Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Low key

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Low key

    Kan iemand toelichten hoe hij dit heeft gedaan . Na 0:30 laat hij zien hoe hij op 1/350 en f5.6 een perfect zwart beeld maakt in een matig verlichte kamer. Op deze manier maakt hij een low key foto van zijn model waarbij de achtergrond perfect zwart is en er niets meer te zien is van die kamer. Is het puur de sluitertijd en dat diafragma ?
    In this shoot I use the Nikon D700, I recommend buying this camera http://amzn.to/18B5DKEthis flash used was this http://amzn.to/WM4OpzLink to the dish us...
    Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
    http://digitalefotografietm.blogspot.com

  • #2
    Re: Low key

    Oorspronkelijk geplaatst door thimer73 Bekijk bericht
    Is het puur de sluitertijd en dat diafragma ?
    Jawel, dat is het. Hij legt het toch vrij duidelijk uit. Maar ik kan me voorstellen dat het allemaal een beetje te snel gaat.

    - De kamer is matig verlicht (genoeg om te kunnen zien wat je doet)
    - Achtergrond is niet apart verlicht
    - je maakt een paar proefshotjes zonder model met verschillende sluitertijd / diafragma combinaties.
    - de combinatie waarbij je alleen maar een zwart beeld hebt (dus alles zwaar onderbelicht) is de goede. In dit geval 1/350 en f5.6.
    - dan zet je het model op een behoorlijke afstand van de achtergrond.
    - flits op halve kracht instellen en vrij dicht bij model houden.
    - de flits zal dan alleen het model verlichten en verder niets.

    Dat is de theorie en nu maar gaan oefenen.

    Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Low key

      Thx Berto. Uitleg is heel duidelijk zo.
      Op het filmpje leek die kamer echter toch wel beter verlicht dan dat het daar echt is.
      Zal me eens op de praktijk richten.
      Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
      http://digitalefotografietm.blogspot.com

      Comment


      • #4
        Re: Low key

        eerlijk gezegd vraag ik mij dan toch af hoe hij zijn flits aanstuurt aangezien ik geen kabels of radio-triggers zie

        ik vermoed dat hij CLS ofzo dan gebruikt maar ik zie geen pop-up flash

        ik heb mss nog een interessanter en langer filmpje waaar het wordt uitgelegd zelfs buiten

        http://ricknunn.com/how-i-shoot-lowkey-portrait
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: Low key

          Ik denk dat hij zijn ingebouwde flits gebruikt en zo de andere aanstuurt. Als je goed kijkt zie je dat die is uitgeklapt.
          Filmpje en website zijn zeer nuttig. Bedankt daarvoor.
          Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
          http://digitalefotografietm.blogspot.com

          Comment


          • #6
            Re: Low key

            Heel basic stuff, maar natuurlijk moet iemand je het uitleggen. Van wie ik het "geleerd" heb (allee, vanop zijn blog) is Frank Doorhof.

            In een stappenplan:
            1 - meet het licht op de achtergrond en noteer sluitertijd + diafragma
            2a - wil je een zwarte achtergrond, verander sluitertijd en/of diafragma zodat het minimum 4 stops minder is
            2b - wil je een witte achtergrond, verander sluitertijd en/of diafragma zodat het minimum 2 stops meer is

            De volledige uitleg staat hier:
            Piece on the proper use and understanding of the light meter, no more voodoo just quick and easy and most of all accurate exposures.

            Comment


            • #7
              Re: Low key

              Hi,
              Niet te kort door de bocht.

              Gebruik een reflectie meter op de achtergrond en zorg dat in vergelijk met het hoofdlicht (de stand van de camera) de achtergrond lager meet dan 4.5 stops en bij wit tussen de 2.5-3 stops hoger.

              LET WEL, REFLECTIE GEMETEN, dus niet incident.
              Model meet je wel incident natuurlijk.
              http://www.frankdoorhof.com

              Comment


              • #8
                Re: Low key

                Bedankt voor je interventie Frank.
                Ik probeerde het met eigen woorden uit te leggen, dus.... daarom dat ik er ook de link bijzette naar je blog. ;-)

                Comment


                • #9
                  Re: Low key

                  Geeft niet, maar niet iedereen zal de link volgen en het is belangrijk dat er bijgezet word dat het gaat om reflecterend meten van de achtergrond
                  http://www.frankdoorhof.com

                  Comment

                  Working...
                  X