Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

center weighted

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• center weighted

Tot nu toe heb ik eigenlijk nauwelijks center weighted metering gebruikt.
    Ik ben nu een jaar en een half bezig.
    Ik gebruik ofwel matrix ofwel spot.
    Toch zweren sommige -eerder old school?? - fotografen bij center weighted.

Kan iemand eens IN DE PRAKTIJK weergeven hoe dit precies zit en waar/waarom centered weighted metering toegevoegde waarde heeft.

Enige situatie met toegevoegde waarde die ik zo direct zie is een foto met uw subject heel centraal en voor de rest weinig op de foto.

Maar ja, daarom vraag ik het dus.
    Last edited by PSG; 30 april 2006, 22:25.

Re: center weighted

Weinig replies.

Comment

Bij center weighted (= globale meting met nadruk op het midden) weet ik wat er gebeurt en kan ik véél gemakkelijker ingrijpen omdat ik weet wat er gebeurt. Bij matrixmeting is een interpretatie van de meetgegevens veel minder straightforward. Hoewel ik vermoed dat er in de meeste gevallen weinig verschil zal zijn met center weighted.

zie ook hier hoe 3-D matrix meting werkt in een Nikon.
      Wat mij daarin stoort is dat er algoritmen gebruikt worden en vergelijkingen met zogenaamde standaardsituaties, zonder dat ik daar iets in te zeggen heb...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
        Tot nu toe heb ik eigenlijk nauwelijks center weighted metering gebruikt.
        Ik ben nu een jaar en een half bezig.
        Ik gebruik ofwel matrix ofwel spot.
        Toch zweren sommige -eerder old school?? - fotografen bij center weighted.

Kan iemand eens IN DE PRAKTIJK weergeven hoe dit precies zit en waar/waarom centered weighted metering toegevoegde waarde heeft.

Enige situatie met toegevoegde waarde die ik zo direct zie is een foto met uw subject heel centraal en voor de rest weinig op de foto.

Maar ja, daarom vraag ik het dus.
        Ik begrijp uw redenering niet zo goed, je gebruikt dus ofwel matrix- ofwel spotmeting. Dat zijn nu de twee uitersten! De toegevoegde waarde, zoals je zelf aanhaalt met centrummeting is inderdaad lichtmeting in 't midden (bij D200 bvb instelbaar van 6 mm tot 13mm). Dit is in feite een compromis tussen matrix en spot.
        De reden dat zovele deze meting gebruiken komt misschien uit het prille analoge tijdperk toen er geen matrix meting was, enkel centrum en in 't beste geval nog spotmeting. ( De serie FM en FE van Nikon bvb, de matrix is pas met de FA gekomen).
        D7000, 10.5 tot 340 mm . . .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dicidi
          Ik begrijp uw redenering niet zo goed, je gebruikt dus ofwel matrix- ofwel spotmeting. Dat zijn nu de twee uitersten!
          Nu, zo ongewoon is dit niet. Verschillende sites raden center weighted eerder af (of stellen dat het weinig toegevoegde waarde heeft). Onze Pol zegt dit ook wat tussen de regels.

Ik had het antwoord ondertussen zelf al gevonden maar wou nog eens horen welke ervaring anderen nog aanbrachten.

Mijn bronnen confirmeren wat onze Pol stelt. Matrix is minder voorspelbaar dan center weighted. Oude analoge rakkers hadden ook geen preview en histogram dus dan hadden ze liever center weighted, neem ik aan. En je stelt dat er in begin trouwens enkel CW was.

CW is blijkbaar ook goed voor trouwfoto's waar het witte kleed van de bruid en het zwarte kostuum van de bruidegom (omgekeerd zou raar zijn ) de meting in de war stuurt.
          Een ander voordeel ligt in de situatie tussen de twee extremen (zoals je aangeeft) : waar er grote verschillen in belichting zijn ( -> spot ) maar waar je toch grote vlakken van gelijke belichting kunt identificeren. Zoals vb een berglandschap waar een stuk in het zonlicht valt en een ander stuk in de schaduwen valt.

Deze pagina vond ik interessant :
          Last edited by PSG; 2 mei 2006, 21:10.

Comment

Bijkomend nadeel van matrixmeting (enfin volgens Nikon zelf): "levert niet het gewenste resultaat op in combinatie met vergrendeling van de belichting of belichtingscorrectie." (handleiding D70 p.75)
            Centrumgericht bij Nikon D70 wil zeggen: een cirkel in het midden van naar keuze 6, 8, 10 of 12 mm wordt voor 75% meegewogen.
            Ikzelf ga altijd voor centrumgericht in normale situaties, en soms spot. Normaal gesproken weet je uit ervaring wat voor tijd en diafragma je kan verwachten bij de meeste belichtingssituaties. Lijken de cijfers abnormaal, dan gaan we even spotmeten of komt de losse lichtmeter erbij.
            Last edited by pol parasol; 2 mei 2006, 23:00.

Comment

ik gebruik cw meestal als matrix geen goed resultaat geeft

deze is met CW gedaan
              er was voortdurend zon en schaduw
              en met matrix waren de foto's soms wa te donker

Last edited by Dirtyharry71; 3 mei 2006, 12:18.
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Working...
              X