Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje over AF..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vraagje over AF..

'k Heb een vraagje..

eos 350D, ingesteld op P met alle focuspunten geslecteerd.
    Waarom krijg ik soms foto's die niet over de hele lijn scherp zijn? Ik bedoel dat er steeds veel verschil zit in scherptediepte tussen bv. de persoon die ik trek en 'de bloempot' die erachter staat.
    Ik weet wel dat er bij het half indrukken van de sluiter vb. 2 focuspunten gaan oplichten. Stelt de kodak dan scherp enkel op die 2 punten?
    Ook iets gelezen over het rode bolletje dat je heen en weer moet schuiven op het 'te schieten' onderwerp...

iemand iets zinnigs te vertellen tegen deze amateur?

Greetz!

Re: Vraagje over AF..

Als er bij het scherpstellen 2 focuspunten oplichten, dan betekent dat alles wat ter hoogte van die punten ligt "scherp" zal zijn. Door de werking van de scherptediepte (of DOF) zal alles wat voor of achter dat onderwerp minder scherp zijn. En hoe verder de afstand tot de "scherp" onderwerpen, hoe minder scherp...

Legt dit iets uit?
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

Comment

Ikken de 350D niet goed genoeg om een precies antwoord te geven, maar ik denk dat ik wel iets in algemene zin kan vertellen.

Een camera kan op slechts één afstand scerpstellen. Door een hoge diafragmawaarde te nemen (bijv. F16) kun je het gebied dat we als scherp ervaren (in feite het gebied van net-niet-zichtbaar-onscherp-voor-het scherpstelpunt tot compleet-scherp en dan weer tot net-niet-zichtbaar-onscherp-na-het-scherpstelpunt) zo groot maken dat het lijkt alsof voorwerpen die achterelkaar staan toch allebei scherp worden afgebeeld.

Dat een camera tig-scherpstelvelden heeft, wil niet zeggen dat ie op al die punten tegelijk kan scherpstellen. Afhankelijk van de instelling van de camera en de beweging in het beeld, zal de processor in de camera bepalen welk scherpstelveld zal worden gebruikt voor de autofocus. Dit stukje automatisering is dus de reden dat er meer dan één scherpstelveld is.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...

Groeten, Miriam

Comment

Lees eens het hoofdstuk over AF-punt selecteren in je handleiding vanaf bladz. 73 dan kom je al een stuk verder. Nog beter is met camera en handleiding ernaast gaan uitproberen zodat je meteen kan kijken wat er gebeurt en wat er mis kan gaan. Als alle 7 de ledjes oplichten dan staat je camera op automatische AF en kiest hij als het ware zelf zijn scherpstelpunt. Succes ermee.
        Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
        Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Nog een aardige praktijktip, kies zelf je scherpstelpunt. Weet je tenminste zeker dat de camera er geen andere gedachten op na houdt

Je loopt namelijk het risico dat de camera juist datgene kiest (meeste contrast) wat je niet scherp wilt.
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

ja, das een goeie opmerking hoor, maar als ik nu een hele foto wil die scherp is...?
            Mss beter de Adep kiezen dan? of diafragma opdrijven?

alvast merci voor de tips!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever
              ja, das een goeie opmerking hoor, maar als ik nu een hele foto wil die scherp is...?
              Mss beter de Adep kiezen dan? of diafragma opdrijven?

alvast merci voor de tips!
              Dat zeg ik toch... hogere diafragmawaarde is voor jou de oplossing. Miriam

Comment

Ge zijt een schatje se!

Greetz!

Comment

Working...
                X