Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trap Focus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Trap Focus

Heeft iemand hier ooit van gehoord?

Ik las er een stuk over, dat zeer interessant is.

De camera zo instellen dat hij de foto neemt op het moment dat het onderwerp in je gewenste focuszone komt. De D70 kan dat.
    Bij sportfotografie is dat ook lastig, maar de trappingtruuk zorgt er wel voor dat er automatisch afgedrukt wordt op het moment dat het onderwerp scherp is. In de andere gevallen drukt de gebruiker op de knop, en dan is het vaak afwachten of dat moment juist was.

TRICK: You can get the D70 to wait and release the shutter only when an object has moved into a preset focus distance if you set the AE-L/AF-L button to AF ON (set in custom function #15) and then keep the shutter pressed all the way down while NOT pressing the AE-L/AF-L button. This is called Trap Focus. Some people report that this works great for getting sharp macro shots on their D70s. How does this trick work? Presuming you have the camera set to AF-S (CF #02) the camera won't shoot until it thinks the subject is in focus. By setting the AE-L/AF-L button to AF-ON the camera won't focus itself unless you press that button. If you don't press the AF button or focus ring the camera has to wait for the subject to move and when the "in focus" dot lights up the camera will shoot so long as you've been holding the shutter button all the way down. This trick works so long as you have the camera and lens set to AF-S mode and keep holding the shutter all the way down. If you set the camera to manual or touch the focus ring on an AF-s lens while holding down the shutter it will shoot at the wrong time. It's a primitive hack and I doubt it's smart enough to predict subject motion for good results photographing something like horses jumping over a fixed object, but worth a try. It also doesn't work if the subject is moving so fast that the camera doesn't notice it's in focus as the object flies by. Of course you need to prefocus the lens where you want it while not holding the shutter down.

Sorry voor het engels, maar zo trof ik deze tekst aan.
    Het werkt in ieder geval perfect.

Gr kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Re: Trap Focus

Toffen truuk.
    Moet ik eens proberen.

Heb je soms een link met meer info ?

Comment

Nee, dit ving ik ook maar ergens op.
      Natuurlijk deel ik zoiets met jullie.

Het werkt allemaal vrij simpel.
      Als je nog iets wil weten dan vraag het meer.

Gr kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Het komt blijkbaar van Ken Rockwell.

Krijgt hier blijkbaar veel kritiek maar heb toch al heel wat interessante dingen op zijn site gevonden.

Comment

Is hier ooit eens ter sprake geweest.

Voila, uit de oude doos: http://forum.belgiumdigital.com/show...ght=trap+focus
          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
          lidnummer: BD0371NL

Comment

Dit ga ik zeker eens proberen, vroeger kon ik dit met mijn F801s+databack, met de D70 blijkbaar ook!

Smt.

EDIT: net geprobeerd, en het werkt inderdaad
            Last edited by summit; 4 maart 2006, 00:33.
            Nikon met enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

Comment

werkt dus wel enkel met prefocus als ik 't goed begrijp

wat is dan 't verschil met gewoon prefocus doen en knop half ingedrukt houden en dan doordrukken op 't gewenste moment ???
              Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
              Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

@ KvP
                als het werkt zoals je meld zou je dan de tekst niet inhet nederlands kunen zetten of zoals jij het hebt ervaren
                mijn engels is ook niet zo perfect dat ik alles ervan versta
                thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Comment

Zo kan je de functie uitproberen.

1) Zorg ervoor dat in het setup-menu de "CSM menu" op gedataileerd staat.
                  2) Zet in het “CSM menu” de optie nr 15 “AE-L/AF-L” op “AF AAN”

Daarna kun je op een bepaald punt scherpstellen door het drukken van de AE-L AF-L knop ipv de ontspanknop.
                  Als je nu de ontspanknop indrukt zal er geen opname gemaakt worden. Beweeg nu de camera met ingedrukte ontspanknop, zodra je met het focus punt oh het juiste punt bent zal er een opname gemaakt worden.

