Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MAnuele instellingen.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• MAnuele instellingen.

Wanneer gebruik je eigenlijk manuele instellingen bij het nemen van een foto.
    Of is het best om de automatische instellingen te nemen?
    Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
    schitterende maltwhisky op de kast

Re: MAnuele instellingen.

Wat versta jij onder Manueel en auto?

A en S zijn semi-auto (en de meesten schieten hier mee), P is zo goed als volledig auto.
    M gebruik ik soms bij irritante lichtomstandigheden waar het licht steeds constant is zodat de lichtmeting geen fouten zou maken.

Moeilijke vraag ze
    flickr

Comment

Tja wat bedoel ik......
      Ben een beginnerke dus ik heb ZOVEEL vragen.
      Belichting en diafragma instellingen daar ga ik eerst eens wat mee proberen.
      Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
      schitterende maltwhisky op de kast

Comment

Met manuele instellingen heb je volledige controle en kun je er het meeste uithalen. Bij automatisch niet.

Automatisch gaat een eind ver.
        Maar bij moeilijker situaties, speciale aspecten die je wilt bereiken dan moet je wel manueel/semi-automatisch gaan.

Doe op uw gemak en begin bij één situatie die je graag doet (vb landschappen, portretten, ...) en bekijk hoe je met de settings kunt spelen.

Dit hangt ook van uw toestel af, nl hoeveel controle het toestel u geeft.
        Op een D70 vb kun je naar hartelust instellen en experimenteren.

Comment

er zijn 2 dingen:

focus: auto of manueel
          belichtingsprogramma:
          P (diafragma en sluitertijd worden door camera gekozen)
          A (zelf diafragma kiezen)
          S (zelf sluitertijd kiezen)
          M (manueel, zelf diafragma en sluitertijd kiezen, handig bij flitswerk)
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Wanneer gebruik je eigenlijk manuele instellingen bij het nemen van een foto.
            Als je bedoelt M-stand (manuele instelling van sluitertijd en diafragma) :
            simpel antwoord : altijd.
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
              Dus jij wil zeggen dat jij bij elke lichtomstandigheden precies weet welke sluitertijd en diafragma moet gebruiken i.c.m. elk gewenste ISO? Lijkt me sterk.

Ik gebruik alleen de M-stand op mijn D50 wanneer ik nachtfoto's maak. Anders gebruik ik of de diafragma voorkeuze of de sluitertijd voorkeuze.
              Nikon D50 | 18-55 mm. f/3,5 - f/5,6 | 50 mm. f/1,8 | 14 mm. f/2,8 | SB-600 | Omnibounce | 2gb SD-card

Comment

Dat is nu eigenlijk wel een interessante vraag hoor.

Werken al de goede fotografen hier altijd volledig manueel of gebruiken jullie wel eens Tv of Av, en waarom/wanneer?

Comment

Ik werk bijna altijd op A, behalve als ik door steden loop waar ik mensen fotografeer, dan op P.

Oh... je had het over de goede fotografen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Opgezetfan
                    Dus jij wil zeggen dat jij bij elke lichtomstandigheden precies weet welke sluitertijd en diafragma moet gebruiken i.c.m. elk gewenste ISO? Lijkt me sterk.

Ik gebruik alleen de M-stand op mijn D50 wanneer ik nachtfoto's maak. Anders gebruik ik of de diafragma voorkeuze of de sluitertijd voorkeuze.
                    Ik stel mijn diafragma in in functie van de Dof die ik wil bekomen en in functie van de hoeveelheid licht die voorhanden is. Mijn sluitersnelheid stel ik in functie van het aantal mm's brandpunt en de bewegingssnelheid van mijn onderwerp.
                    De belichtingsmeter in de camera zal mij informatie verschaffen over de gekozen instelling. In functie daarvan kan ik de sluitersnelheid aanpassen of indien nodig de ISO verhogen. Ingewikkeld is dat niet.
                    fotosite

Comment

Ook nog met de ais lenzen?

Manueel alleen nog bij studiowerk, en macro, volgens de instellingen van mijn studioflitsen, en gemeten met een externe lichtmeter. dan kan je het diafragma instellen naar de gewenste scherptediepte, en de sluitersnelheid is eigenlijk van ondergeschikt belang, tenzij je het omgevingslicht wil laten meespelen.
                      De ingebouwde lichtmeter van de huidige camera's zijn zo goed, dat je er in normale omstandigheden weinig kan aan verbeteren, werk je in RAW, dan is er "zeker" geen probleem.

Comment

Ook nog met de ais lenzen?
                        Dat niet, maar is een gewoonte geworden sinds ik met de 50-500 werk.
                        Op sluitervoorkeur kun je niet echt rekenen heb ik ondervonden omdat de foto's dan vlug te donker zijn. Kun je in RAW wel gaan aanpassen maar als je teveel licht toevoegt ga je ook in RAW ruis ontwikkelen.
                        Op diafragmavoorkeur wil ik ook niet rekenen omdat ik dan de sluitersnelheid niet in de hand heb en dit bij sport- en natuurfotografie toch essentiëel is.
                        Rest me dus de M stand.
                        Keigoeie lens die 50-500, maar ze vraagt toch wat ondervinding.
                        fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan
                          De belichtingsmeter in de camera zal mij informatie verschaffen over de gekozen instelling.
                          Bedoel je dan het histogram? Die kan je toch pas consulteren als je de foto genomen hebt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door armani
                            Bedoel je dan het histogram? Die kan je toch pas consulteren als je de foto genomen hebt.
                            ik kan Elsan enkel bijtreden, eens je gewoon bent op M te werken kan je er voordeel uithalen.
                            De belichtingsmeter zie je als je door je zoeker kijkt onderaan, een soort lineaal met streepjes. Zie je links van de middelste streep kleine balkjes dan heb je overbelichting, zie je ze rechts dan heb je onderbelichting. ALs je op M werkt heb je de keuze of je sluitertijd aanpassen of je diafragma, afhankelijk van wat je wil bereiken. Op de D70 kan je dat doen met de wieltjes ter hoogte van de ontspanknop.
                            groeten linda

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door linda16093
                              Zie je links van de middelste streep kleine balkjes dan heb je overbelichting, zie je ze rechts dan heb je onderbelichting.
                              Linda, bedankt voor de toelichting.

Geldt dit ook voor Canon toestellen? Ik heb in mijn 30D zoeker ook zo een lineaal. Maar als ik het goed voor hebt dient die om de belichting zelf te compenseren, maar niet echt om het licht te meten en zo te zien of je onder- of overbelicht.

Of heb ik er helemaal niets van begrepen?

Comment

Working...
                              X