu op bv A of S fotografeert, wat is het voordeel dan van M ?
Op A of S zal je camera ook van z'n TTL meting uitgaan, en dat is net hetzelfde wat jij zal doen als je op M fotografeert en gebruik maakt van de informatie de lichtmeter op je camera geeft. Jij zal zelf dan de juiste sluitertijd of diafragma kiezen, op dezelfde manier alsof jouw camera dat zal doen, alleen, jouw camera zal het sneller kunnen doen dan jij.
Nu kan je wel zeggen dat je meer vrijheid hebt in de M stand (je kiest zelf diafragma en sluitertijd), maar, toch zal het erop neer komen dat je de juiste combinatie moet vinden. Als je toevallig de juiste hoeveelheid licht hebt bij het gewenste diafragma en de gewenste sluitertijd, dan heb je geluk, maar is dat niet het geval, dan zal je toch concessies moeten doen, en één van de 2 veranderen, maar daardoor veranderd het andere ook omgekeerd evenredig. (Of je moet idd met je ISO waarde gaan spelen).
Ik wil gewoon zeggen: IMHO heeft M enkel voordeel als je gebruik kunt maken van een lichtmeting, anders dan de TTL meting. Als je gebruik maakt van TTL, zie ik het voordeel niet in van op M te werken (terwijl ik dat voordeel wel zie als ik bv in de studio werk, waar ik over alles controle heb: de hoeveelheid licht, de richting, de hoeveelheid licht die op het onderwerp vanuit iedere richting valt kan meten, en op basis daarvan dan m'n diafragma en sluitertijd kan kiezen.
@Whoami : als je met zware tele werkt heeft het wel degelijk belang manueel te werken. Uit ervaring weet ik tot welke sluitersnelheden ik kan zakken om een scherp beeld te behouden en toch voldoende licht binnen te krijgen met de lens waar ik mee werk. Als ik in aperture voorkeur moest werken en de camera volgen zou ik vlugger bekaaid uitkomen. Heeft voor mij trouwens weinig zin omdat ik sowieso toch veelal op zijn wijdst zit met het diafragma. Ik ben ervan overtuigd dat ieder zijn manier van werken heeft, en ik vind dat je maar moet werken met de methode waar je je het gemakkelijkst mee voelt. Ik hou nu eenmaal graag de zaken onder controle
Helemaal gelijk dat ieder z'n manier van werken heeft.
Echter, als je nu met zware tele's werkt, maakt het (qua scherptediepte) dan nog zoveel uit als je nu op f4 of f8 werkt ? Indien dit niet het geval is (heb zo geen ervaring met zware tele's), dan zou ik gewoon m'n diafragma zo vol mogelijk openzetten, en dan heb je zowiezo de korst mogelijke sluitertijd. (Wat natuurlijk nog geen garantie is voor een scherpe foto; misschien wordt de sluitertijd dan toch nog niet kort genoeg, en moet je je iso nog verhogen).
Maargoed, iedereen werkt natuurlijk zoals hij dat het liefst doet. Het zijn de resultaten die tellen.
Helemaal gelijk dat ieder z'n manier van werken heeft.
Echter, als je nu met zware tele's werkt, maakt het (qua scherptediepte) dan nog zoveel uit als je nu op f4 of f8 werkt ? Indien dit niet het geval is (heb zo geen ervaring met zware tele's), dan zou ik gewoon m'n diafragma zo vol mogelijk openzetten, en dan heb je zowiezo de korst mogelijke sluitertijd. (Wat natuurlijk nog geen garantie is voor een scherpe foto; misschien wordt de sluitertijd dan toch nog niet kort genoeg, en moet je je iso nog verhogen).
Maargoed, iedereen werkt natuurlijk zoals hij dat het liefst doet. Het zijn de resultaten die tellen.
Niet alleen omwille van de scherptediepte, omwille van het licht alleen al moet je vol open, meeste deel van de tijd toch. Sportopnamen bij voldoende licht durf ik al eens op F8 gaan maken omwille van de grotere scherptediepte, natuurfoto's gebeuren meestal op F6.3.Beiden gebeuren op manueel met een constant bijregelen van de sluitersnelheid in functie van het licht. Voor beide soorten fotografie mis je gewoon de nodige tijd om het anders te doen. Je kan niet gaan onderbelichten in Ev stapjes als je een vluchtshot maakt van een meeuw, of een sprong van een paard op jumping.
Comment