Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij panofoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp nodig bij panofoto's

Hoi allemaal,

Ik ga morgen naar en locatie waar ik aan de binnenkant van een gebouw panofoto's wil maken.
    Ik heb de keuze tussen de 16 mm fish , 14 mm, 17-35 en 28/70 mm van nikon.
    Met welke lens kan ik het beste foto's maken ?
    Het gaat mij niet om de kwaliteit van de lens, maar meer het brandpunt.
    Hoeveel overlapping moet ik ongeveer nemen ?

bedankt voor de hulp

alex
    Website : www.alextimmermans.com
    Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
    Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Re: Hulp nodig bij panofoto's

Dit topic even verplaatst naar een meer passend subforum.
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

Comment

JLP,

voor mijn gevoel gaat de vraag toch echt over het gebruik van een lens.

alex
      Website : www.alextimmermans.com
      Collodion weblog : http://collodion-art.blogspot.com/
      Collodion movie : http://www.youtube.com/watch?v=mzCCjlubQ2o

Comment

Om een minimale beeldvervorming te krijgen kies je best voor een neutrale lens, geen groothoek en ook geen tele, dus voor ongeveer 45 mm brandpuntsafstand (kleinbeeldformaat, dus rekening houden met de cropfactor van je camera (Nikon D70 = 1,5 of Canon EOS 350D = 1,6) dus resp 30 mm brandpuntsafstand voor een D70 en 28 mm voor een EOS 350D !).

Neem een overlapping van ongeveer 1/3.

Zet je camera op een statief en zorg ervoor dat alles in alle richtingen waterpas is.

Werk manueel. Stel dus zelf je diafragma en tijd in. Kijk daarvoor eerst welke waarden je camera zou nemen in automatische stand, en neem daar een gemiddelde van. Dat zijn dan je manuele instelligen. Zo verandert de instelling van je camera niet van foto tot foto, zodat je ook geen abrupte helderheidsverschillen krijgt tussen de foto's, helderheidsverschillen die je gegarandeerd krijgt als je automatisch werkt.
        Beauty need only be a whisper
        Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Comment

Hi,

Akkoord met alles wat hier boven staat.

Welke lens je neemt hangt af van het gebouw. Je neemt de grootste brandpuntafstand, waar nog alles opstaat wat je in de foto wil.

Laat boven en onder een nogal ruime marge, want een deel gaat verloren bij het stitchen. Hoe horizontaler je camera staat, des te minder gaat er verloren.

Als je toch groothoek moet gaan, is de de-fishing of de-barreling routine van de gebruikte stitching software ook van belang.

Maar ook hoe meer groothoek, des te verder ligt het nodale punt van de lens naar voor, en mag je pivot punt niet vlak onder het filmvlak liggen, ZEKER niet als er dingen dicht bij de lens staan in de overlapping tussen 2 fotos.

Dus tip. Als er iets dicht bij de lens staat, maak je pano dan zo, dat je daar niet moet overlappen.

DPaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tmh
            dus voor ongeveer 45 mm brandpuntsafstand (kleinbeeldformaat, dus rekening houden met de cropfactor van je camera .
            Tmh,

Volledig akkoord met je, behalve dit puntje.
            Een kleinere sensor (dan ff) maakt gewoon een uitsnede (Engels: crop) maar de perspectiefvervormingen enzo worden door de lens zelf bepaald.
            Daar verandert de crop volgens mij niets aan.
            Dus ga voor een 50mm lens (of theoretisch een ~43mm) als je geen vervormingen wil.

Comment

Vervormingen? Gebruik toch een programma als PTGui om te stitchen, dan maakt het geen fluit uit of je met een fish-eye, supergroothoek, standaard of teleobjectief werkt.

Als je met een D2X een 360x180 pano maakt,bestaande uit zes opnames plus twee opnames voor het plafond en de vloer, gemaakt met het 10,5 mm fish-eye objectief, krijg je een panorama van bijna 12.000 pixels breed en 6000 pixels hoog. De zogenaamde ´entrance pupil´ of het ´nodal point´ ligt bij dat objectief tussen de voorste lens en de gouden ring op het objectief. Als je dat als draaipunt voor de camera gebruikt krijg je pano´s waarbij ook de voorgrond perfect gestitched is. Een verkeerd draaipunt resulteert in niet goed aansluitende deelopnames in je panorama.

Groeten, Miriam

Comment

Hoe maak je dan een opname van vloer ?
                Snel effe in de lucht springen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stefken
                  Hoe maak je dan een opname van vloer ?
                  Snel effe in de lucht springen ?
                  regelmatig maak ik die helemaal niet en plaats een cirkel met mijn naam over de kleine plek die vrij blijft. Soms ook neem ik het statief gewoon mee op de foto en dan kan ik later besluiten om het statief weg te poetsen of zichtbaar te laten. En heel soms haal ik de camera van statief en maak de laatste opname gewoon uit de hand. Dat gaat overigens niet altijd goed, omdat bij een al te afwijkend standpunt PTGui vreemde fratsen moet uithalen om de vloerfoto redelijk in het geheel in te passen.

groeten, Miriam

Comment

Working...
                  X