Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterft de reportageflitser uit?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Mijn Nikon Z9 is toch wel vrij lichtgevoelig, kan er in de hoge ISO mee gaan zonder veel ruis (die in nabewerking dan ook nog eens makkelijk te verwijderen is).
    En toch heb ik een Nikon en Godox reportage flitser die ik zelfs vrij dikwijls overdag buiten gebruik. Maar zoals reeds aangehaald is werken met flitslicht een discipline op zich....
    Dus, zoals JaJa zegt : "Uitgestorven, nee hoor :-)".

    groeten,
    Hans.

    Comment


    • #17
      Helemaal uitgestorven zal een reportageflitser niet zijn. Bij juist gebruik kan het nog steeds een toegevoegde waarde geven.

      Wat je wel merkt is inderdaad dat door de huidige technologie het niet altijd nodig is om te flitsen.
      1. Moderne camera's presteren tegenwoordig zeer goed op een hogere ISO waarde
      2. De (in-body) beeldstabilisatie is een handig hulpmiddel waardoor je dikwijls met langere sluitertijden kan werken.
      3. De nabewerkingssoftware is zo goed dat je donkere delen makkelijk kan ophalen.
      Uiteraard moet je van een reportageflitser geen wonderen verwachten, je kan met een zaklampje ook geen hele zaal uitlichten.
      Maar een reportageflitser kan wel dat beetje licht toevoegen waar het aanwezige licht net onvoldoende is.
      Bij fout gebruik is het ook heel makkelijk om de sfeer die in het beeld zit helemaal weg te flitsen.

      Als je gaat kijken naar bekende fotografen dan zijn er die heel hun stijl opgebouwd hebben rond het gebruik van een reportageflitser.
      Langs de andere kant zijn er fotografen die het gebruik van flitslicht in het algemeen volledig afzweren.

      De belangrijkste regel als het gaat om licht: The Inverse Square Law

      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #18
        Bij 2 aankopen voor de verzameling zat een Metz 60 CT-4 set.
        Handleiding Metz Mecablitz 60 CT-4. Bekijk de Metz Mecablitz 60 CT-4 handleiding gratis of stel je vraag aan andere Metz Mecablitz 60 CT-4 bezitters.


        De eerste is naar een pro fotograaf gegaan die hem op statief wou gebruiken, draadloos aangestuurd. Hij was er zo tevreden van dat ie direkt een tweede wilde. Heb hem toen naar een andere aanbieding op 2dehands verwezen. De tweede set heb ik zelf gehouden.

        Heel zelden gebruik ik nog een kleine Canon EX series flitser(ke) gemonteerd op de flitsschoen.
        Last edited by Silver Roller; 20 december 2023, 18:50.

        Comment

        Working...
        X