Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
We zouden graag onze oude dia's en negatieven digitaliseren en ik ben op zoek naar een scanner die daar geschikt voor is. Heeft er soms iemand (goeie) ervaring met bepaalde merken en andere nuttige tips?
Een dia/negatief scanner heeft de betere/beste resultaten. Een flatbedscanner voor A4 etc... zou ik niet nemen omdat deze kwalitatief een pak minder zijn voor deze doeleinden. Maar als het voor enkele dias/neagatieven is, zou ik er geen 500€+ aan uitgeven voor een dia/neg scanner.
Hangt er natuurlijk van af welke kwaliteit je wenst, maar een Epson Perfection 4990 doet dat toch heel voortreffelijk, bovendien kan je via een adapterplaat 8 ingekaderde dias, of 24 niet ingekaderde dia's of negatieven inscannen, de meegeleverde software herkend ieder beeld appart, en gaat deze ook appart gaan opslaan, je kan er ook vanalles gaan instellen, zoals ICE (stofverwijdering) enz. na de prescan kan je beeld per beeld appart de curven aanpassen alvorens de definitieve scan uit te voeren.
De resultaten zijn vergelijkbaar met deze van een Nikon LS III , maar minder goed dan deze van een LS4000 of LS5000.
In combinatie met Adobe Photoshop CS2 en mijn Konica Minolta Dimage 5400 II heb ik erg goede resultaten, verwacht niet te veel van de meegeleverde software.
Comment