Hopelijk kan je hiermee verder.
                  PS: vergeet niet de instelling terug te zetten na het testen. Want een ontspanknop dat geen foto’s maakt doet wel raar. 

Comment

Werkt met een Canon ook hoor .

Comment

Met mijn D100 gaat het zelfs heel goed. Bewijs zijn de honderden foto's van mijn vliegende beestjes weer zo een troef van Nikon

Frans

Comment

is een ouwe techniek die veel analoge reflexen ook al hadden.

Comment

bedankt Cdirk
                          maar ik gebruik een canon 300d
                          bedoel je Cfn pers voorkeuze
                          * daar heb ik op keuze 4
                          sluiter /AE vergrendelknop
                          4 keuzes
                          0/=AF/AE vergrendel
                          1/=AE vergrendel /AF
                          2/=AF/AF vergrendel, geen AE
                          3/= AF/AF, geen AE

welke keuze zou ik nu moeten maken voor de trap Focus ben hier wel nieuwschierig of dat op mijne 300d ook lukt

Zou ik kunnen gebruiken bij autosport

@Frans vdm die beestjes vind ik super ,maar zonder die elektronika kennis zal dat ons nooit lukken denk ik of die focus trap zou op mene 300d moeten werken hopelijk wel, maar dan zal het nog niet zo goe zijn als uw foto's
                          Had ik ook maar zo een opa
                          Last edited by force; 7 maart 2006, 22:01.
                          thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door force
                            @Frans vdm die beestjes vind ik super ,maar zonder die elektronika kennis zal dat ons nooit lukken denk ik of die focus trap zou op mene 300d moeten werken hopelijk wel, maar dan zal het nog niet zo goe zijn als uw foto's
                            Had ik ook maar zo een opa
                            Ja het is idd een bundeling van elementen die dit mogelijk maakt. Het is ook een vorm van trap hoewel wat je daar eigenlijk bedoelde was met de camera alleen. Er zijn echter wel eenvoudige hulpmiddelen te maken. In vele gevallen heeft het te maken met observatie, hoe je een triggersignaal kunt bouwen om de camera te bedienen. Voor vb iets grotere dieren kan dat een draadje zijn, een geluidsignaal, er zijn veel varianten mogelijk. Het gebruik van het focus detectie systeem in de camera's werkt vooral goed op behoorlijke grove veranderingen. Is zeker bruikbaar in sommige gevallen.

Maar in het algemeen ben ik daar ook regelmatig aan het bekijken voor echte fijne detectie's onder de vorm van beeldherkenning. Ik heb een aantal jaren hardware gemaakt om razendsnel vormen te herkennen en daaruit een beslissing te nemen, goed of fout. Mijn huidige hardware chip is zeker instaat die berekeningen te maken in extreem korte tijd. Het is meer een kwestie hoe bekom je heel snel een beeldopbouw waaruit je de berekeningen kunt maken. Alles hangt af hoeveel tijd beschikbaar is om een verandering op te nemen.

Deze week kreeg ik nog een aanvraag binnen van iemand die graag de tongbeweging van een dier wou opnemen (This would be to catch the fast tonge of a free toad ). Ik denk echter dat die bewegingen zo snel zijn dat geen enkele normale camera zelfs met een detector vertraging van 0 msec dit aankan. Maar het blijft nagalmen in mijn gedachten. Zo krijg ik wel meer van die rare vragen binnen van de andere kant van de wereld omdat ze zien dat ik actief ben in snelle opnames.

frans

Comment

@force

Cf4 heeft niets te maken met trap focus. Dat zit niet op de 300D en is volgens mij alleen op de 1D / 1Ds beschikbaar, wellicht ook op de 5D.

Er is wel een 'almost trap focus'-truc die afhankelijk van je lens ook op de 300D zou moeten werken:

Comment

Working...
                              X