Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen bij sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Flitsen bij sportfotografie

    Naar mijn bescheiden mening is flitsen bij sportfotografie alleen gewenst in uitzonderlijke situaties. Bijvoorbeeld als je tóch een opname wil hebben bij fel tegenlicht.

    Gisteren heb ik op de motorcross, bij wijze van experiment, zo'n situatie opgezocht.
    Tegen het zonlicht in (zie schaduwen):





    Als je deze foto's niet wil in jouw draadje, zet ik ze achter een link.

    Werkwijze:
    - zo dicht mogelijk bij het onderwerp gaan staan
    - normale instellingen voor het pannen (sluitertijdvoorkeur, sluitersnelheid aangepast aan de snelheid van het onderwerp)
    - licht meten (centraal gemiddeld) en vergrendelen (AE-lock) op de voorganger van de crosser die je wil fotograferen
    - flitser (SB 900) ingesteld op invulflitsen, recht vooruit gericht

    Het focussen is niet makkelijk. Door het felle tegenlicht zie je geen bal in de zoeker en moet je vertrouwen op de techniek.

    Als experiment vind ik de foto's geslaagd, maar door de extreme lichtsituatie zijn m'n sprankelende kleuren wel foetsie.

    Deze foto's zijn niet bewerkt, de exif zit erin.

    kan het natuurlijk ook, maar dan zal ik nog flink mogen experimenteren (én compenseren). Of hierbij filters gebruikt zijn, weet ik niet en ook de nabewerking zal wel een serieuze rol gespeeld hebben.
    Last edited by Jos Vanhengel; 21 maart 2013, 02:25.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #32
      Re: Flitsen bij sportfotografie

      ik dacht dat bij gebruik van flits de sluitertijd enkel bijdraagt tot de algemene (ambient) belichting en het diafragma voor de flitsbelichting... dus, sluitersnelheid bij gebruik van flits staat los van bevriezen. Dat doet de flits zowiezo (best op 2e gordijn natuurlijk).
      Tenzij ik hier de bal compleet mis sla natuurlijk ;-)

      Comment


      • #33
        Re: Flitsen bij sportfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door x11freak Bekijk bericht
        .. dus, sluitersnelheid bij gebruik van flits staat los van bevriezen. Dat doet de flits zowiezo (best op 2e gordijn natuurlijk).
        Dat zeggen ze om er rap vanaf te zijn. Als je echter een verschil ziet tussen eerste en tweede gordijn, betekent dit dat je sluitertijd zo lang was dat dit bovenop het door de flits bevroren onderwerp een bewogen beeld toevoegt. Je maakt de bevriezing aldus onscherp.
        Een synctijd van 1/250 is soms niet snel genoeg om die beweging er uit te krijgen. Je kan dan in hypersync gaan met bijvoorbeeld een pocketwizard. Die zet naar eigen zeggen het tweede gordijn ook echt op het einde van de belichting, waardoor je minder echo krijgt nadat de flits is afgegaan.
        Last edited by Poza; 27 oktober 2011, 09:03.

        Comment


        • #34
          Re: Flitsen bij sportfotografie

          Niet vergeten dat, in mijn voorbeeld, het flitslicht gebruikt is als invullicht, niet als hoofdlicht.
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #35
            Re: Flitsen bij sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            't is niet omdat je een Ferrari hebt, dat je auto kan rijden... Ik vermoed dat die fotograaf snelle lenzen had en hoog in de ISO's ging... en zodoende toch nog acceptabele foto's opgeleverd heeft... terwijl hij nog steeds denkt dat die flits hem geholpen heeft .
            Ik flits zelden of nooit in een kerk, maar gebruik snelle lenzen en ga hoog in de ISO's...
            In het boek van Neil van Niekerk las ik toch ook dat hij achter hem flitst in een grote ruimte, in combinatie met snelle lens en hoge iso zou het toch iets doen volgens hem... Zijn website klik
            Flickr

            Comment


            • #36
              Re: Flitsen bij sportfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              waarom 1/400 als je toch flitst?



              de gemiddelde flits flitst aan 1/1000 tot 1/16000 in functie van de flitskracht
              dus dan moet je al heel snel bewegen om niet bevroren te worden...
              Als je sportfoto's overdag inflitst en je sluitertijd is niet kort genoeg gaan je foto's toch niet scherp zijn? Ik dacht dat je flits enkel voor de scherpte zorgt op voorwaarde dat je de foto 2à3 stops onderbelicht? Of heb ik het mis?
              Ik flits bijna altijd bij zonnig weer, op TTL-BL FP en flitscompensatie op min 0,7 of zo... klik klik klik
              Nadeel is dat je het ziet op reflecterende kledij
              Flickr

              Comment

              Working...
              X