Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trap Focus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Trap Focus

heb mijn 300d toch naar een 10d (softwarematig) geupdate
    als het daar mee lukt zou het toch ook met mijn 300 d moeten lukken
    thnkx/EOS 600D 18/55 lens EF 90/300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door force
      heb mijn 300d toch naar een 10d (softwarematig) geupdate
      als het daar mee lukt zou het toch ook met mijn 300 d moeten lukken
      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
      is volgens mij alleen op de 1D / 1Ds beschikbaar, wellicht ook op de 5D.
      Ik zie niets staan over een 10D...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Force
        bedankt Cdirk
        maar ik gebruik een canon 300d
        Ik heb me gebaseerd op de D70, ervaring met de 300D heb ik niet.

Oorspronkelijk geplaatst door frans_vdm
        In vele gevallen heeft het te maken met observatie, hoe je een triggersignaal kunt bouwen om de camera te bedienen. Voor vb iets grotere dieren kan dat een draadje zijn, een geluidsignaal, er zijn veel varianten mogelijk.
        Bestaat er ook een manier om de D70 te laten afgaan op de een of andere mannier, aangezien deze geen extern contact heeft.
        Heb eens een tijdje gezocht naar een schema om eventueel een schakeling te maken waarmee ik met een contact, draad, schakelaar, fotocel..... de draadloze functie zou kunnen benutten, maar tot nu toe nog niets gevonden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CDirk
          Bestaat er ook een manier om de D70 te laten afgaan op de een of andere mannier, aangezien deze geen extern contact heeft.
          Heb eens een tijdje gezocht naar een schema om eventueel een schakeling te maken waarmee ik met een contact, draad, schakelaar, fotocel..... de draadloze functie zou kunnen benutten, maar tot nu toe nog niets gevonden.
          Hum, de D70 is niet echt geschikt hiervoor tenminste als het een beetje snel moet gaan. Dit was de reden waarom ik nooit mijn D100 heb vervangen en waarom ik vandaag de D200 gekocht heb. In die zin is de D70s veel beter en fexible. Ware de D200 er niet geweest dan was het voor mij een D70s geweest, hoewel mijn D100 vandaag nog steeds zijn werk doet.
          De D200 is gewoon een andere klasse voor mijn type werk met enorme verbeteringen vooral bij lange belichtingen ( die ik zo nodig heb) maar vooral een experimenteele camera.

Dus D70, nee, D70s ja, nog beter D200.

Frans

Comment

Hum, de D70 is niet echt geschikt hiervoor tenminste als het een beetje snel moet gaan.

Frans
            Ik bedoelde niet echt op hoge snelheid. Gewoon de camera laten afgaan op een extern signaal.

Comment

Ik bedoelde niet echt op hoge snelheid. Gewoon de camera laten afgaan op een extern signaal.
              Ja je kunt het via een afstandsbediening, of tenminste als je stuureenheid dit signaal simuleert kan het gaan. Maar dan ben je voor de snelle bewegingen toch nog ietjes beperkt want ook voor de afstandsbediening is meer tijd nodig om de signalen te verwerken dan het direct sturen via een draadverbinding. Maar als het verschijnsel in de orde ligt van minimaal de algemen shutter-lag van de camera of trager kan het perfect werken ook op een D70.

De algemene workflow zou dan zijn:

detektor bouwen die een digitaal signaal uitgeeft ( 0 of 1 )
              een funktie generator daarmee aansturen die dezelfde pulsen uitgeeft als de afstandsbediening.
              Dergelijke pulsen kunnen technisch gemakkelijk opgemeten worden waardoor je de juist pulssequentie bekomt. Die dan genereren is een kwestie van toepassing in hardware of software. Voor een leek heel moeilijk, voor een electronica freek gemakkelijk.

Frans

Comment

Ja je kunt het via een afstandsbediening, of tenminste als je stuureenheid dit signaal simuleert kan het gaan. Maar dan ben je voor de snelle bewegingen toch nog ietjes beperkt want ook voor de afstandsbediening is meer tijd nodig om de signalen te verwerken dan het direct sturen via een draadverbinding. Maar als het verschijnsel in de orde ligt van minimaal de algemen shutter-lag van de camera of trager kan het perfect werken ook op een D70.

een funktie generator daarmee aansturen die dezelfde pulsen uitgeeft als de afstandsbediening.
                Dergelijke pulsen kunnen technisch gemakkelijk opgemeten worden waardoor je de juist pulssequentie bekomt. Die dan genereren is een kwestie van toepassing in hardware of software. Voor een leek heel moeilijk, voor een electronica freek gemakkelijk.

Frans
                Moeilijk Frans?? hoe kom je erbij

Gr Kees
                Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Comment

Frans

Iemand die weet heeft van een dergelijk schema voor de D70?. Een electronica freek ben ik wel niet, een schema achter bouwen moet wel haalbaar zijn.

Comment

Iemand die weet heeft van een dergelijk schema voor de D70?. Een electronica freek ben ik wel niet, een schema achter bouwen moet wel haalbaar zijn.
                    Het meest eenvoudige en goedkoop zou een bestaande IR bediening zijn van de D70 en daar je stuursignaal van een eigen detector op aansluiten op de plaats waar je anders je drukknop hebt. Dan moet je zelfs die pulsen niet meer maken. Hoe die bediening er vanbinnen uitziet weet ik niet ( ik heb er geen) maar dat moet toch eenvoudig te doen zijn.

Frans.

Comment

Het meest eenvoudige en goedkoop zou een bestaande IR bediening zijn van de D70 en daar je stuursignaal van een eigen detector op aansluiten op de plaats waar je anders je drukknop hebt. Dan moet je zelfs die pulsen niet meer maken. Hoe die bediening er vanbinnen uitziet weet ik niet ( ik heb er geen) maar dat moet toch eenvoudig te doen zijn.

Frans.
                      Zal ik eens proberen.

Comment

Kan er eens iemend een voorbeeldfoto posten die op deze wijze werd genomen??????
                        MDB-VL
                        Canon 350D - EF 28/80 - EF 75/300

Comment

Frans
                          Ziet er idd heel makkelijk uit
                          Maar ja, ik ben dan ook een electronica freak (Grad.-> Ing. in de electronica/microprocessoren).

Comment

Hierbij een foto waar dmv 2 laserstralen een vlieg gedetecteerd werd. Het detectie systeem stuurt dan de extra supersnelle shutter.

Dat kun je echter nooit bereiken met de "trapfunctie" van een camera zelf. Zal nooit snel genoeg gaan en onderwerp is veel te klein. Grotere objecten en vooral trager zullen wel werken.

En zo heb ik er honderden genomen, maar dat is oud nieuws.

De nieuwe D200 wordt nu uitgerust om straks als de beestjes er weer zijn, weer volop te gaan fotograferen.

Frans

Comment

CDirk,

Ik denk ook dat je gewoon een afstandsbediening moet triggeren, die je dan ergens bij je lens attacheert. Het board vind je hieronder, het verhaal hier.

Hier nog wat (http://thehowzone.com/how/D70-Remote/), alsook hier: http://xray.bmc.uu.se/markh/cam_trig/d70_trigger.html

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Comment

En een vb om die afstandsbediening aan te sturen....

Frans

Comment

Working...
                                X