Kan iemand toelichten hoe hij dit heeft gedaan . Na 0:30 laat hij zien hoe hij op 1/350 en f5.6 een perfect zwart beeld maakt in een matig verlichte kamer. Op deze manier maakt hij een low key foto van zijn model waarbij de achtergrond perfect zwart is en er niets meer te zien is van die kamer. Is het puur de sluitertijd en dat diafragma ?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Low key
Collapse
X
-
Low key
Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
http://digitalefotografietm.blogspot.comLabels: Geen
-
-
Re: Low key
Oorspronkelijk geplaatst door thimer73 Bekijk berichtIs het puur de sluitertijd en dat diafragma ?
- De kamer is matig verlicht (genoeg om te kunnen zien wat je doet)
- Achtergrond is niet apart verlicht
- je maakt een paar proefshotjes zonder model met verschillende sluitertijd / diafragma combinaties.
- de combinatie waarbij je alleen maar een zwart beeld hebt (dus alles zwaar onderbelicht) is de goede. In dit geval 1/350 en f5.6.
- dan zet je het model op een behoorlijke afstand van de achtergrond.
- flits op halve kracht instellen en vrij dicht bij model houden.
- de flits zal dan alleen het model verlichten en verder niets.
Dat is de theorie en nu maar gaan oefenen.
Groeten, BertNikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
www.bertofotografie.be
-
Re: Low key
Thx Berto. Uitleg is heel duidelijk zo.
Op het filmpje leek die kamer echter toch wel beter verlicht dan dat het daar echt is.
Zal me eens op de praktijk richten.Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
http://digitalefotografietm.blogspot.com
Comment
-
Re: Low key
eerlijk gezegd vraag ik mij dan toch af hoe hij zijn flits aanstuurt aangezien ik geen kabels of radio-triggers zie
ik vermoed dat hij CLS ofzo dan gebruikt maar ik zie geen pop-up flash
ik heb mss nog een interessanter en langer filmpje waaar het wordt uitgelegd zelfs buiten
http://ricknunn.com/how-i-shoot-lowkey-portraitWebsite: http://www.svisimaging.be
Comment
-
Re: Low key
Ik denk dat hij zijn ingebouwde flits gebruikt en zo de andere aanstuurt. Als je goed kijkt zie je dat die is uitgeklapt.
Filmpje en website zijn zeer nuttig. Bedankt daarvoor.Sony A300 : 18-70 mm + 55-200 mm + Tamron 90mm 2.8 Macro + Sony 50mm 1.8 + Tamron 17-50mm 2.8 DI II + HVL-F42A flitser
http://digitalefotografietm.blogspot.com
Comment
-
Re: Low key
Heel basic stuff, maar natuurlijk moet iemand je het uitleggen. Van wie ik het "geleerd" heb (allee, vanop zijn blog) is Frank Doorhof.
In een stappenplan:
1 - meet het licht op de achtergrond en noteer sluitertijd + diafragma
2a - wil je een zwarte achtergrond, verander sluitertijd en/of diafragma zodat het minimum 4 stops minder is
2b - wil je een witte achtergrond, verander sluitertijd en/of diafragma zodat het minimum 2 stops meer is
De volledige uitleg staat hier:
Comment
-
-
Re: Low key
Hi,
Niet te kort door de bocht.
Gebruik een reflectie meter op de achtergrond en zorg dat in vergelijk met het hoofdlicht (de stand van de camera) de achtergrond lager meet dan 4.5 stops en bij wit tussen de 2.5-3 stops hoger.
LET WEL, REFLECTIE GEMETEN, dus niet incident.
Model meet je wel incident natuurlijk.
Comment
-
Re: Low key
Geeft niet, maar niet iedereen zal de link volgen en het is belangrijk dat er bijgezet word dat het gaat om reflecterend meten van de achtergrond
Comment
Comment