flits vs. continu licht... een overzichtje: click
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Flits vs. Continu licht
Collapse
X
-
Flits vs. Continu licht
some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!Labels: Geen
-
-
Re: Flits vs. Continu licht
Een mooie samensvatting toch rest mij een vraagje die mij al een tijdje bezig houd. Soms worden softboxen voorzien van continulicht en flits. Onlangs was ik bij iemand in de fotostudio die dit ook gebruikte, jammer genoeg niet achter gevraagd. Weet jij toevallig wat dat daar juist de bedoeling van is?
-
Het continu-licht bij de studioflitser dient om een idee te hebben van hoe de belichting er uit ziet. Men noemt dit ook wel piloot-licht of pilot-light.
Meestal is het te zwak om er goed foto's mee te maken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk berichtHet continu-licht bij de studioflitser dient om een idee te hebben van hoe de belichting er uit ziet. Men noemt dit ook wel piloot-licht of pilot-light.
Meestal is het te zwak om er goed foto's mee te maken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door diabolix Bekijk berichtMet de pilootlampen, die trouwens evengoed in sterkte regelbaar kunnen zijn, kan je perfect fotograferen. Aangezien dit licht een stuk minder fel is kan je met grote diafragmaopeningen gaan werken. Vergeet wel je witbalans niet correct in te stellen want de kleurtemperatuur is een stuk lager dan die van het flitslicht op diezelfde flitskop.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk berichtmeestal dan ook wel je iso nog wat omhoog draaien ... want zoveel licht geven die dingen nu ook weer niet
ISO staat helemaal niet overdreven hoog hoor, is zeker geen punt.
Witbalans aanpassen, dat is wel belangrijk...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk berichtflits vs. continu licht... een overzichtje: click
Al vast bedankt voor de heldere uitleg die er vast en zeker (of zeker en vast) zal komen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk berichtWat ik niet begrijp is het laatste punt van continu licht: een hoge ISO, lange sluitertijd etc. Je verlicht dan toch al alles en kan je de ISO toch laag houden? Bedenk nog wel even bij het reageren dat ik met studio, flitsen etc helemaal geen ervaring heb, en met fotografie een beetje.
Al vast bedankt voor de heldere uitleg die er vast en zeker (of zeker en vast) zal komen.
het probleem is dat een model / persoon nooit 30 seconden bvb expliciet stil kan zitten / staan, er zal altijd een beweging of dergelijke zijn en door de lange sluiter wordt deze beweging dan ook weergegeven. als men flitst, gaat men een eventuele beweging deels bevriezen, omdat de belichting van je onderwerp gebeurt door een lichtflits en dit 'gedeelte' van de foto zit in het diafragma wat in het begin van de opname zitWebsite: http://www.svisimaging.be
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door H@rm Bekijk berichtWat ik niet begrijp is het laatste punt van continu licht: een hoge ISO, lange sluitertijd etc. Je verlicht dan toch al alles en kan je de ISO toch laag houden?
eventueel te verbeteren door gebruik te maken van vibratie reductie lenzen of toestel op een statief, doch het model moet je ook doodstil krijgen... en noch vibratie reductie, noch statief helpt hierbij... dus zullen we de ISO omhoog doen... van ISO 100 naar ISO 200 is één stop, dus kunnen we op 1/270 fotograferen... of we openen ons diafragma als dit nog kan... etc...
practisch voorbeeld, de foto bij het artikel is genomen op een sluitertijd van 1/4 seconde, 30mm, vibratie reductie in het toestel (sony), f1:4.5, ISO 100... dus hele trage sluitertijd, maar ook een korte focus afstand... en vibratie reductie. Model lag doodstil... vandaar dat boudoir fotografie hier toe leent... en vermits ik gebruik maak van een voile... is de scherpte minder relevant... anders had ik m'n ISO op 400 gezet en daardoor een sluitertijd van 1/16 gekregen... wat beter was gezien de omstandigheden.some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
Comment
Comment